• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 29 مرداد 1401
کد مطلب : 169081
+
-

سایت درخواست بازبینی دهک‌بندی خانوارها فعال شد

سامانه جدید برای اعتراضات یارانه

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای از فعال شدن سامانه جدید درخواست بازبینی دهک‌بندی خانوارها با قابلیت اطلاع از همه ارکان مؤثر در آزمون وسع و امکان اعتراض مجزا به هر یک از این موارد خبر داد.
به‌گزارش همشهری، طرح مردمی‌سازی‌ یارانه‌ها به مدد بانک اطلاعات رفاه ایرانیان اجرا شد و از همان ابتدا با اتکا به داده‌های این بانک اطلاعاتی، امکان اعتراض شهروندان به دهک‌بندی خانوار و واریز نشدن یارانه جدید در سامانه حمایت به نشانی http://hemayat.mcls.gov.ir فراهم آمد. حالا این سامانه با ظاهر و امکاناتی جدید آغاز به‌کار کرده و ضمن ارائه جواب اعتراضات قبلی خانوارها، امکان ثبت درخواست بازبینی آنها برای هریک از زیربخش‌های استناد شده در آزمون وسع نیز مهیا شده است؛ درحالی ‌که در سامانه قبلی، فقط یک‌بار امکان ثبت اعتراض به‌ کل فرایند دهک‌بندی وجود داشت.

نتایج اعتراضات یارانه بارگذاری شد
طبق اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هموطنانی که قبلا درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خانوار خود را ثبت کرده‌اند، اکنون می‌توانند با ثبت‌نام و ورود به سامانه جدید حمایت، ضمن مشاهده نتایج رسیدگی به اعتراض خود، درخواست بررسی مجدد اطلاعات هرکدام از زیربخش‌ها را نیز ثبت کنند. این سامانه با همان نشانی اینترنتی قبلی، یعنی http://hemayat.mcls.gov.ir فعال است و سرپرست هر خانوار می‌تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات درخصوص علت دریافت یا عدم‌دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند. همچنین امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در 3بخش اطلاعات خرید از کارت ‌بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به‌صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به‌صورت تفکیک شده ثبت کنند. از دیگر امکانات این سامانه ارائه توضیحات شفاف و تکمیلی در مراحل مختلف درخصوص مأخذ داده‌ها و علت ایرادات احتمالی از دید کاربر، پیش‌بینی امکان ثبت وضعیت‌های خاص نظیر بیماران خاص یا معلولان گرامی در بخش ثبت درخواست بررسی است و البته استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم شخصی و محرمانه ماندن اطلاعات کاربران نیز به‌طور کامل رعایت شده است.

ورود براساس کد ملی زوج و فرد
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه این اطلاعیه، از هموطنانی که قبلا درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خانوار خود را ثبت نموده‌اند، دعوت کرده است برای مشاهده نتایج بررسی‌ها براساس اطلاعات به‌روزرسانی شده شناسنامه اقتصادی خانوار به سامانه حمایت مراجعه کنند؛ اما فعلا برای خدمت‌رسانی بهتر و مدیریت ترافیک کاربران، ثبت‌نام و ورود به این سامانه نوبت‌بندی شده و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد زوج است در روزهای زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد فرد است، در روزهای فرد می‌توانند به این وبگاه مراجعه کنند. از روز شنبه، پنجم شهریور نیز همه شهروندان می‌توانند بدون محدودیت زمانی و زوج یا فرد بودن آخرین رقم کد ملی، برای مشاهده اطلاعات دهک، شناسنامه اقتصادی و ثبت درخواست بررسی به سامانه حمایت، مراجعه کنند. نکته قابل ‌توجه این است که سامانه قبلی، صرفا قابلیت دریافت یک درخواست بازبینی کلی به شناسنامه اقتصادی خانوار بدون ارجاع به زیربخش موردنظر را داشت؛ درحالی‌که در سامانه جدید حمایت، افراد می‌توانند اعتراض خود را در تک‌تک زیربخش‌های داده‌ای مانند اطلاعات خودرو، اطلاعات تراکنش‌های بانکی و... به‌صورت مجزا ثبت کنند و درخواست بازبینی دهند که این مهم کمک خواهد کرد تا فرایند رسیدگی و تصمیم‌گیری دقیق‌تر انجام شود.

دهک دهمی‌های خاص
گرچه طبق قانون، دهک دهم درآمدی مشمول دریافت یارانه نقدی نیست، اما در سامانه حمایت تمهیداتی اندیشیده شده تا خانوارهایی که از نظر مالی در دهک 10 درآمدی قرار می‌گیرند اما همزمان دارای عضو معلول یا بیمار خاص هستند، با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی با لحاظ شدن این شرایط ارزیابی شده و در فهرست مشمولان دریافت یارانه قرار گیرند. البته، همانگونه که پیش‌تر نیز در اظهارات مسئولان سازمان هدفمندی و وزارت کار اشاره شده، فقط اطلاعات خانوارهایی در سامانه حمایت وجود دارد که از قبل در فهرست مشمولان یا حذف‌شدگان دریافت یارانه 45هزارو500تومانی قرار داشته‌اند یا در دور جدید ثبت‌نام خانوارها نسبت به ثبت‌نام در دفاتر پلیس+10 ثبت‌نام کرده باشند. بر این اساس اطلاعات خانوارهایی که نه در دوره قبل و نه در دوره جدید برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکرده‌اند، در این سامانه وجود ندارد. نکته دیگر اینکه در مورد برخی از اعتراضات یارانه، نظیر مغایرت در اعضای خانوار یا خودروهای فروخته شده، فرد معترض باید برای ارائه اسناد و اصلاح مغایرت به دفاتر پلیس+10 و مراکز فک پلاک راهنمایی و رانندگی مراجعه کند، اما در مورد اطلاعات درآمد، با توجه به اینکه این مبالغ به‌طور مستقیم از پایگاه داده ثبتی دریافت می‌شود امکان اعتراض وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید