• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 8 شهریور 1401
کد مطلب : 170045
+
-

4 شرط ایران برای دستیابی به توافق

تشریح دیدگاه‌های ایران در مذاکرات برجامی یکی از مهم‌ترین محورهای صحبت‎های رئیس‎جمهور در نشست‎خبری دیروز خود بود و سیدابراهیم رئیسی تأکید کرد «تضمین‌های اطمینان‌آور»، «راستی‌آزمایی عینی و عملی»، «رفع تحریم‌ها به‎صورت معنادار و پایدار» و «بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان» 4شرط محوری برای حصول توافق به‎حساب می‎آید.
به گزارش همشهری،موضع‎گیری رئیس‎جمهور درباره روند مذاکرات در شرایطی است که پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا همچنان در تهران درحال انجام بررسی‎های کارشناسی است که گفته می‌شود تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت. با وجود این اما برخی گمانه‎زنی‎ها حکایت از آن دارد که مباحث پادمانی همچنان یکی از مهم‌ترین اختلاف‌‎ها برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین است.موضع‎گیری مقام‎های ایرانی در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که جمهوری‎اسلامی قصد ندارد مسیر اعمال فشار به کشور را از طریق طرح مستمر ادعاهای آژانس باز بگذارد و اجازه نخواهد داد مسائل پادمانی به «استخوانی لای زخم» تبدیل شود. برهمین اساس هم بود که رئیس‎جمهور در نشست‎خبری دیروز خود تأکید کرد توافق باید با حل‎وفصل مسائل پادمانی همراه باشد. رئیسی با بیان اینکه مذاکرات با محوریت رفع تحریم‎ها انجام می‌شود، اظهارکرد جمهوری‎اسلامی بر راستی‎آزمایی اطمینان‎بخش و تضمین‌های اعتمادآفرین در گفت‎وگوها تأکید دارد. وی به این موضوع هم اشاره کرد که مسائل پادمانی حتما باید حل‎وفصل شود و این یک رکن در مذاکرات است و بدون آن سخن گفتن از توافق معنا ندارد. رئیس‎جمهور همچنین عنوان کرد: ما تأکید داریم که در توافق، اول تضمین‌های اطمینان‌آور و دوم راستی‌آزمایی عینی و عملی و سوم رفع تحریم‌ها به‎صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان که به‌نظر ما اساسی هم ندارد، انجام شود. رئیسی براین موضوع هم تأکید کرد که دولت سیزدهم راهبرد خنثی‎سازی تحریم‌ها را دنبال می‎کند و قرارگاهی نیز برای تحقق این منظور تشکیل داده‎است؛ «رفع تحریم‌ها را با وزارت امورخارجه و از طریق مذاکرات نیز دنبال می‎کنیم».
وی با بیان اینکه سطح تعامل ما با کشورهای منطقه تا ۵برابر افزایش یافته است، ادامه داد: تأکید ما دراین مذاکرات، رفع تحریم‌هاست. برای برداشتن تحریم‌ها، ما میز مذاکره را ترک نکردیم؛ آنهایی که به تعهد خود پشت پا زدند باید برگردند و تعهدات‎شان را اجرا کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید