• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16958
+
-

شایعات عجیب در شهر

محمد ایزدی: برنج‌های آلوده در انبارهای اداره غله قرنطینه است و مجوز پخش و توزیع آن را در بازار نداریم

بازار
شایعات عجیب در شهر




زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:

زمستان سال گذشته 33 هزار تن برنج اروگوئه وارد کشور شد که از این میزان 500 تن از آن به استان زنجان راه یافت و با نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌هایی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان به عمل آمد آلوده بودن آن‌ها به فلزات سنگین از قبیل آرسنیک مشخص و تایید شد.«جواد تاج‌کی» معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان پیش‌تر ادعا می‌کردکه میزان آرسنیک این برنج‌ها بالاتر از حد مجاز بود و به محض اطلاع از نتایج آزمایش‌ها تمام برنج‌های اروگوئه‌ای را توقیف کرده‌ و طی نامه‌ای به سازمان غذا و دارو خواستار تعیین تکلیف این برنج‌ها شده‌اند.
«محمد ایزدی» مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه‌ 14 زنجان، تصریح می‌کند: با توجه به نتایج آزمایش‌های انجام شده و بررسی نمونه‌های برنج مذکور توسط دانشگاه علوم پزشکی استان که حاکی از بالا بودن مقدار بسیار جزئی آرسنیک در حد چند ppm  نسبت به استاندارد مربوط بود که این موضوع سبب شد برنج آلوده وارد بازار مصرف نشود.

حال با گذشت چند ماه از این موضوع شایع‌افکنی جدیدی مبنی بر این‌که این برنج‌های آلوده در ایام نزدیک سال نو در فروشگاه‌های استان با عنوان برنج دولتی توزیع شده و در بازار موجود است بر سر زبان‌ها افتاد که محمد ایزدی در این باره تاکید می‌کند: هم اکنون این برنج‌های آلوده در انبارهای اداره غله موجود و قرنطینه است و با توجه به دستورالعمل دانشگاه علوم پزشکی مجوز پخش و توزیع آن را به بازارهای مصرف و فروشگاه‌ها نداریم.
وی در ادامه اظهار می‌کند: به دلیل این‌که میزان ارسنیک در این برنج‌ها بسیار ناچیز  است، ممکن است با افزایش گستره دامنه مجوز که از سوی تهران ابلاغ می‌شود دانشگاه علوم پزشکی استان ‌بتواند مجوز توزیع و عرضه این برنج‌ها را صادر کند، ولی تاکنون هیچ دستوالعمل و نمونه برداری جدیدی صورت نگرفته است.


شاخصه استاندارد 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه با تاکید بر این‌که شاخصه‌های استاندارد دانشگاه تغییری نخواهد داشت، می‌گوید: احتمال نمونه‌برداری و آزمایش روی این برنج‌های آلوده بسیار کم است، ولی ممکن است با گذشت زمان از میزان آرسنیک این برنج کاسته شود که نیاز به نمونه برداری خواهد داشت. در غیر این صورت این برنج‌ها توسط دانشگاه علوم پزشکی استان پلمب بوده و مجوز توزیع داده نمی‌شود.  
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان می‌گوید: برای آسودگی خاطر مردم،  امنیت غذایی بیشتر و سلامت جامعه انسانی، همه محصولات داخلی و خارجی غذایی از قبیل محصولات کشاورزی، لبنیات و غیره که وارد استان می‌شود، روزانه توسط واحدهای غذایی نمونه‌گیری شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرند که با توجه به استاندارهایی که در میزان فلزات سنگین در مواد غذایی در کشور وجود دارد اگر میزان آن‌ها بالاتر از حد مجاز باشد توسط دانشگاه علوم پزشکی استان توقیف شده و مجوز مصرف و ورود آن محصول به بازار مصرف داده نمی‌شود.

«عبدالله جعفری» مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که در ایام نوروز سال جاری هیچ برنج اروگوئه‌ای در فروشگاه‌های استان با عنوان برنج دولتی عرضه نشده است، اظهار  می‌کند: در سبد غذایی ایام نوروز سال جاری 2 نوع برنج هندی و یک نوع برنج تایلندی معطر در فروشگاه‌ها و تعاونی‌های استان که با گواهی و مجوز دانشگاه علوم پزشکی استان بود که با نرخ مصوب دولتی عرضه و توزیع شد.

تاج‌کی با بیان این‌که برنج‌هایی که از کشورهای مختلف به استان وارد می‌شود مورد آزمایش قرار می‌گیرند، می‌گوید: تمام محصولات غذایی و کشاورزی از نظر باقی‌مانده سموم و آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین از قبیل کادمیوم، سرب و آرسنیک در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نمونه برداری و اندازه‌گیری می‌شوند. 
ایزدی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه‌ 14 زنجان، اظهار می‌کند: 500 تن از 33 هزار تن برنج اروگوئه‌ای وارد استان شده و در حال حاضر نیز در انبارهای استان نگهداری می‌شود و یک کیلو از این برنج‌ها نیز به بازار مصرف نرفته است.


نوسانات ارزی و بهانه گران‌فروشی

در روزهای اخیر شاهد نوسانات ارزی هستیم که برخی از فروشندگان با بهانه افزایش قیمت دلار، کالاهای خود را گران  و یا در انبارهای خود ذخیره می‌کنند که به گفته «مرتضی‌ممیزی» مدیرکل تعزیرات حکومتی استان این عمل یک احتکار محسوب می‌شود و با خاطی آن برخورد جدی و قاطعی انجام خواهد شد. در علم اقتصاد عمل تحصیل و نگه‌داری منابع کمیا‌ب است، با این احتمال که بتوانند برای کسب سود به مشتریان فروخته شوند و این‌کار خلاف قانون است. احتکار نه تنها موجب تورم می‌شود بلکه در صورت ادامه آن، آثار ناهنجار معنوی نیز به دنبال خواهد داشت و در نهایت در زنجیره نظام جامعه اختلال ایجاد کرده و جامعه‌ای فاسد خواهد ساخت .

در قرآن کریم نیز اشاره‌های فراوانی به گران فروشی و کم فروشی شده که این اعمال علاوه بر اینکه برخلاف قانون است،مغایر با انسانیت و سلامت زندگی انسانی شمرده می‌شود. 
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بیان می‌کند: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف گران فروشی و احتکار به مراجع بازرسی استان گزارش دهند تا در اسرع وقت تشکیل پرونده داده و رسیدگی شود.
وی تاکید می‌کند: مردم در صورت مشاهده تخلف صنوف از قبیل گران‌فروشی و کم‌فروشی می-توانندآن را با سامانه 124 در میان بگذارند و یا به اداره بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان مراجعه کنند.


برخورد جدی با متخلفین

مدیر توسعه بازرگانی استان معتقد است: با مصوبه دولت واردکنندگان کالاهای اساسی مردم می‌توانند واردات خود را با ارز 4200 تومان انجام دهند و علاوه بر آن دولت برای حمایت از واردکنندگان کالاهای پرمصرف و غذایی مردم از قبیل گوشت و نهاده‌های دامی یارانه 400 تومانی پرداخت می‌کند. «عبداالله جعفری» اظهار می‌کند: اگر فردی به بهانه افزایش قیمت و نوسانات ارزی قیمت کالای خود را افزایش دهد احتکار محسوب می‌شود و توسط دستگاه‌های مربوطه از قبیل تعزیرات حکومتی و یا اتاق اصناف برخورد خواهد شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید