• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 31 مرداد 1401
کد مطلب : 169238
+
-

ضرورت آسیب‌شناسی نظام انتخابات کشور

سخنگوی شورای نگهبان گفت: سیاست‌های کلی انتخابات حدود 6سال است که توسط رهبری ابلاغ شده و حاوی آسیب‌شناسی و راهکارهای نظام انتخابات کشور است.
هادی طحان‌نظیف در بیست‌و‌سومین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، افزود: در رابطه با انتخابات نیز همانگونه که بارها گفته شده، موارد به اشخاص گفته می‌شود اما شورا از انتشار عمومی مسائل کاندیداها از نظر شرعی و قانونی منع شده و ما خودمان را پایبند به قانون می‌دانیم، اما این نکته درست است که روایت اول مسائل مربوط به شورای نگهبان را باید خود ما داشته باشیم. البته نباید شورای نگهبان را محدود به انتخابات کرد؛ چراکه این شورا وظایف مهم دیگری هم بر عهده دارد.
وی خاطرنشان کرد: هر نهادی وظیفه‌اش را طبق قانون انجام می‌دهد و ما قانون نمی‌نویسیم بلکه نسبت به مصوبات، نظارت و بررسی می‌کنیم. ما در مراحل اولیه تدوین قانون در مجلس حضور نداریم و باید در چارچوب قانون پیش رفت.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به ابهام نبود چارچوب برای ثبت‌نام اولیه انتخابات‌ها و همچنین معیارهای سنجش کاندیداها، گفت: در بحث اوصاف ریاست‌جمهوری، چارچوب و شرایط مشخص کردیم. برای مثال، یک حداقل و حداکثر سن یا حداقل مدرک و حداقل سابقه نوشته و ابلاغ شد اما دولت وقت این مصوبه را اجرا نکرد ولی با این حال، این مصوبه در فضای عمومی تأثیرات مثبتی داشت و ثبت‌نام‌ها یک‌سوم بار قبل شد البته در شورای نگهبان هم صرفا افرادی که شرایط ثبت‌نام را داشتند، بررسی شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید