• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168967
+
-

برنز دلنشین

اعظم بختی که نخستین مدال اپه را برای شمشیربازی زنان گرفت، می‌گوید سطح مسابقات بالا بود و گرفتن مدال سخت

برنز دلنشین

بعد از مدال نقره علی پاکدامن، برنز اعظم بختی باارزش‌ترین مدالی بود که شمشیربازی ایران در مسابقات انفرادی بازی‌های کشورهای اسلامی گرفت. بختی که در اسلحه اپه مسابقه می‌دهد، همین یک ماه پیش شگفتی‌ساز شد. در مسابقات قهرمانی جهان که در مصر برگزار می‌شد، بختی نخستین زن شمشیربازی بود که به جمع 64نفر اول جهان صعود کرد ولی برای رفتن به جمع 32نفر ناکام ماند چرا که 15-8 به شمشیرباز کره‌ای باخت. با این سابقه گرفتن مدال در بازی‌های کشورهای اسلامی توقع زیادی نبود. او سه‌شنبه‌شب این کار را انجام داد و نخستین زنی شد که در اپه زنان برای شمشیربازی ایران مدال می‌گیرد. بختی با 3پیروزی و 2شکست به جدول اصلی مسابقات رسید، در مرحله یک‌شانزدهم نهایی استراحت داشت، در یک‌هشتم نهایی 15-12گوکچه گوناک از ترکیه را برد و در یک‌چهارم نهایی هم 15-13صوفیا نیکولا از قزاقستان را از پیش رو برداشت. این پیروزی مدال برنز بختی را قطعی کرد. تلاش بختی این بود که مدالی خوش‌رنگ‌تر از برنز بگیرد و برای رفتن به فینال باید آلینا ارتوک دیگر نماینده ترکیه را شکست می‌داد ولی 13 بر 11 مسابقه را باخت و به همان برنز قناعت کرد.اعظم بختی دیروز در مسابقات تیمی هم بازی کرد و با هم‌تیمی‌هایش یک‌بار دیگر روی سکو رفت. او قبل از بازی فینال صحبت کوتاهی با همشهری داشت.

   با عملکردی که در مسابقات قهرمانی جهان داشتید، پیش‌بینی می‌کردید که به مدال بازی‌های کشورهای اسلامی برسید؟
قبل از اینکه مسابقات شروع شود، فکر می‌کردم مقام آوردن در این بازی‌ها خیلی راحت است ولی سطح مسابقات خیلی بالا بود. باید تلاش زیادی می‌کردی تا به جمع 4نفر پایانی برسی.

  سخت‌ترین حریف هم بازیکن ترکیه در نیمه‌‌نهایی بود.
ترکیه بازیکنان خیلی خوبی دارد. قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان هم همینطور. ترکیه که در اروپا بازی می‌کند و تیم‌های دیگر هم که از بهترین‌های آسیا هستند. سخت‌ترین حریف هم در دور اول حذفی بود. گوناک نفر اول ترکیه بود و شکست دادنش خیلی کار سختی بود. نفرات دیگر هم سطحشان خیلی بالا بود. بازیکن قزاقستان نیکولا نفر اول کشورش است و رنک2 این مسابقات را داشت. در نیمه‌نهایی هم که بازیکن ترکیه خیلی قدر بود.

  گفته‌اید که به‌خاطر قدرت بدنی بالا به او باختید.
بله خیلی قدرت بدنی بالایی داشت. تقریبا بازی نزدیک بود ولی متأسفانه او به‌خاطر قدرت بدنی بالایی که داشت، توانست من را شکست بدهد. البته امکانات ما با ترکیه قابل مقایسه نیست. آنها مدام در اردو هستند، بازی‌های تدارکاتی انجام می‌دهند و با اروپایی‌ها بازی می‌کنند.

  شما چطور؟
ما قبل از این بازی‌ها در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرده بودیم و یک اردوی تدارکاتی هم در آذربایجان داشتیم. همین 2برنامه کمک کرد تا بتوانم این مدال را بگیرم.

  کم نیست؟
کم است، برای اینکه شمشیرباز بتواند آمادگی بدنی‌اش را حفظ کند مدام باید در اردو و مسابقه باشد. ما در اردو هستیم ولی بیشتر مسابقه می‌خواهیم.

  گرفتن نخستین مدال آن هم در اپه چه حسی دارد؟
وقتی دیدم سطح مسابقه بالاست، نمی‌توانستم پیش‌بینی کنم که می‌توانم مدال بگیرم یا نه. اما گرفتن نخستین مدال در بزرگسالان خیلی دلنشین بود و به‌یادماندنی است.


بدون طلا

فضل‌الله باقرزاده که بعد از دوره 4ساله ریاستش به‌عنوان سرپرست در فدراسیون به کارش ادامه می‌دهد، قبل از شروع مسابقات پیش‌بینی کرده بود که شمشیربازان ایران چند مدال و حتی طلا می‌گیرند: «در مسابقات اپه به کسب مدال امیدوار هستیم و در مسابقات سابر مردان، حتما مدال‌های طلا و برنز خواهیم داشت.» این پیش‌بینی او شاید به‌خاطر 2مدال طلای دوره قبل بود. در سابر ایران به یک نقره و یک برنز رسید. علی پاکدامن در فینال سابر 15 بر 14 مقابل گلدریم ترکیه‌ای شکست خورد و به طلا نرسید. در این اسلحه محمد رهبری هم مدال برنز گرفت تا شمشیربازی در انفرادی طلایی نداشته باشد.

3مدال تیمی 
بعد از حذف تیمی فلوره، شمشیربازی ایران دیروز 3فینال را تجربه کرد و 3مدال دیگر گرفت. تیم سابر مردان با ترکیب محمد فتوحی، محمد رهبری و نیما زاهدی با پیروزی مقابل مالی راهی فینال شد. آنها چون در انفرادی به 2مدال رسیده بودند، مستقیم راهی نیمه‌نهایی شده بودند. تیم سابر دیشب در فینال مقابل ترکیه بازی داشت. تیم اپه زنان هم با ترکیب اعظم بختی، مهسا پوررحمتی و پریا ماهرخ فینالیست شد. آنها با پیروزی مقابل عربستان به نیمه‌نهایی رسیدند، سنگال را 45 بر 23 شکست دادند و مدال نقره‌شان را قطعی کردند. زنان در فینال با برنده ترکیه و ازبکستان بازی داشتند.
تیم اپه مردان ایران؛ محمد رضایی، محمد رضایی‌طادی و محمدرضا وثوقی 45 بر 41 قرقیزستان را شکست دادند و فینالیست شدند. آنها هم در فینال با ترکیه بازی داشتند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :