• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 8 شهریور 1401
کد مطلب : 170049
+
-

بحران سیاسی عراق، مانع برگزاری دور ششم مذاکرات تهران - ریاض

گفت‎وگوهای تهران - ریاض باهدف ازسرگیری روابط دیپلماتیک، پس‎از برگزاری 5دور مذاکره «نسبتا موفق» و «روبه‎جلو» مدتی است با تأخیر مواجه شده‎است؛ موضوعی که گفته می‌شود دلیل آن، بحران سیاسی حاکم بر میزبان مذاکرات، یعنی عراق است.
به‎گزارش همشهری، پنجمین دور از گفت‎وگوهای ایران و عربستان در نخستین روز اردیبهشت‎ماه سال‌جاری در بغداد برگزار شد و اخبار منتشر شده ازسوی منابع مختلف، حکایت از آن داشت که دوطرف ارزیابی مثبتی از روند گفت‎وگو داشته‎اند. برهمین اساس هم بود که وزیر امورخارجه عراق درآن مقطع اعلام کرد بغداد پس‎از پایان دور پنجم، میزبان دور جدیدی از مذاکرات بین تهران و ریاض خواهد بود. این موضع‎گیری درحالی بود که گمانه‎زنی‎ها حکایت از آن داشت که براساس توافق طرفین، ادامه مذاکرات از مجرای گفت‎وگوهای امنیتی خارج شده و دوطرف گفت‎وگوها را به فاز دیپلماتیک و باحضور مقام‎های سطح‎بالاتر وزارت امورخارجه خود منتقل خواهند کرد.

تعویق در گفت‎وگوها؛ خواست مشترک ایران و عربستان
پایگاه خبری «العربی‎الجدید» به‎نقل از یک منبع مطلع در وزارت امورخارجه عراق گزارش داده‎است که با توجه به شرایط موجود در عراق، تهران و ریاض ترجیح داده‎اند که مذاکرات به تعویق بیفتد. دراین گزارش آمده‎است که قرار بود دور ششم مذاکرات ایران و عربستان در اواخر جولای (اوایل مرداد) برگزار شود و بغداد همه تدارکات و آمادگی‎ها را برای برگزاری این نشست که قرار بود با مشارکت مسئولان عالی‌رتبه دو کشور باشد را انجام داده بود، اما تحولات سیاسی در عراق و هجوم طرفداران جریان صدر به منطقه «خضرا» زمینه‎ساز تعویق این دور از مذاکرات شد. منابع عراقی معتقدند تعویق دور ششم مذاکرات تهران - ریاض ازسوی بغداد نبوده‎، بلکه به درخواست ایران و عربستان بوده‎است. آن‎گونه که گفته می‌شود، این 2کشور تأکید داشته‎اند که اوضاع سیاسی موجود در عراق مناسب برگزاری چنین مذاکراتی، به‎ویژه در سطح وزیران نیست. گمانه‎زنی‎ها حکایت از آن دارد که تحصن طرفداران جریان صدر در منطقه «خضرا» و در نزدیکی مکان‎هایی که معمولا مذاکرات تهران و ریاض در آنجا برگزار می‎شده‎است، دوطرف را مجاب کرده که برگزاری دور ششم گفت‎وگوها را به زمان مناسب‎تری موکول کنند.

جزئیات بیشتر از دور ششم مذاکرات
در روزهای اخیر محمد ایرانی، سفیر ایران در کویت در گفت‎وگو با روزنامه «الرأی» جزئیات بیشتری از این موضوع را رسانه‎ای کرد و گفت که قرار بوده دور ششم مذاکرات میان ایران و عربستان ماه گذشته برگزار شود و به‎محض پایان این گفت‎وگوها، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران و فیصل بن‎فرحان، وزیر امورخارجه عربستان با یکدیگر دیدار کنند. وی براین نکته هم تأکید کرده‎است که با توجه به تحولات اخیر در عراق، طبیعی است که باید منتظر بمانیم تا کشور میزبان آماده میزبانی مذاکرات شود؛ «موضوع ازسرگیری مذاکرات و برگزاری دور ششم مورد اتفاق‎نظر است، اما منتظر فراهم شدن زمینه مناسب برای مذاکرات در عراق هستیم. کمیسیون‌های ایرانی و سعودی آماده ازسرگیری مذاکرات هستند.» ازسوی دیگر سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در نشست‎خبری اخیر خود نتیجه 5دور گفت‎وگو میان تهران و ریاض را «مثبت» ارزیابی کرده و گفته بود که درک مشترکی که میان ایران و عربستان شکل گرفته، زمینه‎ساز تداوم گفت‎وگوها برای ازسرگیری روابط دوجانبه شده‎است. ناصر کنعانی همچنین با تأکید بر اینکه ایران از ادامه گفت‎وگوها استقبال می‌کند و امیدوار است به نتایج ملموس و عملی منجر شود، درباره زمان دور بعدی این مذاکرات نیز عنوان کرده بود که «در قالب رایزنی‌های مشترکی که از طریق بغداد درحال انجام است، به‎طور عمومی توافق شده در آینده نزدیک دور جدید مذاکرات را برگزار کنیم، اما هنوز به تاریخ دقیقی نرسیده‌ایم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید