• یکشنبه 17 تیر 1403
  • الأحَد 30 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 07
سه شنبه 8 شهریور 1401
کد مطلب : 170044
+
-

دفاع رئیسی در نشست خبری یک‌سالگی دولت

مدیریت میدانی مقابل مدیریت کارتابلی

رسانه‌ها از معیشت، گرانی، مسکن، بیکاری، اینترنت و برجام پرسیدند

دولت
مدیریت میدانی مقابل مدیریت کارتابلی

رئیس دولت سیزدهم در نشستی خبری، پاسخگوی طیف گسترده‌ای از سؤالات نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در موضوعات مختلف بود. پاسخ‌های زمان‌بندی شده، دور از حاشیه و به‌نسبت صریح و خارج از ملاحظات در نشست پررنگ بود و پای موضوعات مهم مذاکرات رفع تحریم‌ها، فشارهای اقتصاد تحمیلی بر مردم و ارزیابی شعارهای کلیدی دولت در ساخت مسکن و ایجاد شغل در نخستین سال فعالیت دولت را به این نشست باز کرد. طرح مطالبات کلیدی فصل مشترک عمده رسانه‌های همسو و غیرهمسوی حاضر در این نشست بود. به گزارش همشهری، سیدابراهیم رئیسی در بخش مفصلی از سخنان ابتدایی خود در این نشست خبری بر تفاوت رویکردهای مدیریتی دولتش در مقایسه با دولت سابق تأکید داشت. این اظهارات بی‌ارتباط با یک‌سالگی عمر «دولت مردمی» و ارزیابی‌های شخصی رئیس‌جمهور از عملکرد دولت سیزدهم نبودند. او در توضیح وجه شاخص‌ «دولت مردمی» ‌گفت «نخستین تغییر رویکردی که ما بر آن تأکید کردیم، توجه به خواست مردم و حضور در میان مردم بود و تأکید بنده و دولت این است که همواره با مردم باشیم که حضور در ۳۱استان و بیش از ۵۰شهر و روستا در راستای همین نگاه انجام شده است. حضور در مجامع کارگری، کشاورزی، تعلیم و تربیت و سایر موارد در همین راستا بوده است و کسانی که ملامت می‌کردند ثمر این حضور در بین مردم چیست و نگران آن بودند، تجربه میان مردم بودن و لذت آن را نچشیده‌اند.»
رئیس‌جمهور به تفاوت مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی اشاره داشت و گفت: فرق می‌کند که انسان پشت میز بنشیند و نشسته مدیریت کند یا اینکه در میدان حضور پیدا کند، با مردم بودن و مشکلات مردم را از نزدیک احساس کردن یک رویکرد و اصل به‌شمار می‌رود و شناخت مسئله و حل رفع آن و دنبال ‌کردن مسائل مردم نیز در کنار هم قرار دارد. همواره به دولتمردان تأکید شده که باید این نگاه را به مردم داشته باشند. اینکه مردم مشکل دارو داشتند و از نزدیک نبینیم که مشکل دارو دارند، یعنی چه و چه باید کرد. «اصلاح ساختار فسادزا»، «عدالت‌محوری»، «همگرایی دستگاه‌های مختلف کشور»، «حرکت جهادی برای پیشبرد امور کشور»، «نگاه درون‌زا به رفع مشکلات کشور»، «مسئولیت‌پذیری»، «تصمیم‌گیری» و «معطل نکردن شرایط کشور» کلیدواژه‌های رئیسی در توصیف ویژگی‌های دولت سیزدهم بودند.

دولت بدون حاشیه
رئیسی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «ما به هیچ عنوان در دولت اجازه نداده‌ایم که گرفتار حاشیه شویم، اما در برخی از ادوار، دولت‌هایی بودند که دچار حاشیه‌ها شدند و حاشیه بر متن یعنی خدمتگزاری مردم ترجیح پیدا کرد.»
او با بیان اینکه حرکت جهادی برای پیشبرد امور کشور از تأکیدات دولت بوده است، گفت: «معتقدیم که نگاه به دست‌های بیگانگان ما را معطل می‌گذارد، کما اینکه سال‌ها کشور در برخی از حوزه‌ها معطل گذاشته شد و آن عمل بایسته انجام نشد که شاید نگاه دیگران تغییر کند. نگاه دولت مردمی به درون و توانایی‌ها و داشته‌های بسیاری است که درون وجود دارد.»
رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه در دولت همواره تأکید شده که معطل نکردن وضعیت و شرایط کشور را داشته باشیم و مسئولان مسئولیت‌پذیر باشند، تأکید داشت: «اگر در برخی از مقاطع در زمان خودش تصمیم مناسب را می‌گرفتیم، شاید امروز وضعیت‌ ما در حوزه اقتصادی با وضع فعلی متفاوت بود و اکنون دچار برخی از مشکلات نبودیم. اگر در برخی از تصمیم‌گیری‌ها آن مسئولیت‌پذیری لازم انجام می‌شد، دچار برخی مشکلات نبودیم کما اینکه در برخی موارد تصمیم‌گیری‌ها در جایی انجام شد که شاهد نتایج بسیار خوبی بودیم. در حوزه امنیت، تولید، نانوتکنولوژی و دیگر مسائل اقدامات به‌موقعی صورت گرفت.»

معیشت مردم، نخستین سؤال
نخستین سؤال در نشست خبری رئیس‌جمهور این بود که «در زمان انتخابات وعده‌هایی برای بهبود معیشت مردم دادید ازجمله پرداخت‌های فزاینده دولت گذشته، حذف ارز رانتی و غیره، سؤال این است که پایان پروژه آواربرداری دولت قبل چه وقت به اتمام می‌رسد؟» رئیسی در پاسخ گفت:  «مسئله معیشت مردم از ابتدای دولت مورد بحث بوده و در پی حل این معضل بودیم. پیگیری دولت برای حل مشکلات مردم هم‌اکنون روزانه و ساعتی است. اقدام دولت در ارتباط با پرداخت یارانه‌ها فقر مطلق را مورد توجه قرار داده است، البته فقر مطلق با زیر خط فقر فرق دارد. من می‌خواهم به مردم اطمینان بدهم که تورم در آینده کاهشی خواهد بود و معیشت مردم بهبود خواهد یافت.»

گشت ارشاد مدیران داریم
رئیسی در سؤال محوری دوم این نشست و در پاسخ به این گلایه که «قول دادید گشت ارشاد برای مدیران راه‌اندازی می‌کنید، اما گشت ارشاد اجتماعی بیشتر در جامعه منعکس و دیده شده است، برای گشت ارشاد مدیران چه کردید»، گفت: «من وعده دادم و عمل کردم و زیرنظر بازرسی ریاست‌جمهوری این گشت ارشاد برای مدیران تشکیل شد و بعضی از تخلفات به‌محض گزارش شدن نتیجه‌اش در حد برکناری بوده است؛ حتی در سطح معاون وزیر. موردهایی در رابطه با فساد اعلام شده و خود دولت آنها را به قوه قضاییه معرفی کرده و تحویل داده است. این دستور فقط برای یقه گرفتن نیست، برای این است که اگر دستگاهی توجه نکند، ارشاد و حضور بازرسان آنها را متوجه عمل‌شان کند. دولت مسئله نبودن کجی و روابط ناسالم را پیگیری می‌کند.»

در شعار مسکن و اشتغال بازنگری نمی‌کنیم
رئیسی درباره امکان برای بازنگری دولت در برخی وعده‌های خود، گفت: «رفع بیکاری ضرورت و نیاز جدی کشور است، نه یک وعده تبلیغاتی تا دیگران ما را ببینند یا به ما توجه کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد و یک‌میلیون شغل شکل نگیرد ما شاهد افزایش بیکاری هستیم. وضعیت امروز در مسکن به‌دلیل عقب‌ماندگی سال‌های پیش است که باید یک‌میلیون مسکن ایجاد می‌شد و نشد. ما مصمم هستیم که آن را انجام دهیم و آن را قابل اجرا می‌دانیم. بانک زمین هم داریم. درباره اشتغال هم چه در 6ماهه دوم ۱۴۰۰ و چه طی این 5ماه ۱۴۰۱ عددی که داریم ۹۷۰هزار اشتغال است که البته آن را کافی نمی‌دانیم و زمینه را برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌دانیم. پس ما در پیمان خود تجدیدنظر نخواهیم کرد و به مردم و وعده‌ای که داده‌ایم وفادار خواهیم بود.»

مکث
تورم 60درصدی را 40 درصد کردیم


رئیس‌جمهور در جریان نشست خبری  با اشاره به رفع مشکل کسر بودجه برای تغییر و تحول در اداره کشور، گفت: شهریور ۱۴۰۰ قریب به ۶۰ درصد تورم داشتیم لذا نخستین اقدام مهار خود دولت بود که با اقدامات تورم‌زا 2 مرتبه تورم افزوده نشود. کار به جایی رسید که شاهد بودیم با اقدامات اقتصادی دولت در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ میزان تورم روند کاهشی به‌خود گرفت اما اصلاحات اقتصادی‌ در اردیبهشت ۱۴۰۱ باعث تورم ۱۲ درصدی جدیدی شد. سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه تورم زمینه برای افزایش قیمت‌ها ایجاد می‌کند بر لزوم مهار آن تأکید کرد و گفت: تورم حال حاضر 5، 40 درصد است اما در شهریور سال گذشته قریب ۶۰ درصد تورم در کشور وجود داشت. اراده دولت بر مهار و کاهش تورم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید