• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 3 شهریور 1401
کد مطلب : 169594
+
-

درباره مایکل فلپس پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک

شناگری که از آب می‌ترسید

شناگری که از آب می‌ترسید

مایکل فلپس با کسب 21مدال طلای المپیک پرافتخارترین ورزشکار تاریخ این مسابقات شناخته می‌شود. او نمونه موفقی از افراد بااراده و تلاشگر است که توانسته‌اند رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنند. مردی که در کودکی از فرو بردن سرش زیر آب می‌ترسید، از همان نوجوانی مدال‌های رنگارنگ شنا را بر گردن آویخت و به پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک تبدیل شد. آشنایی با شخصیت و زندگی این قهرمان ورزشی خالی از لطف نیست.

از بیش‌فعالی تا ورزشکاری
مایکل فلپس در سال 1985به دنیا آمد. او کوچک‌ترین فرزند خانواده‌اش بود که 3فرزند داشتند، پدر مایکل در دوران مدرسه و دانشگاه، عضو تیم فوتبال بود و پس از آن نیز برای تیم واشنگتن رد اسکینز تست فوتبال داد که موفق به حضور در این تیم نشد. در سال 1999والدین مایکل از هم طلاق گرفتند و در سال 2000پدرش دوباره ازدواج کرد. فلپس سال‌ها پس از آن اتفاق اعتراف کرد که آن طلاق روی وضعیت روحی روانی او و خواهر و برادرانش تأثیر بدی داشت و به‌دلیل آن طلاق، مایکل با پدر خود سال‌ها رابطه خوبی نداشت. مایکل کودکی بیش‌فعال بود و به همین دلیل باید روزی یک عدد قرص مصرف می‌کرد. زمانی که به مدرسه می‌رفت، پرستار مدرسه هر روز یک عدد قرص به او می‌داد که باعث ناراحتی و خجالتش شده بود. تا اینکه در 12سالگی تصمیم گرفت دنیای پر از آرامش آب را انتخاب کرده و از قرص‌ها جدا شود. او در خاطراتش گفته از اینکه صورتش را زیر آب ببرد به‌شدت می‌ترسید، به همین دلیل از پشت شنا می‌کرد و کرال پشت نخستین مهارتی بود که مایکل آن را به خوبی یاد گرفت.

شانس و پشتکار
اولین مربی مایکل «باب بومن» نام داشت. مربی با تمرینات ورزشی سخت و مداوم و رژیم‌غذایی خاصی که به مایکل داده بود او را به خوبی برای حرکت به سمت قهرمانی هدایت کرد. به‌گونه‌ای که خود مایکل فلپس در مورد مربی‌اش گفته است: «یکی از بهترین شانس‌هایی که در زندگی نصیب من شده است، تمرین کردن در کنار یک مربی فوق‌العاده مانند باب بومن است و هرگز با مربی دیگری تمرین نمی‌کنم!» هرچند مایکل خود را خوش‌شانس می‌دانست، اما پشتکار او بود که این شانس را به درخشش تبدیل کرد. در 15سالگی به‌عنوان جوان‌ترین عضو کاروان ورزشی آمریکا وارد عرصه رقابت‌های المپیک 2000سیدنی شده و موفق شد در شنای 200متر قورباغه عنوان پنجم را کسب کند. پس از گذشت یک‌سال این شناگر نوجوان، در شنای 200متر قورباغه مقام قهرمانی جهان را به دست آورد و رکورد جهانی را ارتقا بخشید. او جوان‌ترین شناگری است که تاکنون موفق شده در این رشته رکوردی را به نام خود ثبت کند. روند پیشرفت و افسانه‌ای مایکل از همین سال طلایی آغاز شد؛ به‌طوری که در هر سال چندین مدال طلا کسب می‌کرد. زمانی که 19ساله شد در المپیک آتن توانست 6مدال طلا و 2مدال برنز را به‌دست آورد. مایکل فلپس نخستین ورزشکار آمریکایی بود که موفق شد این تعداد مدال را در یک دوره المپیک به‌خود اختصاص دهد و چندین رکورد را به نام خود ثبت کند. او در المپیک 2008پکن، 8مدال طلا را از آن خود کرد و به‌عنوان اسطوره‌ای بین‌المللی خود را به مردم سراسر جهان معرفی کرد.

تلاش برای رشد رشته شنا
مایکل فلپس در رقابت‌های المپیک 2008به‌دلیل سرعتی که داشت، یک‌میلیون دلار بیشتر از جایزه اصلی که تعیین شده بود دریافت کرد. او کل این مبلغ را برای ساختن «مؤسسه مایکل فلپس» اهدا کرد که هدف آن ارتقای سبک زندگی سالم و رشد رشته شناست. او در سال 2010نیز در مؤسسه‌های «مایکل فلپس»، «مرکز سلامت کودکان» و «مدرسه شنای مایکل فلپس» برنامه‌هایی برای اعضای باشگاه ارائه کرد که در جهت اهمیت سلامت و فعالیت کودکان و همچنین افزایش تمرکز آنها به طرف رشته شنا درنظر گرفته شده بود. مایکل فلپس در کتاب صوتی «مایکل فلپس: بدون حد و مرز» به کمک آلن آبراهامسون، خبرنگار و نویسنده ورزشی، داستان زندگی شخصی و حرفه‌ای خود را روایت کرده است. کتاب در سالی که منتشر شد به‌عنوان پرفروش‌ترین اثر به انتخاب نیویورک‌تایمز شناخته شد. آنچه در مایکل فلپس بیش از چیزهای دیگر انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، تلاش او برای بهتر شدن، رکورد زدن و رساندن ورزش شنا به درجه بالاتر است.

زندگی شخصی قهرمان
فلپس به ورزش‌های قدیمی آمریکایی ازجمله بسیبال و راگبی علاقه دارد. او اوقات‌فراغت خود را با خانواده و دوستانش می‌گذراند. همچنین بازی‌های کامپیوتری جزو علاقه‌مندی‌های این ورزشکار است. او که در سال‌های فعالیت حرفه‌ای تلاش کرده از حاشیه فرار کند، در گفت‌وگویی گفته: «می‌خواهم به گذشته نگاه کنم و بگویم هر کاری می‌توانستم انجام دادم و موفق بودم. نمی‌خواهم بگویم باید این کار یا آن کار را انجام می‌دادم و حسرت بخورم. هیچ‌چیز را پیش‌بینی نمی‌کنم اما هیچ‌چیز غیرممکن نیست. اگر می‌خواهید بهترین باشید، باید کارهایی را انجام بدهید که دیگران نمی‌خواهند انجام بدهند. فکر می‌کنم چیزی که به‌دنبالش هستم، کمک به افراد جدید برای ورزش کردن است. می‌خواهم بچه‌هایی که از آب می‌ترسند، در استخر راحت باشند.»

در مسیر رشد

فلپس در سال 2012برای المپیک لندن 8سهمیه کسب می‌کند اما از مسابقه 200متر آزاد، با هدف تمرکز بیشتر بر 7رشته دیگر انصراف می‌دهد. در این سال صحبت‌های زیادی درباره کاهش کارایی فلپس و از دست دادن توانایی جادویی‌اش مطرح بوده است. با این حال او 4مدال طلا کسب می‌کند و نخستین شناگر مردی شناخته می‌شود که در 3المپیک پیاپی در 2رشته مدال طلا گرفته است. در المپیک لندن فلپس با 18مدال طلا و 22مدال به‌صورت کلی تبدیل به پرمدال‌ترین ورزشکار تاریخ المپیک می‌شود. در المپیک 2016نیز فلپس 5مدال طلا کسب می‌کند که در کل مدال‌های طلای المپیک او را به 23مدال می‌رساند. او به‌صورت کلی 28مدال در المپیک به‌دست آورده است. مایکل ثابت کرد آنقدر در راه رسیدن به اهدافش مصمم است که می‌تواند خلاف تصورها، مدت‌های طولانی در اوج موفقیت باقی بماند. اظهارنظرها درباره تمرینات ورزشی سخت او و انتخاب رژیم‌های غذایی مخصوص برای داشتن حداکثر توان جسمی نشان می‌دهد او ورزش را عاشقانه دوست دارد و برای باقی ماندن در جایگاه یک قهرمان، دست از تلاش و تمرین برنمی‌دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید