• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 17015
+
-

عبور ارزش بازار بدهی از مرز ۱۲هزار میلیارد تومان

دیروز 900میلیارد تومان اوراق اجاره و سلف در تالار بورس‌های کالا و اوراق بهادار فروخته شد


در جریان مبادلات دیروز بازارسرمایه ایران در مجموع 900میلیارد تومان اوراق اجاره و سلف در تالار بورس‌های کالا و اوراق بهادار عرضه شد و به‌فروش رسید.  به‌گزارش همشهری، سیدروح‌الله حسینی‌مقدم، معاون بورس تهران دیروز در حاشیه مراسم عرضه این اوراق اعلام کرد: با پذیره‌نویسی اوراق اجاره ۸۰۰‌میلیارد تومانی مخابرات، ارزش بازار بدهی به ۱۲هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان رسید. به گفته او عرضه اوراق اجاره ۸۰۰‌میلیارد تومانی مخابرات، رکورد بزرگ‌ترین تأمین مالی بخش خصوصی را در بورس تهران شکست. معاون بورس تهران گفت: انتظار داریم در طول امسال و سال آینده شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس از تأمین مالی با روش‌های جدید بیش از پیش استقبال کنند.



جزئیات عرضه اوراق اجاره مخابرات

با پذیره‌نویسی اوراق اجاره مخابرات، سی‌وسومین نماد اوراق بازار بدهی نیز در بورس فعال شد. شرکت مخابرات با توجه به پشتوانه سهام همراه اول، بازده این اوراق را تضمین کرد. شرکت مخابرات از کل ۹میلیارد سهم همراه اول، بیش از ۷۰۱میلیون سهم برای ضمانت این اوراق درنظر گرفته است. دوره سررسید اوراق اجاره مخابرات چهارساله است و پرداخت سود این اوراق هر 3‌ماه یک‌بار صورت می‌گیرد. کف نرخ سود این اوراق ۱۶درصد تعیین شده که به‌صورت ماهانه ۲۱درصد و در سررسید سالانه با نرخ سود مؤثر ۲۳درصد به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. به این ترتیب، نرخ بازده مؤثر اوراق برای خریدارانی که در زمان پذیره‌نویسی اقدام به خرید کنند و در سررسید یکساله اوراق را بفروشند، 23درصد سالانه معادل 21درصد سالانه روزشمار خواهد بود و درصورت فروش اوراق قبل از سررسید یکساله نیز مطابق مظنه بازارگردانی اعلام شده، نرخ بازدهی که نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود، معادل 20درصد سالانه روزشمار است.

دیروز همزمان مرحله نخست عرضه اولیه اوراق سلف پتروشیمی انتخاب به ارزش 10۰میلیارد تومان در بورس‌کالای ایران انجام شد. دیروز عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی نسوز شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی‌استایرن انتخاب، به تعداد ۱۴میلیون و ۶۸۷ هزار و ۵۰۰ قرارداد و با قیمت پایه ۶۸هزار و ۸۵ ریال در هر قرارداد یک کیلوگرمی، به ارزش هزار میلیارد ریال انجام شد که با توجه به‌وجود تقاضای خرید بالاتر از میزان عرضه، مرحله نخست انتشار این اوراق با موفقیت پایان یافت. معاملات ثانویه این اوراق نیز از امروز ۳۱ اردیبهشت‌ماه‌۹۷ آغاز می‌شود و تا تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۹۸ ادامه خواهد داشت. سررسید این اوراق یک سال پس از تاریخ عرضه اولیه و دوره تحویل حداکثر یک ماه پس از سررسید قرارداد است؛ ضمن اینکه دوره تحویل فیزیکی پس از زمان سررسید اوراق، شروع و به‌مدت یک‌ماه ادامه خواهد داشت. ارائه نشدن درخواست جهت تحویل فیزیکی کالا، ۱۰روز تقویمی پیش از تاریخ سررسید اوراق به‌منزله انصراف از تحویل دارایی پایه و انجام تسویه نقدی خواهد بود. حداقل اوراق برای تسویه فیزیکی ۲۰هزار قرارداد معادل ۲۰تن است.



سود و بازده اوراق سلف

محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن درباره نحوه محاسبه سود و بازده این اوراق توضیح داد: قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه برابر است با قیمت پایه در زمان عرضه اولیه به علاوه ۱۷درصد سالانه به‌صورت روزشمار. همچنین بازده این اوراق در سررسید در 2حالت قابل تبیین است؛ درصورتی که دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت «۱۱۷.۵درصد ضربدر قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کنند، این اوراق در سررسید برای سرمایه‌گذاران، بازدهی یکساله حداقل ۱۷.۵درصدی خواهد داشت. اما درصورتی‌که پتروشیمی انتخاب نسبت به اعمال اختیار خرید خود اقدام کند، بازده سالانه اوراق سلف در سررسید، حداکثر ۱۸درصد خواهد بود.

او درباره چگونگی پرداخت سود این اوراق گفت: اوراق سلف موازی استاندارد سود بین‌دوره‌ای ندارد و خریدار می‌تواند در پایان دوره نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت پلی‌استایرن در سررسید و براساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی یا اختیار خرید تبعی اقدام کند. مدت قرارداد یک سال از تاریخ شروع عرضه اولیه خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید