• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 3 شهریور 1401
کد مطلب : 169619
+
-

رمزگشایی از تکرار یک کلیدواژه در سخنرانی‌های اخیر رئیس‌جمهور

امید مردم؛ خط قرمز دولت

دولت
امید مردم؛ خط قرمز دولت

رئیس‌جمهور در پایان یک‌سالگی دولت بارها در سخنرانی‌های اخیر خود از ایجاد فضای ناامیدی و ترسیم جامعه بدون چشم‌انداز انتقاد کرده است. مخاطب سخنان او به‌احتمال زیاد رقبای سیاسی در رسانه‌ها باشد و آنچه مسلم است اینکه او القای یأس را دستپخت برخی نیروهای داخلی می‌داند. سیدابراهیم رئیسی در جلسه چهارشنبه هیات دولت به مناسبت هفته دولت افزایش اعتماد و امید مردم به دولت را مهم‌ترین وظیفه و دستاورد دولت دانست و گفت: هرگونه سخن یا اقدامی که باعث ناامیدی و کاهش اعتماد مردم شود، خط قرمز دولت مردمی است. نباید با انتشار برخی گزارش‌های غیرمستند در رسانه‌ها، مردم را نگران کرد و همه همکاران دولت تلاش کنند موضوعات بین دستگاهی را فورا حل و فصل کنند و نتیجه اقدامات انجام‌شده را به اطلاع مردم برسانند.
جست‌وجو در سخنان محوری رئیس‌جمهور درباره عوامل و دستاویزهای القای ناامیدی، کلیدواژه‌هایی همچون موضوع گرانی‌ها، انتصابات و گزارش‌های مفاسد اقتصادی را که گاها پای برخی مدیران ارشد دولتی را به میان می‌کشد، دربردارد. سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور یک هفته پس از قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان منتشر شد. این گزارش تخلفات اقتصادی 92هزار میلیاردی را با ذکر اسامی مختلف مدیران ارشد سابق و فعلی دولتی روایت می‌کند.
رئیسی در سفر استانی اخیر خود به مقصد کرمان گفته بود: «با علم و اطلاع می‌گویم که آینده برای کشورمان بسیار درخشان است؛ هرچند اراده کرده‌اند مردم ما ناامید شوند و ما پیشرفت نکنیم، اما با رهنمودهای رهبری امور را پیش می‌بریم.»
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در همین سفر نشانه‌ بیشتری از جامعه هدف سخنان خود به دست داده و گفته بود: «امروز تمام تلاش ما باید در جهت ایجاد امید باشد و اگر کسی با قلم، بیان و حرکاتش مردم را ناامید کند، خواه ناخواه و دانسته و ندانسته، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده و هرکس با قلم، حضور، اقدام و انجام حرکات انقلابی‌اش مردم را امیدوار کند، بداند در جهت راهبرد نظام اسلامی است.»
رئیسی اردیبهشت‌ماه امسال با لحن شدیدتری مخاطب سخنان خود را هدف قرار داده و گفته بود: «امروز راهبرد نظام، ایجاد امید در بین مردم و راهبرد دشمن ایجاد ناامیدی است؛ لذا هر کسی موجب یأس و ناامیدی در جامعه شود، بخواهد یا نخواهد در راستای راهبرد دشمنان گام برمی‌دارد.»
در همان ماه‌های نخست فعالیت دولت سیزدهم زبان گلایه رئیس‌جمهور نسبت به برخی سوءتبلیغات علیه دولت و آثار آن بر ناامیدسازی مردم باز شده بود. رئیسی آبان‌ماه سال گذشته همزمان با انتشار فهرست بلندبالایی مبنی بر انتصاب‌های فامیلی در مجموعه دولت، گفته بود: «وزرا و مسئولان اجرایی به خبرسازی و ادعاهای کذب، بلافاصله پاسخ دهند و اجازه ندهند ذهنیت منفی در جامعه به‌وجود آید. هدف از تکرار شبهات، ایجاد یأس و ناامیدی در بین آحاد مردم است و در این زمینه متأسفانه بعضی‌ها نادانسته با راهبرد دشمن همراهی می‌کنند.»
او روز گذشته هفته دولت را فرصت مناسبی برای ارائه گزارش اقدامات و عملکردها به مردم و همچنین فرصتی برای ارزیابی خدمات و عملکرد یک‌ساله وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: در میان مردم و با مردم بودن ویژگی این دولت است و باید اقدامات انجام شده هنرمندانه به اطلاع مردم رسانده شود. یکی از شاخص‌های مهم برای دولت مردمی، احیای اعتماد مردم است و باید تمام تلاش‌ها و اقدامات در جهت خدمت به مردم، حل مشکلات، حفظ و تقویت امید مردم باشد.
رئیس‌جمهور با اشاره به توصیه سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی به هیات دولت در زمینه حرکت اندیشه‌ورزانه و عقلانی گفت: وزرا و مسئولان دستگاه‌ها باید کارآمدی و استفاده از نیروهای انقلابی و نخبه را برای اجرای طرح‌های توسعه کشور سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.
او در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به گزارش وزیر نیرو از آخرین وضعیت تأمین آب شرب برخی استان‌ها و اقدامات انجام گرفته در این زمینه، بر لزوم پیگیری موضوع و رساندن آب شرب پایدار به مردم در استان‌های دارای مشکل تأکید کرد.  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید