• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 2 شهریور 1401
کد مطلب : 169571
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/QWZrY
+
-

20هزار دلار برای یک سطل واقعا آشغال!

20هزار دلار برای یک سطل واقعا آشغال!

جواد نصرتی

چند سال برنامه‌ریزی و هزینه 20هزار دلاری در سان‌فرانسیسکو برای طراحی یک سطل آشغال استثنایی و منحصر به فرد، حالا به سوژه همگانی تمسخر این شهر تبدیل شده است.
شهرداری این شهر، در سال2018 کار جایگزینی 3هزار سطل زباله را آغاز کرد، اما هیچ جایگزینی برای آنها پیدا نکرد. چرا؟ چون آنها یک سطل آشغال متفاوت و خاص می‌خواستند؛ چیزی که برازنده سان‌فرانسیسکو و آن خیابان‌های شیب‌دار معروفش باشد. یک ابر پروژه آشغالی تعریف شد، 550هزار دلار هزینه و 3سال‌ونیم وقت گذاشته شد تا سان‌فرانسیسکو، سرانجام به چیزی که می‌خواهد برسد. طراحی‌ها معرکه است، از فناوری‌های پیشرفته استفاده شده تا وقتی که سطل پر می‌شود، از خود سیگنالی بفرستد تا بیایند و خالی‌اش کنند و از همه مهم‌تر، زباله‌گردها نمی‌توانند دل و روده‌اش را بیرون بریزند.

درنهایت، این پروژه منحصربه‌فرد، در تابستان امسال به نتیجه رسید و نخستین پیش‌نمونه‌ها به‌صورت آزمایشی در شهر نصب شدند. قیمت هر سطل، بین 11هزار تا 20هزار و900دلار است. شهرداری بعد از 3سال‌ونیم وقت گذاشتن روی این پروژه آشغالی، برای استفاده از آنها عجله نکرد و چند مدل را به چند بخش شهر فرستاد تا نظرات شهروندان را گردآوری کند و درباره مدل نهایی تصمیم بگیرد. بازخوردها اما چه بوده است؟ اینکه این سطل‌ها، آشغال هستند. هم شهروندان از اینکه به سختی می‌توانند آشغال داخل این سطل‌ها بیندازند شاکی هستند و هم کارمندان بخش خدمات شهری که کار سختی در تخلیه و تمیز کردن آنها دارند. دریچه‌های ورود آشغال چنان تنگ و غیراصولی است که گاهی آشغال همان بالا گیر می‌کند و آشغال‌های بعدی، راهی به جز کنار سطل پیدا نمی‌کنند. یکی از ویژگی‌های این سطل‌ها، ورودی مخصوص برای زباله‌های قابل بازیافت عنوان شده، اما شهروندان عجولی که می‌خواهند زودتر به خانه و محل کار برسند، ‌مطلقا به این ظرافت توجه نشان نمی‌دهد.در مجموع، پروژه‌ای که سان‌فرانسیسکو در بوق و کرنا کرده بود، اتلاف 3سال‌ونیم وقت و نیم‌میلیون دلار پول خوانده می‌شود. سطل آشغال، باید آشغال نگه دارد، حالا کنارش اگر زیبا بود هم اشکالی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید