• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168958
+
-

کارگردان اکشن‌‌ها تمام کرد

جهان
کارگردان اکشن‌‌ها تمام کرد

ولفگانگ پترسن ،کارگردان فیلم‌هایی چون «زیردریایی» و «تروآ» ‌در ۸۱ سالگی درگذشت.
به گزارش ورایتی، پترسن که با موفقیت فیلم «زیردریایی» به شهرت رسید با ساخت فیلم‌هایی چون «ایر فورس وان»، «توفان کامل» و «تروآ» در زمره کارگردانان پولساز هالیوود درآمد.
«زیردریایی» در سال ۱۹۸۱ داستان دلخراش زندگی در یک زیردریایی آلمانی در جنگ جهانی‌دوم را تصویر می‌کرد. این فیلم نامزد 6جایزه اسکار شد که ۲ جایزه بهترین کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد. نسخه کارگردان از این فیلم در ۲۹۳ دقیقه به‌صورت یک مینی‌سریال در سال ۱۹۸۵ پخش شد.
اولین فیلم پترسن در هالیوود، فیلم ماجراجویی فانتزی «داستان بی‌پایان» در سال ۱۹۸۴ بود که کارگردانی و فیلمنامه‌اش متعلق به‌خود وی بود.
فیلم بعدی که «دشمن من» نام داشت و درباره فضانوردی بود که در یک سیاره بیگانه با یک مارمولک دوست می‌شود، نه با اقبال منتقدان روبه‌رو شد و نه فروش خوبی کرد و موجب شد تا این کارگردان ۶ سال ‌ سراغ ساخت فیلمی نرود.
او سال ۱۹۹۱ با فیلم رازآلود «متلاشی شده» با بازی تام برنگر و باب هاسکینز بازگشت که درباره مرد ثروتمندی بود که دچار فراموشی شده، اما فیلمنامه با اقبال منتقدان روبه‌رو نشد.
پترسن با فیلم تحسین شده «در خط آتش» با بازی کلینت ایستوود در سال ۱۹۹۳ یک بازگشت خلاقانه فوق‌العاده انجام داد. وی سال ۱۹۹۵ با «شیوع» با بازی داستین هافمن و مورگان فریمن با فیلمی با موضوع یک ویروس کشنده، فروشی ۱۹۰ میلیون دلاری را به دست آورد و سال ۱۹۹۷ با «هواپیمای رئیس‌جمهور»، هریسون فورد را در نقش رئیس‌جمهوری گذاشت که در معرض خطر بود و در میانه یک توطئه تروریستی در هواپیمای ریاست‌جمهوری باید خودش وارد عمل می‌شد. این فیلم با فروش ۳۱۵ میلیون دلار در باکس آفیس جهانی موفقیت بزرگی را برای این کارگردان رقم زد.
«توفان کامل» در سال ۲۰۰۰ با بازی جورج کلونی و مارک والبرگ در نقش خدمه یک کشتی ماهیگیری که در توفان گیر کرده‌اند منتقدان را تحت‌تأثیر قرار نداد،‌ اما مخاطبان برای تماشای آن ۳۲۹ میلیون دلار پرداختند.
پروژه بعدی پترسن «تروآ» با بازی برد پیت، اریک بانا و اورلاندو بلوم بود که هرچند منتقدان آن را نپسندیدند اما منتقد «نیویوکر» از آن به‌عنوان فیلمی خشن، جدی، هیجان‌انگیز، تراژیک و لحنی مناسب برای ارائه هومر یاد کرد. «پوزئیدون» در سال ۲۰۰۶ که با بودجه ۱۶۰ میلیون دلاری تولید شد و تنها ۱۸۲ میلیون دلار فروخت آخرین فیلم پترسن درهالیوود بود. او بعد از یک دهه بیکاری فیلمی در آلمان با عنوان «۴ نفر علیه بانک» ساخت.
پترسن در آلمان به دنیا آمده بود و در دهه ۱۹۶۰ کارش را با کارگردانی نمایش‌هایی در هامبورگ شروع کرد و پس از تحصیل در رشته نمایش در برلین و هامبورگ به عضویت در آکادمی فیلم و تلویزیون برلین درآمد. وی در دهه ۱۹۷۰ مشغول ساخت فیلم‌های تلویزیونی بود و نخستین فیلم بلند وی تریلر روانشناختی «یکی یا دیگری از ما» در سال ۱۹۷۴ بود که یورگن پروچنو در آن بازی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید