• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 مرداد 1401
کد مطلب : 169184
+
-

گذر از پیک هفتم

طی 37روز، کرونا جان 1868نفر را گرفت و 238هزار نفر را هم مبتلا کرد. گفته می‌شود کشور عبور آرامی از پیک هفتم داشته است

گزارش
گذر از پیک هفتم

زهرا جعفرزاده- روزنامه‌نگار

 کشور از پیک هفتم کرونا گذر کرد. با اینکه از ابتدای شروع موج هفتم، یعنی از 24تیر (طی 37روز)، 1868نفر جانشان را از دست دادند و 238هزارو15نفر هم مبتلا شدند، اما متخصصان ویروس‌شناس اعلام می‌کنند، وضعیت نگران‌کننده‌تری از پیک هفتم پیش‌بینی می‌شد، اما عبور از این پیک نسبت به پیک‌های قبلی کرونا، آرام‌تر بود. آنها واکسیناسیون و چرخش بالای اومیکرون با زیرسویه BA5 با شدت نه‌چندان بالا و درگیری کمتر سیستم ریوی را دلیل 3رقمی نشدن آمار فوتی‌ها اعلام کردند. با این ‌همه اما همچنان گزینه وقوع موج‌های بعدی روی میز اپیدمیولوژیست‌هاست؛ چراکه آمار واکسیناسیون دوز سوم و بالاتر، همچنان پایین است. براساس اعلام روز گذشته وزارت بهداشت، تا دیروز 30میلیون‌و336هزار و 452نفر دوز سوم و بالاتر را تزریق کرده‌اند که آمار پایینی است. در این میان براساس اعلام علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی تا زمانی که میزان واکسیناسیون در دنیا به بالای 70درصد نرسد، باید باز هم منتظر وقوع موج‌های متعددی از کرونا بود.
تزریق دوز بوستر واکسن کرونا، روز گذشته یکی از موضوعات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بود. در همین جلسه، رئیس ستاد بر تزریق دوز یادآور و همچنین استمرار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با توجه به نزدیکی به زمان بازگشایی مدارس و پیاده‌روی اربعین، تأکید کرد. آخرین گزارش‌ها از تزریق دوز سوم از سوی تنها نیمی از جمعیت کشور حکایت دارد.

چگونه از پیک هفتم عبور کردیم؟
نگاهی به شمار فوتی‌های کرونا از زمان شیوع موج هفتم که به تاریخ 24تیرماه تا 29مرداد بازمی‌گردد، حکایت از گذشتن از 2قله قابل توجه در مرگ‌های ناشی از این بیماری دارد؛ نخستین قله در یازدهم تا سیزدهم مرداد با جان‌باختن روزانه 74 تا 81بیمار و دومین آن در نوزدهم و بیستم همین ماه با فوت 90 و 84بیمار ثبت شد. با اینکه در این میان نوسانات قابل‌توجهی از نظر تعداد مرگ‌ها مشاهده شد، اما از 25مرداد، شمار مرگ‌ها کمی کاهش یافت؛ به‌طوری‌که روز گذشته 44مورد مرگ ناشی از این بیماری اعلام شد. نمودار ابتلا هم نشان از یک قله بلند و 3قله نسبتا کوتاه دارد. نخستین قله، بین دوم تا ششم مرداد رخ داد، دومی در نهم تا یازدهم، دیگری در نوزدهم تا بیست‌ویکم و قله بعدی در بیست‌وسوم تا بیست‌وپنجم به ثبت رسید. تحلیل این نمودار نشان می‌دهد با هر بار فروکش کردن موارد ابتلا، بلافاصله تعداد فوتی‌ها هم کاهش پیدا می‌کند و حالا با توجه به اینکه موارد ابتلا از 11هزار مورد در بالاترین قله موج هفتم به حدود 3600 ابتلای روزانه رسیده، به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده، موارد فوت کمتر هم شود.
علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی در گفت‌وگو با همشهری درباره نقشه حرکت ویروس و سناریوهای بعدی توضیح می‌دهد. او با استناد به آمارها، معتقد است که کشور از قله یا همان پیک هفتم کرونا گذر کرده است: «ما پیش از این موج‌های گسترده و بزرگی داشتیم که از آلفا شروع شد به بتا و دلتا و حالا هم به اومیکرون رسیده است. موج‌های چهارم، پنجم و ششم موج‌های بسیار سنگینی بود، اما موج هفتم که باز هم با سویه اومیکرون و زیرسویه BA5 بود، حرکت آرام‌تری داشت.» به‌گفته او، شرایط فعلی، حاصل تزریق واکسن و گردش ویروس به میزان بسیار بالا در جامعه است: «بیش از 70درصد جامعه، دوزهای اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند؛ هر چند که دریافت دوز سوم، به عدد مناسب نرسیده، اما به‌طور کلی بررسی واریانت اومیکرون نشان داد که نسبت به واریانت‌های قبلی، میزان بستری مبتلایان و در ادامه فوت آنها کمتر است؛ یعنی بیماران نسبت به گذشته کمتر به بستری شدن در آی‌سی‌یو نیاز پیدا کردند.» براساس اعلام این ویروس‌شناس، هم‌اکنون بستری‌ها بیشتر شامل افراد با بیماری‌های خاص و زمینه‌ای، سالمندان، بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند یا واکسن نزده‌اند، می‌شود؛ بنابراین شرایط فعلی نشان می‌دهد افرادی که واکسن نزده‌اند، همچنان در خطرند: «اومیکرون 2ویژگی‌ دارد؛ یکی انتقال‌‌پذیری بالا و دوم ایمنی‌گریزی. ما تاکنون واریانتی مانند اومیکرون با این میزان از سرایت‌پذیری نداشتیم و هر یک مبتلا می‌تواند 18نفر را درگیر کند. از سوی دیگر، این ویروس به‌راحتی از ایمنی فرار می‌کند؛ چه ایمنی طبیعی و چه ایمنی ناشی از واکسن.» ناجی می‌گوید در دنیا، به‌طور هفتگی، 15هزار نفر بر اثر ابتلا به اومیکرون جانشان را از دست می‌دهند؛ بنابراین این ویروس همچنان کشندگی دارد، اما نسبت به واریانت‌های قبلی کمتر است.
روز گذشته رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کرونا در انستیتوپاستور بر احتمال وقوع موج‌های بعدی کرونا تأکید کرد و گفت نمی‌توان پیش‌بینی مطلقی از کرونا داشت: «همه‌‌چیز به این وابسته است که چه واریانتی از ویروس به‌وجود آید؛ بنابراین نمی‌توان گفت موج هفتم، آخرین موج کرونا در ایران است.» ناجی هم بر این موضوع تأکید می‌کند. او درباره آخرین پیش‌بینی‌ها از حرکت و شیوع ویروس در آینده هم توضیح می‌دهد: «تا زمانی که ویروس در گردش باشد، می‌تواند خودش را تغییر دهد و موج‌های بعدی را ایجاد کند. مناسب‌ترین راه، همان زندگی کردن با کووید-19 است؛ یعنی همچنان باید ماسک زد و فاصله را رعایت کرد. راه‌حل دیگر هم واکسیناسیون است. البته که دیگر واکسن‌ها باید به‌روزرسانی و قوی‌تر شود تا تغییرات ویروس را دربرگیرد.» به‌گفته او، تا زمانی که تمام کشورها بالای 70 تا 80درصد دوز بوستر را تزریق نکنند، ویروس همچنان در گردش خواهد ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید