• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 26 مرداد 1401
کد مطلب : 168867
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/M8OER
+
-

نقره نوبرانه

تیم ملی والیبال زنان، مدال نقره بازی‌های کشورهای اسلامی را گرفت اما کیفیت بازی تیم، کارشناسان را راضی نکرده است

نقره نوبرانه

همه بازیکنان خوشحالند؛ از حس و حال خوبشان می‌‌گویند و از هیجانی که دارند. حق دارند تا این حد خوشحال باشند، چون تا پیش از این در هر مسابقه‌ای که شرکت کرده‌اند، یا هفتم بوده‌اند یا هشتم اما حالا روی سکو رفته‌اند، سکوی دوم بازی‌های کشورهای اسلامی.
تیم ملی والیبال زنان ایران دوشنبه ‌شب در فینال بازی‌ها مقابل ترکیه قرار گرفت، در 3 ست باخت و دوم شد، ولی این شکست هم هیجان گرفتن مدال را کم نکرد. بازیکنان بعد از این بازی از حال خوبشان گفتند. مهسا صابری از جای خالی همه دوستانش گفت: «جای همه دوستان و همه کسانی که برای تیم زحمت کشیده‌اند، خالی است.» محدثه مشتاقی از احساسش گفت: «حس زیبا و غیرقابل‌توصیفی دارم» و آرزو کرد: «امیدوارم زنان سایر رشته‌ها هم این حس زیبا را تجربه کنند.» مائده برهانی دوست داشته رنگ مدال خوش‌رنگ‌تر باشد ولی امان از بی‌بضاعتی: «آمده بودیم تا خوش‌رنگ‌ترین مدال را بگیریم اما حریف ترکیه بود، ترکیه تیم کمی نیست. زور ما به آنها نرسید ولی در حد بضاعت‌مان جنگیدیم و این مسابقات تجربه خوبی برایمان شد.»
والیبالی‌ها از مدال نقره قونیه سر کیف آمده‌اند ولی کارشناسان والیبال با اینکه در این خوشحالی بازیکنان را همراهی کرده‌اند، ته دلشان نگرانند. آنها از کیفیت بازی تیم خیلی راضی نیستند. تیم ملی برای رسیدن به فینال کار سختی نداشت؛ ازبکستان را برد، به ترکیه باخت و در نیمه‌نهایی با پیروزی مقابل آذربایجان به فینال رسید اما در فینال باز هم به ترکیه باخت. از روز اول با توجه به سابقه تیم‌ها مشخص بود که تنها حریف جدی ایران، ترکیه است. ایران در بازی اول در 3ست (25-20، 25-15 و 25-17) به این تیم باخت. در فینال، برخلاف انتظار نتیجه ضعیف‌تر بود. بازی باز هم 3سته به پایان رسید ولی این بار 25-16، 25-14 و 25-15.
میترا شعبانیان از مربیان ملی والیبال از اینکه تیم ملی مدال نقره بازی‌ها را به‌دست آورده، راضی است: «این که بعد از سال‌ها تیم ملی مقام آورد و مدال نقره گرفت، بسیار ارزشمند است. این مدال، هم به جامعه والیبال انگیزه می‌دهد و هم به بازیکنانی که قرار است روزهای آینده در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کنند. اتفاقی که در قونیه افتاد، اتفاق مهمی برای والیبال است.» اما در تحلیل فنی بازی تیم، شعبانیان رضایت چندانی از تیم ندارد.
فدراسیون والیبال از روزهای اول زمستان سال پیش با الساندرا کمپدلی قرارداد بست. اله مربی ایتالیایی بود و با کارنامه پرباری وارد ایران شد. به‌خاطر همین انتظار می‌رفت که او بتواند تیم زنان را متحول کند. اما نه در آخرین تمرینی که تیم در تهران انجام داد و نه در بازی‌هایی که تیم ملی در قونیه به نمایش گذاشت، تغییر چندانی در کیفیت بازی بازیکنان دیده نمی‌شود. شعبانیان می‌گوید: «در این بازی‌ها بازیکنان با غیرت و تلاش زیادی بازی کردند اما تحولی را که انتظار داشتیم با حضور مربی ایتالیایی در تیم ایجاد شود، ندیدیم. نه سیستم دفاعی تیم تغییری کرده بود، نه تاکتیک حمله. در دریافت هم بازیکنان همانی هستند که بودند. حتی می‌توانم بگویم در این مسابقات تیم، شادابی و انگیزه‌ای را که قبلا داشت، نداشت.»
شعبانیان انتظار داشت، تیم در بازی دوم با ترکیه بهتر از بازی اول باشد اما اینطور نبود. شاید گفته شود تیم ایران همین که در مقابل تیم ترکیه 15-14 امتیاز گرفته، کار بزرگی کرده است. این تیم رنک6 جهان را دارد، 3دوره بازی‌های المپیک را تجربه کرده، مدال نقره و برنز لیگ ملت‌ها را دارد و... اما ترکیه با تیم دوم در بازی‌های قونیه حاضر شده بود. شعبانیان می‌گوید: «من بازیکنان اصلی ترکیه را در لیگ ملت‌ها دیدم، آنها در قونیه بازی نکردند. درست است والیبال زنان ترکیه در سطح جهانی جزو تیم‌های مطرح است ولی وقتی سرمربی تیم ملی می گوید خوشحالم تیم برای بار دوم مقابل ترکیه قرار گرفته، انتظار این است که برای بازی دوم برنامه بهتری داشته باشد، حریف آنالیز شود و اگر ست نمی‌‌گیرد، با فاصله امتیاز کمتری ببازد. ولی دیدید که نتایج ست‌ها در بازی دوم ضعیف‌تر از بازی اول بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید