• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 30 مرداد 1401
کد مطلب : 169198
+
-

مشکل آب شهرکرد تا 2روز دیگر حل می‌شود

90درصد تنش آبی شهرکرد بعد از سیلاب‌های مرداد رفع شده ‌ و 10درصد باقی‌مانده حداکثر تا 2روز دیگر حل خواهد شد

سیده زهرا عباسی - خبرنگار 

14روز از گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ به‌عنوان مهم‌ترین منبع آب آشامیدنی بیش از نیمی از جمعیت 200هزار نفری شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری می‌گذرد؛ اتفاقی که در نتیجه 2سیلاب تابستانی مرداد رخ داد، کدورت آب این چشمه را تا 4هزار NTU (شاخص سنجش کدورت آب) رساند و عملا آب آن را غیرقابل مصرف کرد. طبق اعلام فرمانداری شهرستان شهرکرد با بروز این مشکل، حدود 30هزار نفر از اهالی این شهرستان به‌دلیل کدورت آب چشمه کوهرنگ تنش آبی داشتند؛ مشکلی که بیش از همه در محله‌های شهرکرد چون میرآباد، شریعتی، کاشانی، کوی شهرداری، معلم، فرهنگیان، باهنر و سعدی تجربه شد.

خط عمان و سامان وارد مدار شد
2روز پیش بود که خبر رسید خط پدافندی عمان و سامان وارد مدار آبرسانی شهرکرد شده است. به‌گفته معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری، خط اول سامان­ ۱۰۰لیتر بر ثانیه در روز و در شب بیش از ۱۳۰لیتر بر ثانیه آب وارد مدار می‌کند و همچنین خط دوم عمان نیز وارد مدار شده است.
علی حیدری با بیان اینکه با راه‌اندازی طرح عمان و سامان بیش از 90درصد مشکل آب شهرکرد حل شده است و 10درصد باقی مانده با طرح فدک حل خواهد شد به همشهری می‌گوید:‌ خط فدک نیز ­تا پایان هفته با تلاش متخصصان به‌عنوان خط 3پدافندی معروف نیز وارد مدار آبرسانی شهری شهرکرد خواهد شد.
به‌گفته وی، با همت جهادی و کار شبانه‌روزی در 3شیفت یک کار 3ماهه ظرف 3روز انجام شد. با اجرای خط انتقال از طرح کشاورزی عمان و سامان ۲۰۰لیتر بر ثانیه و در طرح فدک ۴۰۰لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه توزیع می‌شود. در طرح اول حدود 1700متر خط لوله در کنار اتصالات و...  و در طرح دوم نیز با توجه به اینکه از خط بن- بروجن استفاده می‌شد، حدود 1300متر خط لوله به‌صورت ضرب‌الاجل نصب شده. 1500متر بر ثانیه لوله هم برای تصفیه آب کشیده و برق مورد نیاز برای تصفیه خانه‌ها نیز تامین شده است.

آب انتقالی سالم است 
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز با تأیید سلامت آب انتقالی به شهرکرد می‌گوید: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بیماری گوارشی و اسهالی در استان و به‌ویژه شهرکرد گزارش نشده است.علی احمدی با بیان اینکه اکنون بیش از ۹۰۰ مورد آزمایش از مسیرهای خط انتقال آب در شهرکرد ازجمله آب انتقالی از سامان، چاه‌ها و گردنه خُلک انجام شده و نتیجه آزمایش‌ها حاکی از سلامت آب بوده است، می‌افزاید: آب تانکرهای آبرسانی نیز با دستگاه کلرسنج تا زمان رسیدن به محل توزیع از سوی مهندسان بهداشت محیط اندازه‌گیری می‌شود.
شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری اعلام کرده بود که ۲۰۴کانون جمعیتی در شهرها و روستاهای استان درگیر سیلاب‌های اخیر شدند که منجر به قطع موقت آبرسانی به ۱۱۶روستا و شهر شد. هرچند مشکل همه این مناطق رفع شده و هم‌اکنون به جز شهرکرد چند شهر و روستا به‌صورت محدود و جیره‌بندی دچار مشکل آب آشامیدنی هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید