• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 26 مرداد 1401
کد مطلب : 168771
+
-

رئیس شورای شهر تهران از برگزاری نمایشگاه در خیابان سئول انتقاد کرد

زخم ترافیک بر پیکر شهر

نایب‌رئیس شورای شهر تهران: درخواست می‌کنیم رئیس‌جمهور در موضوع برپایی نمایشگاه در شهر آفتاب مداخله کند

گزارش
زخم ترافیک بر پیکر شهر

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

در روزهای اخیر برگزاری بیست‌ودومین نمایشگاه صنعت ساختمان در خیابان سئول(محل نمایشگاه بین‌المللی تهران) سبب ایجاد ترافیک و قفل شدن تهران و نارضایتی شهروندان شد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم دیروز قبل از شروع هشتادوششمین جلسه در جمع خبرنگاران به این موضوع انتقاد کرد و گفت که ترافیک ناشی از نمایشگاه، زخمی دیرینه بر پیکر شهر تهران است که متأسفانه، مردم را آزار می‌دهد. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران هم تأکید کرد: «مسئله اصلی دولت انقلابی، حل مشکلات مردم است و بنابراین از رئیس‌جمهور درخواست می‌کنیم درخصوص استفاده از ظرفیت عظیم مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب مداخله کند. چراکه برپایی نمایشگاه بین‌المللی در تهران آسایش مردم را مختل می‌کند.»
به‌گزارش همشهری، پس از مصوبه شورای شهر تهران مبنی‌بر برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب(فروردین1401) نمایشگاه صنعت ساختمان با تصور اینکه تخصصی است و پرمخاطب نخواهد بود، در خیابان سئول برگزار شد و با ایجاد ترافیک شهر و شهروندان غافلگیر شدند. در چند روز گذشته این موضوع انتقاداتی برای شهرداری تهران داشت اما رئیس پارلمان شهری با بیان اینکه نمایشگاه با مجوز وزارت صنعت معدن و تجارت برپا شده بود اعلام کرد که از وزیر صمت دعوت می‌شود تا با حضور در صحن شورا توضیحاتی ارائه دهد. مهدی چمران در ادامه گفت: «قرار بود نمایشگاه‌های پرمخاطب در خیابان سئول برگزار نشود و شورا در حد اختیاراتش هر کاری می‌توانست انجام داده است. این نمایشگاه تخصصی نبوده و عمومی بوده و بی‌توجهی به این موضوع موجب مختل شدن زندگی مردم شد.» او با بیان اینکه باید یک مطالبه عمومی در این زمینه ایجاد شود چرا که ما در دوره‌های مختلف شورا، پیگیری‌های لازم را انجام دادیم، تأکید کرد: «اگر به مصوبات شورا عمل نشود و نمایشگاه را در خیابان سئول برگزار کنند وارد عمل می‌شویم؛ همانطور که در سال‌های قبل برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه، یک کامیون خاکروبه مقابل درب نمایشگاه تخلیه کردیم.» سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل هم در واکنش به برپایی نمایشگاه در خیابان سئول گفت که اگر اراده‌ای برای حل مسئله تداوم فعالیت نمایشگاه بین‌المللی تهران نباشد، همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی و در نیمه دوم سال با معضلات ترافیکی به‌مراتب بزرگ‌تری درگیر خواهیم شد.

ایجاد بانک زمین
در ادامه صحن شورا با بررسی لایحه «دستورالعمل اجرایی بانک زمین منطقه22» وارد دستور جلسه شد و مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در توضیح این لایحه گفت: «تصویب این لایحه برگ زرینی در مدیریت شهری خواهد بود. چراکه به‌واسطه این لایحه تمام زمین‌های شهرداری شناسایی، ثبت و ضبط و تا ابد قابل رصد خواهند بود و می‌توانند برای هدف‌گذاری سرانه‌ها مورد استفاده قرار گیرند.» به‌گفته او تصویب لایحه مذکور منجر به صیانت اموال عمومی می‌شود و برای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی هم اطلاعات بانک زمین(بانک غیرنقدی) به‌صورت برخط در سامانه شفافیت و در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. سپس ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا در موافقت با این لایحه گفت: «این کار در ‌شأن شورای اسلامی شهر و در راستای شفاف‌سازی و پاسخگویی به شایعات و ابهامات دروغین درخصوص املاک و معاملات شهرداری است و به‌نوعی گامی بزرگ برای مبارزه با فساد محسوب می‌شود. این بانک بسیار بزرگ‌تر و ثروتمندتر از بانک شهر است و برای منابع مالی غیرنقدی شهرداری است.» احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا هم در دفاع از این لایحه تأکید کرد: «بانک زمین می‌تواند زمین‌ها را حفظ کند و اجازه تغییر کاربری به آن ندهد که امیدواریم در تمام مناطق شهر تهران اجرایی شود.» در پایان هم حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت که یکی از برگ‌های زرین این دوره، بانک زمین است که می‌تواندچشم‌انداز روشنی مشخص کرده و از املاک صیانت کند و ما به‌دنبال این هستیم که لایحه را ظرف ۶ماه تا یک‌سال عملیاتی کنیم.
در نهایت لایحه با اکثریت آرا تصویب شد.

فروش مجتمع ایستگاهی در دشت
لایحه شهردار تهران درخصوص «مجوز فروش و تصویب معامله مجتمع ایستگاهی متروی دردشت» دستور جلسه بعدی بود که محمد آخوندی در توضیح آن گفت: «این ملک هزار و 56متر مساحت دارد و قیمت پایه 205میلیارد و 500میلیون تومان برای آن تعیین شده است. پس از بررسی لایحه، 2تبصره به آن اضافه شد که به‌موجب آنها اول، شهرداری موظف است درآمد حاصل از فروش این پلاک ثبتی را در ساخت و توسعه مترو هزینه کند و دوم، قیمت ملک در زمان عقد قرارداد به روز محاسبه شود.» با موافقت اعضا این لایحه هم تصویب شد. پس از آن اصلاح و تصویب بندهای مصوبه «نظام‌نامه مشارکت محله‌ای شهروندان در مدیریت شهری» که در راستای پاسخ به نامه اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری انجام شده بود، توسط اعضا تأیید شد.

مکث
 پایتخت نیازمند تالار گفت‌وگوست


مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی گفت: اصلی‌ترین و مهم‌ترین سرمایه شهر تهران مردم هستند و اگر مردم را از شهر بگیریم تنها تعدادی خیابان و ساختمان باقی می‌ماند، همانطور که اگر از شورای شهر، مردم را می‌گرفتند ما امروز اینجا نبودیم. اصرار بر جامعیت سیاست ها، نگاه متفاوت به مسائل و سیاستگذاری‌ها هسته اصلی ایجاد مشکلات است و امروز مدیریت شهری برای حل مشکلات شهروندان نیازمند گفت‌وگوست و این تالار باید در تهران شکل گیرد و امیدوارم آغاز آن با گفت‌وگویی میان نمایندگان مردم و نخبگان باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید