• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 29 مرداد 1401
کد مطلب : 169084
+
-

ما در آینده زندگی می‌کنیم

ما در آینده زندگی می‌کنیم

مهدیا گل‌محمدی

زندگی در آینده آرزوی خیلی‌هاست و همان خیلی‌ها یا به قول ویراستارها «بسیاری» نمی‌دانند که اکنون ما در آینده‌ای زندگی می‌کنیم که شاید آرزوی گذشته خودمان یا دیگران بوده و هست. برای بیان این منظور لازم نیست راه دوری برویم. یک برش از روزنامه هجدهم آوریل سال1963 میلادی مانسفیلد ایالت اوهایوی آمریکا که چندی پیش پیدا شد به‌خوبی نشان می‌دهد که ما اکنون در همان آینده مدنظر گذشته‌های دور یا نزدیک زندگی می‌کنیم. در این برش از روزنامه، خانمی را می‌بینیم که طرحی مفهومی از یک تلفن همراه را در دست دارد که برای آن دوره نهایت پیشرفت تلقی می‌شد. روزنامه یادشده در مقاله علمی‌اش تیتر زده «تو در آینده می‌توانی تلفنی همراهت داشته باشی که در جیب جا می‌شود.» مقاله یادشده در ادامه آورده است: انتظار نداشته باش همین فردا چنین گوشی‌ای داشته باشی، اما فردریک هانتسمن، مدیر تبلیغاتی شرکت تلفن‌سازی‌ بر این باور است که در آینده‌ای دور یا نزدیک همه مردم از این گوشی‌ها خواهند داشت. حتی ممکن است تلفن‌هایی اختراع شود که 2طرف بتوانند با هم درحالی صحبت کنند که تصویر یکدیگر را ببینند (آرزویی که برای ما خاطره است).
آینده مدنظر آنها از سال1980 میلادی پا به عرصه عمل گذاشت، (بله سال1980) اما نکته جالب‌تر اینکه مخترعان از سال1953 میلادی طرح مفهومی آن را ارائه کرده بودند.
از اینها که بگذریم شاید آینده هشدارآمیزی که اقلیم‌شناس‌ها درباره خشکی زمین می‌دهند به‌زودی برای آدم‌ها بدل به خاطره‌ای تلخ شود. بنابراین هشدارهای اقلیمی را جدی بگیریم. باید باور کنیم که ما در آینده زندگی می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید