• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168893
+
-

عددبازی/63نفر

از ابتدای امسال به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که از این تعداد 5نفر جانشان را از دست دادند. براساس اعلام وزارت بهداشت، بیشترین آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو در افرادی است که مشاغل مرتبط با دام دارند؛ یعنی کادر دامپزشکی، دامپروران، افراد شاغل در دامداری و کارکنان کشتارگاه‌ها. بیشتر استان‌ها مواردی از ابتلا به تب کریمه کنگو را گزارش کرده‌اند، اما بیشترین موارد ابتلا در استان کرمان بود که بخش عمده مبتلایان در تماس با دام آلوده بودند.

24سال
است که نظام پایش و مراقبت بیماری کریمه کنگو شکل گرفته. در این مدت در برخی از سال‌ها، تعداد موارد ابتلا افزایشی و در سال‌هایی کاهشی بود. قبلا موضوعی تحت عنوان قاچاق دام وجود داشت که این امر سبب می‌شد بیشترین موارد ابتلا در استان‌های شرقی کشور به‌ویژه سیستان و بلوچستان باشد. در آن زمان به‌علت ارزان‌تر بودن قیمت دام در پاکستان و افغانستان، دام‌های آلوده به شکل قاچاق وارد ایران می‌شد و این یک معضل برای ما بود، اما از زمانی که قیمت دلار نسبت به ریال افزایش داشته است، دیگر قاچاق دام شکل نگرفته است که به‌دنبال آن طی سال‌های اخیر تعداد موارد تب کریمه کنگو ناشی از قاچاق دام کاهش یافته است.

150مورد
ابتلا به تب کریمه کنگو در یک سال هم قبلا گزارش می‌شد، اما حالا هنوز به این پیک نرسیده‌ایم، اما اینکه چرا سال قبل تعداد موارد شناسایی شده نسبت به امسال کمتر بود را بیشتر به این علت می‌دانیم که مواجهه انسان با آلودگی، کم شده بود و نکته دوم این است که شاید در آن بازه زمانی اقدامات پیشگیری و کنترل‌کننده تشدید شده بود. هر زمانی که به پروتکل‌های بهداشتی، سمپاشی منظم، کنترل جمعیت کنه‌ها و... کمتر توجه شود، آمار ممکن است افزایشی شود.

30کشور
جهان درگیر بیماری تب کریمه کنگوست و در قاره‌های آفریقا، اروپا و آسیا اندمیک است. میزان مرگ‌ومیر این بیماری می‌تواند قابل توجه باشد؛ به‌طوری که متوسط میزان کشندگی آن بین ۳۰ تا ۵۰درصد تخمین زده شده است و برخی منابع حتی میزان آن را تا ۸۰درصد در زمان طغیان‌ها گزارش کرده‌اند. تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو مهم‌ترین و گسترده‌ترین بیماری ویروسی منتقل‌شونده از طریق کنه است.

منبع / رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت - ایسنا

این خبر را به اشتراک بگذارید