• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 3 شهریور 1401
کد مطلب : 169628
+
-

بازی آژانس در زمین رژیم صهیونیستی

اسلامی: ایران هیچ سایت هسته‌ای اعلام نشده‌ای ندارد و مکان‌ها و موارد ادعایی، ساخته و پرداخته‌ منافقین و صهیونیست‌هاست

مسائل پادمانی میان ایران و آژانس بین‎المللی انرژی ‎اتمی همچنان یکی از اصلی‎ترین محورهایی است که برای دستیابی به توافق در وین باید از آن گره‎گشایی کرد؛ موضوعی که در ماه‎های اخیر به ابزاری سیاسی برای تحت‎فشار قرار دادن جمهوری‎اسلامی در جریان گفت‎وگوهای برجامی تبدیل شده ‎است.
 به‎ گزارش همشهری، رویه اخیر آژانس بین‎المللی انرژی‎ اتمی در مواجهه با فعالیت‎های صلح‎آمیز کشورمان، به‎ویژه پس‎ از برخورد سیاسی اخیر شورای‎حکام، ثابت کرد مقام‎های این نهاد بین‎المللی با تأثیرپذیری از رویکردهای آمریکایی - صهیونیستی، نقشی محوری در جبهه مخالف جمهوری ‎اسلامی برعهده گرفته‎اند. رویه سیاسی و غیرتخصصی آژانس با برنامه صلح‎آمیز هسته‎ای ایران در روزهای اخیر و در شرایطی که گفت‎وگوهای برجامی در حساس‎ترین مقطع خود به‎سر می‎برد، همچنان ادامه دارد و مدیرکل این نهاد بین‎المللی در روزهای اخیر با تکرار ادعاهای واهی خود، به‎نظر می‎رسد به ابزاری در دست تل‎آویو تبدیل شده که هدف کارشکنی در روند حصول توافق را دنبال می‎کند.

تکرار ادعاهای بی‎اساس
مدیرکل آژانس در گفت‎وگوی اخیر خود با شبکه پی‌‌بی‌‌اس بار دیگر ادعاهای ضدایرانی خود را تکرار کرد و گفت که ایران باید درباره «محل‎های اعلام نشده» خود به این نهاد توضیح دهد. این ادعاها درحالی از سوی رافائل گروسی مطرح می‎شود که مقام‎های مسئول در تهران بارها تأکید کرده‎اند که فعالیت‎های هسته‎ای ایران براساس ضوابط بین‎المللی و زیرنظر آژانس پیش می‎رود و انحرافی در این زمینه وجود ندارد. گروسی در گفت‎وگوی اخیر خود اظهارکرده ‎است که آژانس به همکاری از سوی ایران نیاز دارد؛ «ما همچنین به بیشینه سطح دسترسی و بازرسی نیاز داریم. هرچه بیشتر محدودیت داشته باشیم، توضیح‎مان به جامعه جهانی در زمینه وضعیت فعلی مواد هسته‌ای در ایران از باورپذیری و اطمینان کمتری برخوردار خواهد بود».

ایران سایت هسته‎ای «اعلام نشده» ندارد
طرح ادعاهای تکراری از سوی مدیرکل آژانس در شرایطی است که رئیس سازمان انرژی ‎اتمی کشورمان دیروز و در حاشیه نشست هیأت دولت تأکید کرد که فعالیت‎های هسته‌ای ایران برابر ضوابط بین‌المللی انجام می‎شود و آژانس نباید خواسته‌های رژیم‎ صهیونیستی را مطرح و منعکس کند. محمد اسلامی به این موضوع هم اشاره کرد که ایران به ان‌‌پی‌‌تی و پادمان متعهد است و آژانس نمی‌تواند ادعایی مطرح کند مبنی بر اینکه در ایران فعالیتی انجام می‎شود که بر اساس بازرسی‌ها دارای «عدم‌انطباق» است. وی تأکید کرد که جمهوری اسلامی از ابتدا فعالیت‌های هسته‌ای خود را برابر موازین و ضوابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده و هیچ فعالیتی را بدون رعایت این ضوابط انجام نداده ‎است؛ «فعالیت‌های ما تماماً تحت نظارت آژانس بوده و هست».
رئیس سازمان انرژی ‎اتمی موارد، مدارک و مکان‌های ادعایی را ساخته و پرداخته ضدانقلاب و رژیم صهیونیستی می‎داند که در 20سال اخیر، به‎صورت مستمر درحال اتهام‎زنی به ایران بوده‎اند؛ ادعاهایی که بارها واهی‌بودن آنها به اثبات رسیده‎ است؛ «این اتهام‎ها زمینه مذاکرات سیاسی را دراین‌باره فراهم کرد و برجام حاصل این مذاکرات 20ساله است و معنای این مذاکرات و تفاهم نهایی این است که این اتهام‎ها پشت‌سر گذاشته شده است». اسلامی عنوان کرد: ایران و گروه 1+5‌ در سال 2015به این جمع‌بندی رسیدند که ادعاها را کنار بگذارند و به‌ازای آن نیز جمهوری‎اسلامی پذیرفت برنامه هسته‌ای خود را محدود کند و سرعت حرکت خود را کاهش دهد تا اعتمادسازی انجام شود. وی همچنین تأکید کرد که ایران هیچ سایت هسته‌ای اعلام نشده‌ای ندارد و مکان‌ها و موارد ادعایی ساخته و پرداخته‌ منافقین و صهیونیست‌هاست؛ «آنها عملیات تروریستی و خرابکاری‌های صنعتی انجام داده‌اند تا برنامه هسته‌ای ما را از میان ببرند و این عملیات روانی سیاسی و رسانه‌ای اخیرشان نیز به‌همین علت است که مذاکرات لغو تحریم‌ها را با مشکل مواجه کنند. ما به نظارت در چارچوب برجام که قبلا پذیرفته بودیم، پایبندیم و آنان باید به برجام برگردند و آنچه در برجام تفاهم شده بود و تعهد طرفین بوده را اجرا کنند؛ نه یک کلمه کمتر، نه یک کلمه بیشتر».

تقلای برجامی تل‎آویو  ادامه دارد
رسانه‌های عبری از سفر وزیر  جنگ رژیم صهیونیستی به آمریکا برای گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای و روند اثرگذاری برآن خبر دادند. گفته می‎شود بنی‌ گانتز امروز (پنجشنبه) طی سفر امنیتی- سیاسی 2روزه به آمریکا خواهد رفت تا روند توافق هسته‌ای بین واشنگتن و تهران را بررسی کند. وی قرار است از مقر فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در ایالت فلوریدا بازدید و در آنجا با مایکل کورلا، فرمانده ستاد مرکزی آمریکا دیدار کند. بعد از این دیدار، گانتز با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن دیدار خواهد کرد. به‎گفته رسانه‎های صهیونیستی، گانتز در پایان سفر خود به آمریکا در یک سفر رسمی به ژاپن خواهد رفت. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در این باره گزارش داد که «اگرچه سفر گانتز به ایالات متحده از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما برنامه دیدار او با سالیوان بعد از آن به برنامه اضافه شد که تل‌آویو گزارش‌هایی مبنی بر نزدیک‌شدن واشنگتن و تهران در پرونده مذاکرات هسته‌ای دریافت کرد». این گزارش می‎افزاید که «گانتز در دیدارهای خود در واشنگتن، وضعیت بعد از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران و سرمایه‌های کلانی که در اختیار ایرانی‌ها قرار خواهد گرفت و همچنین موضوع نیروهای نظامی ایران را مورد بحث قرار خواهد داد».

این خبر را به اشتراک بگذارید