• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 9 شهریور 1401
کد مطلب : 170204
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZlAG
+
-

هموارسازی معابر برای معلولان

افراد دارای معلولیت جزو شهروندان جامعه هستند و براساس حقوق شهروندی باید از امکانات رفاهی، خدماتی، فرهنگی، ورزشی و... بهره‌مند شوند اما توسعه شهر بدون توجه به نیاز این اقشار سبب شده امروز با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم‌کنند.  مناسب‌سازی مهم‌ترین مطالبه معلولان است و ازاین‌رو مدیریت شهری مناسب‌سازی در 3فاز معابر (همسطح‌سازی‌ و...)، بوستان‌ها (ایجاد آبخوری و نصب وسایل ورزشی و...) و ابنیه‌های شهرداری (ایجاد رمپ و...) را در اولویت اقدامات قرار داده است.
به گزارش همشهری،  ایجاد رمپ یا نصب برخی از تجهیزات مانند تابلوی راهنمای بریل در ایستگاه‌های بی‌آرتی، تجهیز ایستگاه‌های پرتردد مترو به آسانسور، استفاده از موزائیک‌های سکه‌ای و شیاردار در پیاده‌روها و... برخی از کارهای انجام شده هستند.
طبق آماری که توسط حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران ارائه شده براساس شاخص‌های تدوین شده و ارزیابی صورت‌گرفته، پیشرفت عملیات مناسب‌سازی پروژه‌های پایلوت ۱۴۰۱ مناطق ۲۲گانه، در حوزه معابر ۵۶درصد، ساختمان‌های شهرداری ۶۰درصد و بوستان‌ها ۵۵درصد بوده است. همچنین در اقدام دیگری شهرداری تهران با احصای نشانی منزل 8700معلول قصد دارد با مشارکت شهرداری‌های مناطق 22گانه در هر منطقه به‌صورت پایلوت معابر 2محور اصلی که مشرف به بالاترین فراوانی منازل معلولان است را مناسب‌سازی کند. در واقع با این اقدام معابر شهر برای تردد معلولان هموارتر خواهد شد. اقدامات انجام شده بیانگر آن است که در مقایسه با گذشته وضعیت شهر برای حضور معلولان مناسب‌تر شده است اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل هنوز فاصله وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید