• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 31 مرداد 1401
کد مطلب : 169230
+
-

قوه قضاییه پیگیر ماجرای مجموعه انقلاب

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران: شهرداری بابت قطع 187 اصله درخت در یکی از مجموعه‌های ورزشی پایتخت طرح شکواییه کرده است

شورا
قوه قضاییه پیگیر ماجرای مجموعه انقلاب

مسئولان مجموعه ورزشی انقلاب به‌دلیل خشکاندن و قطع 187اصله درخت، متخلف شناخته شده و پرونده رسیدگی به این موضوع پس از تنظیم شکواییه توسط شهرداری تهران، در مراجع قضایی در حال پیگیری است. این خبر روز گذشته در حاشیه هشتادوهفتمین جلسه شورای شهر تهران توسط علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران رسانه‌ای شد و او تأکید کرد که در مجموعه ورزشی انقلاب تخلف صورت‌گرفته است و مدیریت شهری با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند و نتیجه را در راستای شفاف‌سازی، اعلام خواهد کرد.
به گزارش همشهری، آنطور که ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه پیش‌بینی کرده بود، خشکاندن و قطع درختان در تهران گویا اپیدمی شده است و همچنان شاهد انتشار اخبار و فیلم‌هایی از قطع میراث طبیعی و سبز پایتخت هستیم. پس از قطع درختان در خیابان ولیعصر و مرکز لرزه‌نگاری و دانشگاه الزهرا، نوبت به مجموعه ورزشی انقلاب رسیده است؛ مجموعه‌ای که به‌گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران براساس پلاک‌کوبی انجام شده سال 98، حدود 19هزار و 337 اصله درخت داشته، اما در سال‌های اخیر تعدادی از آنها قطع شده است.
علی‌محمد مختاری با بیان اینکه سازمان بوستان‌ها شکواییه‌ای را در این‌خصوص تنظیم و از طریق مراجع قضایی موضوع را پیگیری می‌کند، عنوان کرد: «پس از پیگیری قضایی شهرداری تهران، دادگاه حکم به برائت مسئولان مجموعه ورزشی انقلاب داد، اما با پیگیری مجدد شهرداری تهران 19مرداد امسال پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شد و به‌محض اعلام نتیجه و صدور رأی حتماً اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.» به‌گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، موضوع قطع درختان در این مجموعه ورزشی توسط نماینده سازمان بازرسی کل کشور به‌طور ویژه در حال پیگیری است. مختاری در پایان تأکید کرد: «هیچ شخص، نهاد و مجموعه‌ای حق ندارد درختان را خشک، قطع و از بین ببرد. چنانچه درخت یا درختانی نیز دچار بیماری و آفت شوند این موضوع باید از طریق کمیسیون ماده 7پیگیری و مورد بررسی قرار گیرد. همچنین اگر افراد بنا به هر دلیلی مرتکب قطع درختان شوند علاوه بر جریمه نقدی باید دوبرابر بن درختان قطع شده به روش روتبال (جابه‌جایی) با حضور کارشناس فضای سبز و در فصل مناسب و در همان نقطه درخت بکارند. جرایم قطع درختان هم در یک حساب ذخیره و براساس مصوبه شورای شهر تهران برای توسعه فضای سبز و تملک باغ‌ها هزینه می‌شود.»

غرس چندین هزار نهال در مجموعه ورزشی انقلاب
سرپرست روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب در واکنش به خبر قطع درختان این مجموعه با اشاره به ‌حکم برائت که 10مرداد امسال صادر شده است، گفت: «سال‌هاست که در مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب به‌عنوان یک فضای اجتماعی که در ارتباط مستقیم با افراد است، به‌منظور عملکرد بهتر و برقراری ارتباط دوسویه با مخاطبان، نیاز به جذب هر‌چه ‌بهتر و بیشتر مشترکان احساس شده است و یکی از مهم‌ترین عوامل جذب مشترک در این مجموعه وجود فضای سبز و حفظ و نگهداری از آن است؛ بنابراین همواره توجه به وسعت و حجم درختان و فضای سبز داخل مجموعه در حد استاندارد جزو اهداف مجموعه بوده است.»
سیدحسن متولیان با بیان اینکه قطع درختان تأثیر منفی در جذب مشترکان و حتی درآمدزایی مجموعه خواهد داشت و قطعا این مجموعه از هر عملی که در راستای ضرر و زیان به حفظ محیط‌زیست و اهداف خود باشد جلوگیری می‌کند، تأکید کرد: «در مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب که دارای وسعتی بالغ بر ۸۰هکتار است، هیچ‌گونه قطع یا خشک‌شدن درختان عمدی نبوده و با وجود رسیدگی‌های تخصصی درصورت بروز چنین مواردی، عللی همچون تنش‌های آبی، آفت‌های قابل سرایت و... که فضاهای سبز در سراسر کشور با آن روبه‌رو هستند را می‌توان دلیل اصلی قلمداد کرد. از لحاظ فنی هم زمانی که تنش‌های آبی برای درختان به‌وجود می‌آید ممکن است که آفات و بیماری‌ها به درختان حمله و درخت را خشک کنند.» او ادامه داد: «نکته قابل‌تأمل این است که وقتی منابع آبی محدود می‌شود هزینه آبیاری و مراقبت از پوشش‌های گیاهی نیز بیشتر می‌شود. بااین‌وجود، مجموعه انقلاب جهت حفظ فضای سبز خود اقدام کرده و اگر در مواردی نادر درختی را سرزنی کرده، برای جلوگیری از سقوط و آسیب‌های احتمالی برای اعضا‌ و وسایل نقلیه بوده است.»

مکث
10هزار مترمربع تخلف در بام‌لند


گزارش حسابرسی 4منطقه (9، 15، 21و 22) مهم‌ترین و تنها دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود که توسط حسابرسان ارائه شد و شهرداران مناطق هم توضیحاتی دادند و در نهایت گزارش‌ها تصویب شدند. در جریان بررسی حسابرسی سال‌های96تا 99 میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران تکالیف هر یک از شهرداران مناطق (9، 15، 21و 22) را برای وصول طلب‌ها، پرداخت بدهی‌ها و... بیان کرد. در این بین مظفر به بیش از ۱۰هزار مترمربع تخلف صورت گرفته در پروژه بام‌لند منطقه22 اشاره کرد و گفت: «مالک از این تخلفات استفاده تجاری می‌کند و این فضاها جزو فضاهای ناایمن شهر محسوب می‌شوند؛ بنابراین شهرداری تهران باید به‌طور جدی به این موضوع ورود کند. همچنین بدهی دیون شهرداری به پیمانکاران، بیش از هزار‌و‌۲۰۰میلیارد تومان بوده که تقاضا داریم شهرداری نسبت به این موضوع اقدام کند.» وضعیت نامناسب سرانه فضای سبز منطقه هم موضوع دیگری بود که توسط رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران مطرح و خواستار پیگیری از طریق بانک زمین شد. به‌گفته مظفر 5هزار واحد پارکینگ در مجتمع تجاری چیتگر سهم شهرداری است که این پروژه ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و متوقف شده است؛ چراکه وزارت مسکن و شهرسازی سند را به شهرداری منتقل نکرده و ضرورت دارد مدیریت شهری تهران در این زمینه با وزارت مسکن به توافق برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید