• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 25 مرداد 1401
کد مطلب : 168724
+
-

علی اکبر محرابیان تشریح کرد:

راز عبور بدون خاموشی از تابستان داغ 1401

وزیر نیرو: طالبان حقابه ایران از هیرمند را پذیرفت

وزیر نیرو راز عبور بدون خاموشی از تابستان داغ 1401 را همکاری مردم در صرفه‌جویی مصرف، افزایش میزان ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها و همکاری صنایع با برنامه وزارت نیرو اعلام و تأکید کرد: اعمال محدودیت مصرف برق صنایع به‌گونه‌ای صورت گرفت که تولید آسیب نبیند. 
به‌گزارش همشهری، او همچنین از پذیرش حقابه ایران از رودخانه هیرمند توسط مقامات طالبان در افغانستان خبر داد و گفت: در بخش خانگی ٤٠درصد مصرف‌کنندگان نسبت به سال قبل صرفه‌جویی کردند که شامل 11میلیون مشترک می‌شود و تا پایان تیرماه 250میلیارد تومان پاداش خوش‌مصرفی به مشترکان برق پرداخت شده است. علی اکبر محرابیان دیروز در نشستی با خبرنگاران از ناترازی 15هزارمگاواتی در صنعت برق در تابستان سال گذشته خبر داد و گفت: اگر اقدامات لازم برای کاهش این ناترازی صورت نمی‌گرفت، تابستان امسال میزان کسری برق به 20هزار مگاوات می‌رسد؛ آن هم در شرایطی که میانگین وزنی دمای کشور در تابستان امسال به 38درجه سانتی‌گراد رسیده که بیش از یک درصد بالاتر از متوسط دمای هوا در تابستان سال گذشته بوده است.
او با بیان اینکه از سال گذشته تا به امروز یک میلیون کنتور برق اضافه شده است، تأکید کرد: در تابستان امسال میزان تقاضا ۶۹هزار و ۲۷۸مگاوات بود که نسبت به تقاضای انرژی در سال گذشته ۲۲۰۰مگاوات بیشتر بوده است. او با بیان اینکه امسال کارکنان صنعت برق در 2جبهه تامین و توزیع و مقابله با سیلاب مستقر شدند، گفت: ۲۱استان کشور درگیر سیلاب شدند و در شرایطی که درگیر تامین برق پایدار تابستان بودیم، توانستیم خسارات وارده به شبکه‌های انتقال و توزیع برق را نیز برطرف کنیم.
وزیر نیرو درپاسخ به وعده افزایش 6هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق در یک سال نخست وزارتش اظهار کرد: میانگین افزایش ظرفیت در 8سال دولت گذشته 2067مگاوات بود و دولت سیزدهم برای رفع ناترازی و جلوگیری از خاموشی افزایش ظرفیت به میزان 6هزار مگاوات را در اولویت قرار داد که تاکنون 4200مگاوات وارد مدار شده و 1800مگاوات دیگر تا پایان تابستان به شبکه برق اضافه می‌شود.
 
کاهش محسوس مصرف 
محرابیان با اشاره به عمر بالای شبکه انتقال برق در کشور، اعلام کرد: یکی از برنامه‌های اجرا شده در یک سال گذشته بهبود وضعیت انتقال برق و کاهش تلفات بود که در نتیجه آن بخشی از شبکه انتقال و خطوط و پست‌های برق نوسازی شده چرا که هدف ما تابستان با خاموشی صفر در بخش خانگی بود که خوشبختانه این اتفاق رقم خورد و از سوی دیگر با کاهش ساعت کار ادارات دولتی، میزان مصرف برق بخش اداری تا 30درصد کاهش یافت. 

تولید با کمترین محدودیت
وزیر نیرو درباره تامین برق صنایع کشور با بیان اینکه در کشور ۶۳۰هزار واحد تولیدی و تولیدی صنعتی وجود دارد که از این تعداد ۵۸۰هزار واحد برق خود را از طریق فیدرهای شهری و خانگی تامین می‌کنند، گفت: هیچ محدودیتی برای این واحدهای خرد و کوچک اعمال نشد و برای ۵۰هزار واحد نیز تقاضا کردیم که روز تعطیل خود را توزیع کنند؛ بدین معنا که تنها روز جمعه به‌عنوان روز تعطیل شناخته نشود و این روز برای صنایع متفاوت باشد و در این روز نیز ۱۲ساعت اعمال محدودیت داشتیم، به‌گونه‌ای که لطمه‌ای به تولید وارد نشود.
او افزود: برای صنایع انرژی بر نیز که حدود ۴۰۰واحد را شامل می‌شوند و ۳۰ تا ۴۰واحد از آن مصرف قابل توجهی داشتند، برنامه‌های مدیریتی را تدوین کردیم و در نهایت باید گفت که انرژی تامین شده برای صنایع نه‌تنها ۱۱درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته بلکه این عدد در بسیاری از صنایع بسیار بالاتر نیز بوده است.

بهره‌وری آبی را افزایش می‌دهیم
او درباره آخرین وضعیت منابع آبی و برنامه‌های دولت اعلام کرد: سرانه آب تجدیدپذیر طی ۵۰سال گذشته حدود 6۵۰۰مترمکعب بوده که امسال این عدد ۱۲۰۰مترمکعب بوده است. وزیر نیرو با بیان اینکه علت این موضوع رشد جمعیت و کاهش بارندگی‌ها بوده است، تأکید کرد: 2سیاست را برای سر‌و‌سامان دادن به این مسئله در دستور کار قرار دادیم؛ توسعه و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در مدیریت و افزایش بهره‌وری آن که هم‌اکنون ۹۰درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که اگر 5درصد بهره‌وری در این حوزه صورت بگیرد می‌توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.
او با اشاره به پیش‌بینی بودجه برای کاهش تلفات شبکه آب کشور، از جهاد آبرسانی به روستاهای کشور خبر داد و گفت: برای آبرسانی به ۱۰هزار روستا برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته، این طرح‌ها شناسایی شدند و در دست اجرا قرار دارد که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای نیز در آنها دیده می‌شود. محرابیان با اشاره به سیاست وزارت نیرو برای تعرفه‌گذاری آب و برق، تأکید کرد: براساس قانون بودجه ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ مشترکانی که میزان مصرف آنها خارج از الگو باشد، نباید از یارانه بهره‌مند شوند و قیمت تمام‌شده را بپردازند.

توافق آبی با طالبان
وزیر نیرو درباره تخصیص حقابه هیرمند گفت: یک حقابه قانونی از افغانستان داریم که در شرایط نرمال باید ۸۲۰میلیون مترمکعب از مسیر هیرمند آب تحویل بگیریم که در طول سال‌ها این تامین آب انجام شد اما در سال‌های گذشته در افغانستان در ۷۰کیلومتری ایران در بند کمال خان یک سازه الحاقی ساخته شد که آب را از مسیر طبیعی خود منحرف و به نقطه جنوب هدایت می‌کند. 
متأسفانه یکی دو سال است که این اتفاق افتاده و زمانی که آب به این سمت پیش می‌رود حتی ولایت‌های افغانستان در همجواری ایران نیز از آن محروم شده‌اند. محرابیان تأکید کرد: هیأت حاکمه افغانستان رسما اعلام کرده به معاهده پایبند است و اجازه انحراف آب را نخواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید