• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 14 شهریور 1401
کد مطلب : 170601
+
-

تعیین تکلیف رب؛ بلاتکلیفی کنسرو ماهی

بعد از ماه‌ها کشمکش میان تولیدکنندگان و دولت برای افزایش قیمت رب، ستاد تنظیم بازار با یک سوم قیمت پیشنهادی سندیکای کنسرو موافقت کرد

بازار
تعیین تکلیف رب؛ بلاتکلیفی کنسرو ماهی

3 هفته بعد از اینکه تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی برای درج قیمت 45هزار تومان روی قوطی‌های 800گرمی مجوز گرفتند، روز گذشته با اعلام رسمی سندیکای صنایع کنسرو ایران این تغییر قیمت رسانه‌ای شد. روز گذشته دبیر سندیکای صنایع کنسرو از تعیین قیمت جدید رب گوجه فرنگی بعد از 4 ماه خبر داد و اعلام کرد: تولیدکنندگان باید قیمت‌ جدید 45هزار تومان برای هر قوطی 800گرمی را در سامانه جامع تجارت با تعیین برند درج کنند تا با تأیید سازمان حمایت، قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ اعلام شود. به‌گفته سیدمحمد میررضوی، درحالی‌که درخواست سندیکا برای قیمت رب گوجه ۵۴ هزار تومان بود قرار شد تولیدکنندگان با دولت همکاری کنند و از این‌رو با قیمت ۴۵ هزار تومانی موافقت کردند. اعلام این خبر در شرایطی است که قیمت رب در فروشگاه‌ها مدت‌هاست از 38و 40هزار تومان به 45هزار تومان تغییر کرده و هم‌اکنون بیشتر برندها با قیمت جدید توزیع می‌شوند. نایب‌رئیس هیأت‌مدیره سندیکای صنایع کنسرو در گفت‌وگو با همشهری در این خصوص گفت: از 22مردادماه تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی توانستند قیمت 45هزار تومان را در سامانه جامع تجارت به ثبت برسانند و این تغییر قیمت جنبه قانونی پیدا کرد، اما تا پیش ازآن نیز با برخی از تولیدکنندگان با کسب موافقت ضمنی و تلویحی وزارت جهادکشاورزی قیمت 54هزار تومان را روی کالاهایشان درج می‌کردند که این قیمت درآن زمان جنبه رسمی و قانونی نداشت. مسعود بختیاری، با اشاره به زمان‌بر بودن طرح درخواست تولیدکنندگان برای تغییر قیمت تا دریافت مجوز از ستاد تنظیم بازار، افزود: توان تولید بعضی از اعضای سندیکا با توجه به افزایش هزینه‌های تولید کاهش یافته بود و موافقت تلویحی وزارت جهادکشاورزی با قیمت 45هزار تومان به این دلیل بود که تولید تداوم داشته باشد و تامین و تعادل بازار با مشکل مواجه نشود چرا که کارشناسان سازمان حمایت و جهادکشاورزی برای قیمت 45هزار تومان به توافق رسیده بودند و این تغییر قیمت حتمی بود. عضو هیأت‌مدیره سندیکای صنایع کنسرو درباره قیمت جدید رب گفت: 45هزار تومان، قیمتی نیست که سود تولیدکننده را تضمین کند اما با توجه به شرایط بازار و هزینه‌های تولید، این قیمت امکان تداوم تولید را فراهم کرده و از این‌رو رضایت نسبی تولیدکنندگان نیز فراهم شده است. قیمت‌گذاری رب گوجه فرنگی و کنسرو تن ماهی، 2 محصول تعزیراتی صنایع کنسرو، از ابتدای امسال حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد. اردیبهشت ماه سندیکای صنایع کنسرو درخواست‌های خود برای افزایش قیمت رب گوجه فرنگی و کنسرو تن ماهی را به سازمان حمایت و وزارت جهادکشاورزی اعلام و مستندات هزینه تولید را ارائه کردند اما دولت زیر بار افزایش قیمت نرفت و این کشمکش میان بخش خصوصی و دولت باعث شد توزیع کالاهایی که تا ماه‌ها قبل به‌عنوان محصولات تحمیلی به فروشندگان ارائه می‌شد، با مشکل مواجه شود. در 4 ماه گذشته گرچه بازار با کمبود و بحرانی در زمینه این محصولات مواجه نشد اما برندهای شناخته شده و قابل اعتماد مصرف‌کنندگان را در کمتر فروشگاهی می‌شد پیدا کرد. از مردادماه با تعیین تکلیف رب گوجه فرنگی، نام‌های آشنا دوباره به قفسه سوپرمارکت‌ها برگشتند، اما تن‌ ماهی همچنان بلاتکلیف است.

مشکلات کنسرو ادامه دارد
عضو هیأت‌مدیره سندیکای صنایع کنسرو با اشاره به تداوم مشکلات تعیین قیمت تن‌ماهی گفت: روند فرسایشی تعیین قیمت رب هم‌اکنون برای قیمت‌گذاری کنسرو تن ماهی در جریان است و تولیدکنندگان این کالا همچنان بلاتکلیفند. بختیاری افزود: سندیکا بعد از جلسات مختلف با نمایندگان وزارت جهادکشاورزی و سازمان حمایت به توافقاتی رسیده اما نگرانیم که فرایند پیچیده و بغرنج طرح موضوع در ستاد تنظیم بازار و اخذ موافقت و مجوز این ستاد مانند آنچه برای رب اتفاق افتاد ماه‌ها به طول انجامد و سردرگمی تولیدکنندگان طولانی شود. بختیاری قیمت پیشنهادی سندیکای صنایع کنسرو ساده برای کنسرو ‌ماهی تن را با توجه به آنالیز هزینه تولید، 46هزار تومان اعلام کرد و افزود: این قیمت برآوردی سندیکا با توجه به هزینه‌های تولید است اما همانطور که درباره رب اتفاق افتاد، تولیدکنندگان بر سر قیمتی پایین‌تر با دولت توافق می‌کنند. قیمت کنونی کنسرو ماهی ساده در فروشگاه‌ها 35هزار تومان است. انواع طعم‌دار تن ماهی البته با قیمت‌های بالاتر تا حدود 50هزار تومان نیز نرخ‌گذاری شده‌اند اما 35هزار تومان سقف قیمتی است که از سوی ستاد تنظیم بازار انواع ساده این کالا تعیین شده است. به‌گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو هم‌اکنون قیمت ماده اولیه کنسرو ماهی، یعنی ماهی آن به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسیده و امکان ادامه تولید با قیمت 35هزار تومان برای شرکت‌ها وجود ندارد. میانه مردادماه سندیکای کنسرو ایران از تعطیلی خط تولید رب و تن ماهی در برخی از شرکت‌ها به‌دلیل بلاتکلیفی و ابلاغ نشدن قیمت‌های جدید در سال‌جاری خبر داده بود. سندیکا درخواست کرده برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان حداقل به‌طور موقت به ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان برسد. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید