• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 9 شهریور 1401
کد مطلب : 170202
+
-

حکم متهمان متروپل صادر شد

3ماه پس از ریزش ساختمان متروپل آبادان که در جریان آن 43نفر جان خود را از دست دادند حکم مقصران این حادثه دلخراش صادر شد.
به‌گزارش همشهری، روز دوم خردادماه امسال به‌دنبال ریزش ساختمان در حال ساخت متروپل در آبادان 43نفر جان خود را از دست دادند. 37نفر نیز مصدوم شدند. از همان روز درحالی‌که عملیات آواربرداری ادامه داشت تحقیقات قضایی نیز آغاز شد و 21نفر از افرادی که در این حادثه مقصر بودند دستگیر شدند. این افراد تعدادی از مسئولان سابق و کنونی شهری آبادان بودند که بر ساخت متروپل نظارت کافی انجام نداده و با کوتاهی‌شان مقدمات این حادثه تلخ را فراهم کرده بودند.
سرانجام با تکمیل تحقیقات در این پرونده محاکمه متهمان آغاز شد. در جلسه دادگاه متهمان یک‌به‌یک به دفاع از خود پرداختند و اغلب آنها اتهام‌شان را انکار کردند و سرانجام با اخذ آخرین دفاع قضات دادگاه وارد شور شدند.
روز گذشته در شرایطی که 3ماه و 8روز از این حادثه تلخ می‌گذشت سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم در این پرونده خبر داد. مسعود ستایشی گفت: از روز وقوع تا امروز، ۳ ماه و ۸ روز می‌گذرد. قول داده بودیم روند رسیدگی با سرعت انجام شود. پرونده مورد بحث  ناظر بر اتهامات ۲۱نفر ازجمله شهردار اسبق، سابق و فعلی آبادان و نماینده سازمان نظام مهندسی بر وقوع قتل شبه عمدی ۴۳نفر اعم از ۳۶مرد و ۷زن بود. متعاقب این قضیه، بررسی‌ها صورت گرفت و با صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال شد و رأی پرونده صادر شده است. به میزان تقصیر هر کدام از متهمان به پرداخت دیه کامل زن مسلمان در حق اولیای دم و پرداخت دیه کامل مرد مسلمان و دیه مصدومان این حادثه محکوم شدند.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: هر یک از متهمان به 3سال حبس تعزیری درجه ۵ با احتساب ایام بازداشت و به انتشار محکومیت، 2سال انفصال از خدمات دولتی هر یک از متهمان دولتی، 2 سال منع اشتغال و لغو پروانه اشتغال، محرومیت از عضویت در نظام مهندسی محکوم شدند.
وی در ادامه گفت: متهم اصلی، متوفی حسین عبدالباقی ۷۵درصد مقصر بود و دیه اولیای دم از اموال این فرد که پیشتر توقیف شده، تادیه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید