• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 29 مرداد 1401
کد مطلب : 169057
+
-

در جریان حوادث مختلف در مازندران و سیستان و بلوچستان 9نفر غرق شدند

آب‌‌تنی مرگبار

گزارش
آب‌‌تنی مرگبار

در تابستان و با گرم شدن هوا در اغلب نقاط کشور، قربانیان شنا در دریا، رودخانه‌ها و آبگیرها نیز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. طوری که فقط در یک روز در مازندران و سیستان و بلوچستان 9نفر که قصد آب‌تنی در دریا و دریاچه پشت سد را داشتند غرق شدند.
به‌گزارش همشهری، وقتی هوا گرم باشد و کنار دریا یا دریاچه و رودخانه باشی، چه چیزی دلچسب‌تر از شنا کردن. شنا کردن هم تفریح است و هم روح آدم را جلا می‌دهد. اما همیشه همه‌‌چیز به همین خوبی و لطافت نیست و گاهی بی‌احتیاطی‌ها موجب حوادث تلخ و جبران‌ناپذیری می‌شود. درست مثل حادثه غرق شدن 2عضو تیم فوتبال نونهالان باشگاه راه‌آهن تهران در بابلسر. این دو فوتبالیست 14ساله به نام‌های امیر رضا فلاح از بابل و امیر حسین فرهادی از سبزوار که همراه سایر هم‌تیمی‌های‌شان برای برگزاری اردوی آماده‌سازی‌ به بابلسر رفته بودند روز چهارشنبه، پس از پایان تمرینات‌شان برای شنا به دریا رفتند؛ غافل از اینکه گرفتار امواج شکافنده می‌شوند و دریا همه رویاهای‌شان را از بین می‌برد. این دو فوتبالیست در حالی در دریا غرق شدند که از ساحل فاصله گرفته بودند و محلی که حادثه در آنجا اتفاق افتاد در خارج از محدوده ایمن طرح سالم‌سازی‌ دریا قرار داشت. به‌دنبال این حادثه تلاش‌ها برای یافتن پیکر 2فوتبالیست جان‌باخته آغاز شد تا اینکه روز جمعه با گذشت 2روز از حادثه سرانجام پیکرهای قربانیان کشف و به پزشکی قانونی منتقل شد. نقی کریمیان، رئیس هیأت نجات غریق مازندران با اعلام خبر کشف اجساد ۲نوجوان در آب‌های ساحلی گفت: پیکرهای این دو نوجوان که سبزواری و بابلی بودند با کمک ناجیان غریق و نیروهای دریابانی جویبار کشف و به پزشکی قانونی تحویل داده شد. او ادامه داد: در مناطق شنا ممنوع، ناجیان غریق حضور ندارند و شنا کردن مردم در این مناطق خطرات زیادی به همراه خواهد داشت.

امواج مرگبار
2فوتبالیستی که در سواحل بابلسر جان خود را از دست دادند تنها قربانیان دریا در مازندران نبودند و 3نفر دیگر نیز در سواحل رامسر، نشتارود و نوشهر در دریا غرق شدند. ندا باقری، نایب‌رئیس هیأت نجات غریق استان مازندران در این‌باره گفت: غرق شدن ۵ نفر در آب‌های ساحلی استان مازندران در یک روز کم سابقه بود. 3غرق شده دیگر مربوط به نشتارود و نوشهر هستند. یک نفر هم یکی از افراد تبعه افغانستان بود که در محدوده خارج از طرح دریا در رامسر مشغول شنا بود که به‌علت ناآشنا بودن با فن شنا، جان خود را از دست داد. با وجود غرق شدن شماری از گردشگران در سواحل مازندران، اما آنطور که باقری می‌گوید ناجیان غرق تاکنون صدها نفر را نیز از مرگ نجات داده‌اند. او در این‌باره گفت:‌ از ابتدای اجرای طرح دریا در مازندران از اول خرداد۱۴۰۱ تاکنون ۷۵۱نفر در آب‌های ساحلی استان از خطر غرق شدن نجات یافتند که از این تعداد ۵۶۸نفر آقا و ۱۸۳نفر خانم بودند. او به گردشگران توصیه کرد که حتما در مکان‌های مربوط به طرح دریا شنا کنند و به توصیه‌های ناجیان غریق و مأموران نیروی انتظامی توجه کنند تا شاهد صحنه‌های دلخراش غرق شدن در دریا و آب‌های دیگر نباشیم.

غرق شدن در روز تولد
غرق شدن در دریا تلخ و ناگوار است اما یکی از تلخ‌ترین این حوادث در ساحل فریدونکنار اتفاق افتاد و در جریان آن پسری 16ساله درست در روز تولدش و درحالی‌که دوستانش برایش جشن تولد گرفته بودند در دریا جانش را از دست داد. این حادثه تلخ عصر روز پنجشنبه اتفاق افتاد. آن روز جشن تولد 16سالگی پسری نوجوان بود. او و 2نفر از دوستانش برای برپایی جشنی 3نفره به ساحل رفته بودند. دوستانش برای خوشحال کردن او کیک تولد سفارش داده بودند و وقتی کیک به دست‌شان نرسید، تصمیم گرفتند تا رسیدن آن برای شنا وارد دریا شوند. آنها ابتدا در همان نزدیک ساحل شنا می‌کردند اما به‌تدریج از ساحل دور شدند و دیگر سوت و اخطار ناجیان غریق را هم نمی‌شنیدند. آنها در حال شنا و بازی کردن بودند که ناگهان هر سه نفر دچار حادثه شدند. آنها در فاصله‌ای دور از ساحل دست و پا می‌زدند و کمک می‌خواستند که در این شرایط ناجیان غریق تلاش کردند آنها را از مرگ نجات دهند. یکی از ناجیان در کوتاه‌ترین زمان ممکن خودش را به 3پسر نوجوان رساند و تلاش کرد آنها را از غرق شدن نجات دهد اما فقط توانست 2نفر از آنها را از آب بیرون بکشد و سومین نوجوان که آن روز تولدش بود در دریا جانش را از دست داد. به‌دنبال این حادثه تلخ بومیان منطقه به‌طور خودجوش تلاش کردند تا پیکر این نوجوان را که اهل منطقه ازباران شهرستان فریدونکنار بود از آب بیرون بکشند. سرانجام تلاش‌های آنها بعد از ساعت‌ها به نتیجه رسید و صبح جمعه پیکر او در حوالی هتل همیاران کشف و از آب بیرون کشیده شد.

شنای مرگبار در دریاچه سد
جان‌باختن دست‌کم 6نفر در سواحل مازندران در شرایطی اتفاق افتاد که فرسنگها دورتر، در دریاچه سد کورین زاهدان، واقع در استان سیستان و بلوچستان نیز 3زن که برای شنا کردن وارد دریاچه شده بودند جان خود را از دست دادند. بارندگی‌های اخیر در مناطق شرقی و جنوبی کشور باعث پر آب شدن دریاچه سدها شده است. در زاهدان نیز این روزها دریاچه سد کورین پرآب‌تر از سایر اوقات است. در این شرایط است که افراد زیادی برای شنا و آب تنی به اطراف این دریاچه می‌روند. ظهر روز پنجشنبه نیز 3زن از یک خانواده که برای تفریح به نزدیکی این دریاچه رفته بودند تصمیم گرفتند برای شنا کردن وارد آب شوند. هنوز زمان زیادی از ورود این 3نفر به دریاچه نگذشته بود که نزدیکان‌شان متوجه شدند آنها زیر آب رفته‌اند و بالا نیامده‌اند. در این شرایط بود که از آتش‌نشانی درخواست کمک کردند و با حضور نجاتگران جست‌وجو برای یافتن آنها آغاز شد. ابراهیم شهریاری، رئیس آتش‌نشانی زاهدان در این‌باره گفت: ساعت ۱۵:۳۶ پنجشنبه با دریافت خبر غرق شدن 3زن جوان در سد گلوگاه کورین، ستاد فرماندهی و مرکز کنترل عملیات، بی‌درنگ تیم تخصصی غواصی خود را به محل حادثه اعزام کرد. به‌گفته شاهدان این 3زن جوان داخل سد رفته و پس از دقایقی خبری از بیرون آمدن آنان از زیر آب نشد. با توجه به اینکه محل حادثه خارج از محدوده شهری بود پس از هماهنگی با فرمانداری زاهدان، تیم غواصی آتش‌نشانان اعزام و پس از تلاش فراوان در ساعت ۱۸پیکر بی‌جان 2زن جوان از آب بیرون کشیده و برای انجام مراحل قانونی تحویل عوامل انتظامی دادند. پیکر یکی از غرق‌شدگان نیز قبل از رسیدن آتش‌نشانان توسط شاهدان از آب بیرون آورده شده بود.

بیشترین قربانی غرق‌شدگی در خوزستان
آمار منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد در 3ماه نخست امسال بیشترین قربانی مربوط به غرق‌شدگی در استان خوزستان ثبت شده است. طبق این آمار در 3ماه اول امسال در مجموع 255نفر بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست داده‌اند که 255نفر آنها مرد و 214نفر نیز زن بودند. همچنین استان‌های خوزستان، مازندران، فارس و گیلان بیشترین قربانی را در این مدت داشته‌اند. طوری که خوزستان با 37نفر، مازندران با 25نفر، و استان‌های فارس و گیلان هرکدام با 24قربانی در صدر آمار قربانیان غرق شدگی قرار دارند.
در همین حال در 3ماه ابتدایی سال1401 در استان‌های خراسان شمالی، زنجان، سمنان و قم هیچ مورد غرق شدگی گزارش نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید