• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16944
+
-

مشکلات پیش روی توت فرنگی‌کاران

زانکو شریفی| روزنامه‌نگار:

کردستان کانون اصلی کشت توت فرنگی در کشور است و سالانه بیش از ۴۵ هزار تن از این محصول را توت‌فرنگی‌کاران کردستانی برداشت و روانه بازارهای خودی و دیگر استان‌ها می‌کنند. چند دهه از رواج این کشت در کردستان می‌گذرد که برای اولین بار از ترکیه وارد روستای «دورود» از توابع شهرستان سروآباد شد. با ترویج این کشت در کردستان، کشاورزان بیشتری به کاشت آن علاقه‌مند شدند و استان، بعد از چندین سال از ورود این میوه به آن، مرکز تولید توت فرنگی کشور شناخته شد. این میوه پرطرفدار، انرژی‌زا و خوشمزه در بهار و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد و در برخی مناطق حتی در تیرماه برداشت می‌شود.

بوته این محصول را بیشتر در مزارع می‌کارند. گلخانه‌ها نیز بیشتر از پایه نوع خارجی آن استفاده می‌کنند. در چند سال اخیر، این میوه از نظر نوع تغییراتی کرده است. برخی از کشاورزان به جای کاشت بوته توت فرنگی محلی، از بذر و پایه خارجی استفاده می‌کنند که نسبت به نوع محلی مقاوم‌تر و محصول آن درشت‌تر است. توت فرنگی آبی‌رنگ هم به‌تازگی وارد بازار میوه شده است. از طرفی حمایت کم مسئولان و جهاد کشاورزی سبب شده کشاورزان به این محصول کمتر توجه کنند. نبود جاده‌های آسفالته و استاندارد، مسافت طولانی کشتزارها تا بازار، بارش پی‌درپی تگرگ (امسال حدود 10 هزار تن از این محصول خسارت دید) و وجود دلالان بر افت قیمت این محصول اثر می‌گذارد. همه خانواده‌های توت‌فرنگی‌کاران 3 تا ۴ ماه مدام زحمت می‌کشند تا این محصول با آبیاری و مراقبت ویژه به بار بنشیند. درآمد امسال این میوه اما به‌یقین نمی‌تواند جوابگوی رنج و زحمت کشاورزان باشد. کشاورزان گلایه دارند و می‌گویند که نباید درصد کمی از قیمت فروش این میوه دست آنان را بگیرد و سود بیشتر این محصول به جیب دلالان برود. در روستاهایی که این میوه را کشت می‌کنند شرکت‌های تعاونی وجود ندارد و بیشترین حجم تولید توت فرنگی در شهرهای کردستان به فروش می‌رود. در بازارهای میوه و تره‎بار این میوه را به قیمت اندک می‌خرند و روانه استان و شهرهای دیگر می‌کنند. 

شهرهای سنندج، کامیاران، سروآباد و مریوان به ترتیب بیشترین میزان تولید توت فرنگی استان را دارند. هنوز اما صنایع تبدیلی یا سردخانه مناسب و استاندارد در استان و سنندج وجود ندارد که بتواند توت فرنگی را برای مدتی نگه دارد تا در زمان مناسب روانه بازار شود و برای جوانان ایجاد اشتغال کند. چند سالی است که وعده احداث کارخانه صنایع تبدیلی در استان داده شده اما هنوز در این زمینه پیگیری‎ انجام نشده است. 

شرایط امسال برای کشاورزان نسبت به سال‌های قبل متفاوت بود. بارش شدید تگرگ، باران و حتی برف سبب کاهش تولید و برداشت حدود 10هزار تن توت فرنگی شد و بر کیفیت بقیه محصول نیز تاثیر گذاشت، در حالی که تنها منبع درآمد بسیاری از کشاورزان و توت‎فرنگی‎کاران این محصول است. کشاورزان امیدوارند به محصولات آنها بیشتر توجه شود. دولت و جهاد کشاورزی استان باید بر محصولات کشاورزی و به ویژه محصولی که کردستان را به قطب تولید رسانده است، بیشتر نظارت کنند تا کشاورزان دچار خسارت کمتری شوند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید