• شنبه 11 اسفند 1403
  • السَّبْت 1 رمضان 1446
  • 2025 Mar 01
شنبه 11 اسفند 1403
کد مطلب : 250177
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z45w2
+
-

تجربه‌ای دلنشین از پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در پایتخت

یادداشت
تجربه‌ای دلنشین از پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در پایتخت

عبدالمطهر محمدخانی؛  سخنگوی شهرداری تهران

تصور کنید روزی به شما می‌گفتند از خیابان ایران‌زمین در شهرک‌قدس تا خیابان همیلا در محله پونک را می‌توانید پیاده یا با دوچرخه بدون برخورد با حتی یک وسیله نقلیه موتوری و بدون عبور از خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر طی کنید. خبر خوب این است که این ایده دیروز در شهر تهران محقق شد. مدیریت شهری با شناخت و بررسی مسائل و چالش‌های شهری تلاش کرده با اجرای پروژه‌هایی متنوع فضای شهری را به نفع انسان‌ها و محیط‌زیست بازطراحی کند. یکی از این اقدامات شاخص که با الهام از نمونه‌های موفق جهانی طراحی و اجرا شده «مسیر سرزندگی» است. این پروژه با هدف ایجاد فضایی امن و مناسب برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری براساس نیازهای متنوع شهروندان برنامه‌ریزی شده و تلاش دارد با کاهش وابستگی به‌ خودرو، فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل پاک را در میان مردم تقویت کند. تفکیک مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، علاوه بر ارتقای ایمنی شهروندان، تردد شهروندان را تسریع و تسهیل می‌کند. همچنین در طول مسیر، امکاناتی نظیر نیمکت‌ها، سایه‌بان‌ها و ایستگاه‌های استراحت پیش‌بینی شده تا کاربران بتوانند درصورت نیاز با توقف‌های کوتاه از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. برای افزایش جذابیت مسیر در ساعات شب هم نورپردازی ویژه‌ای انجام شده است. البته این نورپردازی‌ها علاوه بر ایجاد محیطی امن، فضا را طوری زیبا می‌کنند که شهروندان تجربه‌ای دلنشین و متفاوت از پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شبانه داشته باشند. شهرداری تهران با عملیاتی کردن این پروژه می‌کوشد که با کاهش استفاده از خودرو به بهبود کیفیت هوا، کاهش ترافیک شهری و کاهش آلودگی صوتی کمک کند و گام‌های اثرگذاری برای حل این چالش‌ها بردارد. خبر خوب این است که این پروژه ۴٧کیلومتری همه مسیر سرزندگی نیست. فازهای بعدی این پروژه ١٣٧٠کیلومتری در راه است و در نیمه اول سال آینده با رسیدن به برج میلاد و بوستان گفتگو به بیش از ٨٠کیلومتر می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید