• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 26 مرداد 1401
کد مطلب : 168803
+
-

خانه تعزیه کرمانشاه در روستای «فش»

آیینی
خانه تعزیه کرمانشاه در روستای «فش»

راحله عبدالحسینی - روزنامه‌نگار

خانه تعزیه در روستای تاریخی «فش» در شهرستان کنگاور راه‌اندازی می‌شود. برگزاری آیین تعزیه در این روستا به بیش از یک قرن پیش برمی‌گردد که در سومین روز شهادت امام حسین(ع) برگزار می‌شود.
کارشناس هنرهای نمایشی حوزه هنری کرمانشاه درباره انتخاب این روستا برای راه‌اندازی خانه تعزیه به همشهری می‌گوید: گروه تعزیه این روستا عاشوراییان نام دارد و قدمت آن به صد سال پیش می‌رسد.
 روستای فش کنگاور از مراکز اصلی برپایی آیین مذهبی تعزیه خوانی در کشور است که تعزیه این روستا در سال ۹۵ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسید.
نوروزی ادامه می‌دهد: با تشکیل خانه تعزیه در این روستا که با همکاری خیران انجام می‌شود، گروه‌های تعزیه دیگر در کرمانشاه نیز ساماندهی می‌شوند. کارگاه‌های آموزشی برای حفظ این هنر آیینی برگزار و علاوه بر این، تکیه بزرگ تعزیه در میدانی به همین نام در این روستا برپا می‌شود. چرا که میدان تعزیه در روستای فش محل برگزاری نمایش تعزیه است و با توجه به حضور گردشگران در ایام محرم در این روستا به سرپوشیده کردن میدان و ساخت یک تکیه نیاز داریم.
نوروزی با اشاره به اینکه تماشاگران حاضر در این تعزیه به 6هزار نفر می‌رسند، اضافه می‌کند: اهالی روستا با نذر هرساله خود میزبان گردشگران هستند و درهای خانه‌های آنان به روی اهالی باز است.
گروه تعزیه روستای فش در کنگاور 30نفر عضو دارد که همگی جوان هستند و آداب نمایش تعزیه را از پدران خود آموختند. آنان این نمایش را در مراسم پیاده روی اربعین سال 98نیز اجرا کردند. نوروزی یادآور می‌شود: با توجه به بازگشایی مرز خسروی، درنظر داریم با ساماندهی این گروه تعزیه و دایر شدن خانه تعزیه در این روستا، نمایش تعزیه را فقط به ایام محرم و اربعین محدود نکنیم و در دیگر روزهای سال نیز این نمایش آیینی را اجرا کنیم. هرسال شروع مراسم حرکت هیئت سینه‌زنی و زنجیرزنی در روستای فش از مسجد به سمت تکیه‌ حضرت سیدالشهدا(ع) روستاست  که بعد از پایان یافتن عزاداری هیئت، تعزیه اجرا می‌شود. تعزیه شامل صحنه‌های مختلفی پس از شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) ازجمله تاختن بر پیکر مطهر شهدای نینوا، غارت و به آتش کشیدن خیمه‌های حسینی، حرکت دادن کاروان اسرا، حضور قبیله‌ بنی اسد، شناسایی و خاکسپاری شهدا در زمین کربلا است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :