• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 29 مرداد 1401
کد مطلب : 169086
+
-

پاکسازی با پمپاژ فوق‌بحرانی

مهتاب خسروشاهی

عامل اصلی نفس در قفس، دی‌اکسیدکربن و دیگر آلاینده‌ها و ذرات معلق موجود در هوای تنفسی است. بنابراین باید از هر طرحی که در راستای کاهش آلاینده دی‌اکسیدکربن حرکت مثبتی انجام می‌دهد، استقبال کرد. کنگره ایالات متحده با تصویب لایحه عمده مراقبت‌های بهداشتی و آب و هوا، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی پاک در تاریخ این کشور را پایه‌گذاری کرده ‌است. این طرح که قرار است طی 10سال با سرمایه‌گذاری 375میلیارد دلار به اجرا درآید، با هدف مقابله با تغییرات آب ‌و هوایی و با حفظ سلامت شهروندان طراحی شده است. طراحان این طرح، آن را گامی در راستای کاهش هزینه‌های دارویی-درمانی مردم که به هزینه زندگی مردم تحمیل می‌شود، عنوان می‌کنند.
در همین راستا، «مک‌لافلین» و همکاران او از دانشگاه وایومینگ در حال مطالعه قابلیت جذب گازهای گلخانه‌ای ایجاد شده از بزرگ‌ترین نیروگاه زغال سنگ، واقع در دشت‌های سرسبز شمال‌شرقی وایومینگ هستند. مک‌لافین و همکاران او در تلاش هستند تا با ایجاد حفره‌هایی کوچک اما عمیق - 3.2کیلومتر- که پایین‌تر از لایه‌های زغال سنگ این منطقه قرار دارند، دی‌اکسیدکربن ایجاد شده را به این حفره‌ها هدایت کرده و این گازها برای همیشه در این حفره‌ها حبس شوند. این روش، یکی از بهترین روش‌های حبس گازهای عامل گرمایش زمین، ناشی از سوخت‌های فسیلی است.
یکی از اهداف پروژه مک‌لافلین، حفظ طول عمر نیروگاه نسبتا جدید با سوخت زغال سنگ به‌نام «Dry Fork Station» است. مقامات ایالتی امیدوارند که پس از موفقیت این پروژه بتوانند آن را برای کل صنعت زغال سنگ منطقه وایومینگ اجرا کنند. این ایالت حدود 40درصد از کل زغال سنگ ایالات متحده را تامین می‌کند. مک‌لافلین و همکاران او امیدوارند بتوانند با اجرای این طرح، 55میلیون تن (50میلیون تن متریک) دی‌اکسیدکربن را طی 30سال حبس و نگه داری کرده و به پاکسازی هوای تنفسی کمک کنند. این گروه تحقیقاتی برای انجام پروژه خود از دکل‌های حفاری صنعت نفت استفاده کرده‌اند تا 2چاه، به عمق تقریبا 3هزار متر را در زمین حفر کنند. این پژوهشگران درحال بررسی چگونگی تزریق در یک چاه با استفاده از آب شور به‌عنوان پایه‌ای برای دی‌اکسیدکربن مایع و تأثیر آن بر رفتار دیگر چاه‌ها هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید