• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 17017
+
-

اعمال محدودیت بورس‌کالا برای تعاونی‌های متخلف


مدیرعامل بورس‌کالای ایران گفت: در ماه‌های اخیر در بررسی فعالیت تعاونی‌ها مشاهده شد که برخی از آنها در 2حوزه «قیمت» و «نحوه توزیع» محصولات به اعضای خود، تخلفاتی داشتند که برای این تعاونی‌های متخلف، محدودیت‌هایی در روند خرید محصول از بورس‌کالا اعمال شده است.

حامد سلطانی‌نژاد به ایسنا گفت: مشاهده تخلف برخی تعاونی‌ها در روند خرید و توزیع محصولات به اعضای خود باعث شد تا با هماهنگی وزارت صنعت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، میزان سهمیه دوبرابری که برای تعاونی‌ها درنظر گرفته شده بود، برای متخلفان به سطحی معادل خریداران عادی تقلیل یابد که درصورت مشاهده ادامه تخلف در این تعاونی‌ها، در میزان و ارائه سهمیه برای آنها تجدیدنظر خواهد شد.

مدیرعامل بورس‌کالای ایران در عین حال گفت: هم‌اکنون تعاونی‌های زیادی در بورس‌کالای ایران حضور دارند که به‌صورت کارا، اقدام به تخصیص و توزیع مناسب محصولات براساس سهمیه اعضای خود می‌کنند و هیچ مشکلی نیز در روند و توسعه فعالیت این تعاونی‌ها در بورس‌کالا وجود ندارد.

سلطانی نژاد با تأکید بر اینکه این محدودیت‌ها تنها برای متخلفان بوده و سایر تعاونی‌های قانونمند به فعالیت خود در بورس ادامه می‌دهند، افزود: تعاونی‌ها باید به مانند یک انجمن صنفی، حافظ منافع اعضای خود باشند نه آنکه با استفاده از امتیازهای تعاونی در جهت منفعت شخصی اقدام کنند. با همه این تفاسیر تأکید می‌کنم که بورس‌کالای ایران مدافع فعالیت تعاونی‌ها در روند معاملات است.


   توافق بورس‌های کالای ایران و روسیه

یک هیأت بلندپایه ایرانی متشکل از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و برخی مدیران ارشد بازار سرمایه کشور با سفر به مسکو با مقامات ارشد اقتصادی روسیه دیدار کرد و با حضور در چند نشست مشترک زمینه‌های توسعه بیشتر روابط اقتصادی ایران و روسیه را مورد بررسی قرار داد. هفته گذشته در جریان سفر مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران بازار سرمایه و بورس‌کالای ایران به روسیه، هیأت ایرانی از بورس‌کالای بین‌المللی سن پترزبورگ واقع در مسکو بازدید و در نشستی مشترک شرکت کرد. در جریان این دیدار و نشست مشترک پس از آن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توسعه مناسبات تجاری ایران و روسیه از دریچه بورس‌کالا حمایت و اعلام کردند که از هیچ تلاشی برای تقویت بستر قانونی لازم برای این کار فروگذار نخواهند کرد. دوطرف در این مذاکرات ابراز امیدواری کردند این نشست مقدمه‌ای برای منسجم‌تر شدن مبادلات تجاری در قالب بورس‌های کالای دوکشور باشد. مدیران بورس‌کالای بین‌المللی سن پترزبورگ هم از ادامه مذاکرات و باز شدن باب همکاری بین نهادهای اقتصادی دوکشور استقبال کردند. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جریان این دیدار اعلام کرد: یکی از راه‌های برون‌رفت از سیطره دلار، استفاده از ارزهای ملی در چارچوب پیمان‌های پولی دوجانبه و همچنین به‌کارگیری ارز دیجیتال مشترک در معاملات تجاری بین ایران و روسیه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید