• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 3 شهریور 1401
کد مطلب : 169603
+
-

آغاز پویش مشق مهربانی

بهزیستی پویشی برای تحصیل بیش از 300هزار دانش‌آموز نیازمند راه‌اندازی کرد

آخرین ماه فصل تابستان که می‌رسد تب و تاب خانواده‌ها هم برای تأمین لوازم‌التحریر مورد نیاز دانش‌آموزان حسابی بالا می‌گیرد. اما در کنار دانش‌آموزانی که خانواده‌هایشان تمکن مالی کافی برای تامین مایحتاج مدرسه‌شان را دارند، گروهی از دانش‌آموزان نیازمند هم هستند که هرساله در سایه مهربانی خیرین و نیکوکاران راهی کلاس درس می‌شوند.
فرقی هم نمی‌کند اهل روستاهای دور افتاده سیستان و بلوچستان باشند یا در حاشیه کم‌برخوردار شهرها زندگی کنند آنچه لبخند را در آستانه فصل بازگشایی مدارس بر لب آنها می‌نشاند کمک‌های ریز و درشت مردم مهربانی است که به‌صورت انفرادی یا گروهی سعی می‌کنند همه بچه‌های این سرزمین روز اول مهری با دلی شاد راهی مدرسه شوند.
مقداد باقر‌زاده، آموزگاری از خطه خراسان شمالی است. او سابقه تدریس در مدارس مناطق محروم و کم برخوردار را دارد و به خوبی با درد دانش‌آموزان نیازمند و نیازهایشان آشناست.از وقتی با هدف آموزگاری و تدریس، مهمان این مناطق شده، سعی می‌کند از هر طریقی بستر ادامه تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم را فراهم کند. او هر سال می‌کوشد تا در آستانه بازگشایی فصل مدرسه با کمک خیرین از طریق صفحه مجازی‌ای که دارد دل دانش‌آموزان  را شاد کند. مقداد می‌گوید از دل روستاها و مناطق محرومی که تعداد زیادی از دانش‌آموزان از حداقل امکانات و لوازم تحصیلی مورد نیاز محرومند، همواره استعدادهای درخشانی شناسایی می‌شوند که اگر در سایه حمایت و مهربانی خیرین امکان تحصیل برایشان فراهم نمی‌شد هیچ وقت نمی‌توانستند برای کشور خود مفید واقع شوند.
درست است که باقر‌زاده و دوستانش رسالت کمک‌رسانی به دانش‌آموزان مناطق محروم و دورافتاده خراسان شمالی را دنبال می‌کنند، اما در همین تهران بزرگ و درست در قلب این شهر هزاررنگ هم دانش‌آموزانی هستند که به امید کمک خیرین و نیکوکاران به استقبال از مهر می‌روند. سجاد میرزایی و دوستانش کسانی هستند که این روزها حسابی مشغول جمع‌آوری کمک‌ها و خرید لوازم‌التحریر برای کودکان نیازمند هستند و قرار است امسال برای 150نفر از دانش‌آموزان محلات کم‌برخوردار تهران این وسایل را خریداری کنند. او هم معتقد است همه مردم و کسانی که خود را در قبال آینده ایران مسئول می‌دانند باید در آستانه فصل بازگشایی مدارس به حمایت از دانش‌آموزان نیازمند بپردازند و از این طریق، هم به با سواد شدن آینده‌سازان کشور کمک کنند هم از تعداد کودکان کار و خیابان بکاهند. سجاد می‌گوید کودکی که فرصت درس خواندن در مدرسه را پیدا نکند قطعا برای گذران زندگی راهی خیابان‌ها برای کار می‌شود؛ بنابراین اگر برای تحصیل بچه‌ها قدمی برنداریم باید فردا برای کاهش آسیب‌های اجتماعی که گریبانمان را می‌گیرد فکری کنیم.
تعداد خیریه‌ها و تشکل‌های مردمی که در اقصی نقاط کشور این روزها مشغول آماده‌سازی‌ پکیج‌های مدرسه برای کودکان نیازمند هستند، کم نیستند. طلوع بی‌نشان‌ها هم قرار است امسال برای 450دانش‌آموز نیازمند کشور با کمک خیرین وسایل مدرسه خریداری کند. اکبر رجبی، مدیر مؤسسه طلوع بی‌نشان‌ها معتقد است نباید اجازه دهیم هیچ کودکی مهر را با دستان خالی و دلی ناشاد شروع کند. به‌خاطر همین از نیمه تابستان که می‌شود رفقای همیشه همراهش را صدا می‌کند و مشغول آماده‌سازی‌ بسته‌های مهربانی مهر می‌شوند.

پویشی برای 300هزار دانش‌آموز
در کنار تمامی این فعالیت‌های خیرخواهانه، بهزیستی هم پویش مشق مهربانی را راه‌اندازی و از همه خیرین و نیکوکاران دعوت کرده تا در قالب این پویش مقدمات مدرسه رفتن بیش از 300هزار دانش‌آموز تحت پوشش این نهاد را در سراسر کشور فراهم کنند.
معاون مشارکت‌های مردمی، توانمندسازی و مؤسسات غیردولتی و امور مجلس بهزیستی کشور در این‌باره می‌گوید:« در آستانه بازگشایی مدارس کمک‌های مردمی خرد و کلان برای تأمین مایحتاج تحصیلی فرزندان تحت پوشش بهزیستی اعم از نوشت‌افزار، البسه، کیف و کفش از طریق این پویش جمع‌آوری می‌شود.»
«امیرحسین عرب‌زاده» با بیان اینکه پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰2- ۱۴۰1 به‌منظور بهره‌مندی از ظرفیت مشارکت آحاد مردم، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی پویش «مشق مهربانی» با شعار #مهر_پایان_ندارد، از یکم لغایت بیستم شهریور ماه برگزار می‌شود، افزود:« مبالغ جمع‌آوری شده پس از اتمام پویش به تهیه و توزیع ملزومات مورد نیاز برای بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش تخصیص می‌یابد؛ همچنین ملزومات تحصیلی با رعایت رویکردهای دینی و بومی و درنظر گرفتن مقاطع تحصیلی و جنسیت دانش‌آموزان تهیه و توزیع می‌شود.»عرب‌زاده یادآور شد: خیران و نیکوکاران با پیوستن به این پویش می‌توانند از روش‌های مختلفی همچون استفاده از کد دستوری #۹* ۷* ۷۳۳*، #۵* ۵* ۷۴۱*، شماره کارت ۴۱۰۱۰۳۴۵۴۱۹۰۱۹۰۵ و درگاه اینترنتی mosharekat.behzis‌ti.ir کمک‌های خود را واریز کنند؛ همچنین گزینه «سازمان بهزیستی کشور» در اپلیکیشن‌های سکه، آپ، همراه کارت، ستاره یک، پی‌پاد، پاس و ۷۲۴ نیز به همین منظور فعال شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید