• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 17016
+
-

صعود سریع بازارسهام در اردیبهشت ماه

70درصد صنایع بورس در اردیبهشت رشد کردند

بازارسهام
صعود سریع بازارسهام در اردیبهشت ماه


آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش سهام 70درصد صنایع بورس در اردیبهشت امسال رشد کرده و میانگین بازده 3صنعت پر بازده بورس هم در این‌ماه به 13درصد رسیده است.

به گزارش همشهری، وقوع تحولات مداوم از ابتدای سال در حوزه سیاسی و اقتصادی راهبرد سرمایه‌گذاری در بازار سهام را دستخوش تغییر کرده است. این رویه در اردیبهشت امسال وارد مرحله تازه تری شده است؛ به‌طوری که صنایعی که سال گذشته از اقبال عمومی برخوردار بودند امسال و به‌ویژه در اردیبهشت‌ماه کمتر مورد توجه سهامداران بوده و جای آنها را صنایع دیگری گرفته‌اند.

عمده‌ترین دلیل تغییر راهبرد سرمایه‌گذاران، افزایش ریسک‌های سیاسی ناشی از خروج آمریکا از برجام و تثبیت قیمت دلار به نرخ 4200تومان بوده است. بسیاری از سهامداران انتظار دارند فعالیت برخی شرکت‌ها ازجمله تولید‌کننده‌های نفت، پتروشیمی و خودروسازی تحت‌تأثیر خروج آمریکا از برجام با دشواری‌های تازه‌تری مواجه شود.ازسوی دیگر به زعم تحلیلگران تثبیت قیمت ارز به بروز تداخل در فعالیت شرکت‌ها منجر می‌شود. در همین رابطه علیرضا عسگری مارانی، مدیرعامل سابق سرمایه‌گذاری ملی ایران می‌گوید:تک نرخی شدن ارز، ازیک سو سبب شده تا هزینه مبادلات ارز افزایش یابد وازسوی دیگردرفروش بنگاه هاخلل ایجادکند.

اوبا بیان اینکه هم‌اکنون صنایع پتروشیمی و فولاد با محدودیت فروش ارز براساس قیمت‌های مصوب روبه‌روهستند، تأکید می‌کند: دولت اجازه فروش ارز به قیمت بالاتر از 4200تومان را به صنایع نمی‌دهد و هم‌اکنون صنایع پتروشیمی و فولاد با چنین محدودیتی مواجه هستند.

این رویه موجب شده سرمایه‌گذاران برنامه سرمایه‌گذاری خود را در بورس تغییر دهند. انتظار می‌رفت بازار سهام تحت‌تأثیر رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی تا سقف 6300تومان و افزایش 15تا 20درصدی قیمت نفت با رشد مواجه شود. قیمت هر بشکه نفت برنت از ابتدای سال تاکنون دست‌کم 20درصد رشد کرده و به 79دلار و 30سنت رسیده است. هر بشکه نفت وست تگزاس و سبد نفتی اوپک هم به‌ترتیب 15.2و 18.7درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت نفت در کنار رشد قیمت دلار یک عامل پرقدرت برای صعود شاخص است اما چالش‌های خروج آمریکا از برجام و تثبت قیمت ارز مانع از اثر‌گذاری این عوامل اقتصادی بر بازار سهام شده است.



تغییر راهبرد سرمایه‌گذاران

داده‌های آماری نشان می‌دهد در غیاب صنایع مهمی مانند معادن و فلزات، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها 3صنعت توانسته‌اند عنوان پر‌بازده‌ترین صنایع اردیبهشت‌ماه را به‌دست بیاورند. این 3صنعت به‌طور میانگین در اردیبهشت امسال 13درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌اند.

در رتبه نخست، گروه استخراج معادن قرار گرفته است که توانسته در اردیبهشت ماه 18.9درصد رشد را به ثبت برساند. ارزش سهام شرکت‌های این گروه کوچک از ابتدای سال تاکنون 19.3درصد افزایش یافته است.

بعد از این صنعت گروه کاشی و سرامیک قرار گرفته است. این صنعت در اردیبهشت‌ماه امسال مورد توجه سهامداران قرار گرفته و در مجموع ارزش سهام شرکت‌های این گروه 10.3درصد رشد کرد. با احتساب مقدار رشد سهام شرکت‌های این گروه میانگین بازده این صنعت از ابتدای امسال تاکنون به 16درصد می‌رسد. بعد از این 2گروه، شرکت‌های حاضر در گروه قندوشکر در رتبه سوم بورس از نظر بازده قرار گرفتند. اطلاعات آماری نشان می‌دهد اردیبهشت‌ماه امسال سهامداران گروه قندوشکر به‌طور میانگین 9.6درصد سود کرده‌اند و مقدار بازده این صنعت از اول امسال تاکنون 13.4درصد بوده است. در عین حال در همین دوره شرکت‌های گروه محصولات شیمیایی که برخی از مهم‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده پتروشیمی درآن حضور دارند در قعر جدول قرار گرفته‌اند و ارزش سهام آنها به‌طور میانگین در اردیبهشت‌ماه 5.3درصد و از اول امسال تاکنون 6.1درصد کاهش یافته است. در همین مدت ارزش سهام بانک‌ها به‌طور میانگین 3.3درصد و ارزش سهام شرکت مخابرات 1.5درصد افت کرده است. شرکت‌های حاضر گروه‌های مهمی چون محصولات دارویی و محصولات فلزی هم در این مدت قیمت سهامشان بین 1.5تا 2.5درصد افت کرده است.


   سود کدام بازار برای سرمایه‌گذاری بیشتر است؟

بررسی‌ها از وضعیت بازار سرمایه در ۱۵ سال گذشته نشان می‌دهد نرخ دلار نسبت به سایر شاخص‌های بازار سرمایه رشد کمتری را تجربه کرده است. بهروز ملکی اقتصاددان و تحلیلگر بازار مسکن، نموداری از 5بازار مهم در بازه 15ساله منتشر کرده که در آن نمودار متوسط نرخ رشد سالانه شاخص بورس، قیمت زمین، قیمت سکه، قیمت مسکن و نرخ دلار از سال 1371تا 1396نشان داده شده است. براساس این نمودار، شاخص بورس دارای بیشترین میزان رشد سالانه و نرخ دلار نسبت به سایر شاخص‌ها کمترین میزان رشد را تجربه کرده است. این بررسی نشان می‌دهد برخلاف تصور عمومی، رشد نرخ دلار در مقایسه با سایر شاخص‌های بازار کمتر بوده است. مطابق این بررسی، شاخص بورس با متوسط رشد سالانه نزدیک به 24درصد، در 15سال گذشته شاهد بیشترین میزان رشد بوده است؛ رقمی که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بورس درسال‌های اخیر بیشتر از سایرحوزه‌ها سود کسب کرده‌اند. وضعیت قیمت زمین، مسکن و سکه حاکی از آن است که یک تعادل نسبی میان رشد قیمت سالانه در این 3حوزه وجود داشته است. پس از شاخص بورس که بیشترین افزایش قیمت را در 15سال گذشته داشته، نرخ رشد در بازار زمین، سکه و مسکن به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بر این اساس متوسط نرخ رشد سالانه قیمت زمین از سال1371تا 1396حدود 21.5درصد بوده است. این نرخ برای قیمت سکه در مدت زمان مشابه 21.2درصد و برای قیمت مسکن حدود 20.9درصد بوده است.این ارقام نشان می‌دهد با وجود تعادلی که میان قیمت زمین و مسکن وجود دارد، مطابق انتظار سرمایه‌گذارانی که به جای مسکن در حوزه زمین سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سود بیشتری نصیبشان شده است. از سوی دیگر برخلاف بازار سکه که نرخ رشد آن متناسب با بازار زمین و مسکن پیش رفته، نرخ رشد 15ساله دلار کمترین میزان را نسبت به سایر حوزه‌ها تجربه کرده است. متوسط رشد سالانه نرخ دلار در 15سال اخیر 15.6درصد بوده است. بنابراین سرمایه‌گذارانی که سرمایه خود را صرف معاملات ارزی کرده‌اند نسبت به آنهایی که وارد بورس شده‌اند میزان کمتری سود به دست آورده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید