• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 25 مرداد 1401
کد مطلب : 168716
+
-

توسعه مترو از راه واگذاری زمین

طبق تفاهم‌های صورت گرفته 25.8هکتار زمین منطقه22 برای احداث خط10 مترو به مجری و پیمانکار واگذار شد

گزارش2
توسعه مترو از راه واگذاری زمین

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

در کنار تکمیل و توسعه 7خط فعلی مترو، ساخت 4خط دیگر یعنی خطوط 8تا11 نیز در دستور کار و برنامه‌های شهرداری تهران قرار دارد تا شبکه انبوه‌بر ریلی زیرزمینی پایتخت، در سال‌های آینده بتواند روزانه 10میلیون نفر را جابه‌جا کند. در این میان، با توجه به کمبود شبکه و ایستگاه‌های مترو در نوار شمالی پایتخت، احداث خط10 در اولویت قرار گرفت و عملیات اجرایی مربوط به آن از اواخر تیرماه آغاز شد؛ بر همین اساس برای احداث خط و همچنین تامین مالی پروژه که قرار است به‌صورت تهاتری انجام شود، شهرداری‌های مناطق یک تا 5 و همچنین منطقه22 باید زمین‌های مورد نیاز را در اختیار شرکت متروی تهران قرار دهند. در همین راستا منطقه22 طی مراسمی با حضور مدیران شهری، یک قطعه زمین به مساحت 25.8هکتار را در اختیار شرکت متروی تهران و پروژه خط10 قرار داد. نکته اینجاست که بیشترین تعداد ایستگاه‌های این خط در منطقه22 قرار دارد.
به گزارش همشهری، ظهر دیروز، تفاهمنامه واگذاری زمین دپوی خط10 مترو توسط شهرداری منطقه۲۲ به شرکت متروی تهران طی مراسمی با حضور سیدمجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مسعود درستی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، وحیدرضا محمدی، شهردار منطقه۲۲، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، سیدفرهاد خدابخشی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه۲۲، مدیران قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و سایر مدیران شهری در کارگاه ایستگاه متروی خط10 واقع در بلوار گلهای شهرک گلستان برگزار شد.
مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره این موضوع به همشهری گفت: «طی هفته‌های گذشته برای تامین و واگذاری زمین‌های موردنیاز پروژه خط10 متروی تهران با شهرداری‌های مناطق یک تا 5 و 22 جلساتی را برگزار کرده‌ایم. شهرداری منطقه22 یکی از زمین‌های کلیدی که قرار است در آنجا پایانه خط10 احداث شود را آماده کرد و تحویل شرکت مترو داد. سایر زمین‌‌ها را شهرداری‌های دیگر مناطق هم قرار است به‌موازات برای احداث خط10 مترو واگذار کنند، اما زمین فوق به دلیل آن که ، هم مساحت بسیار زیادی دارد و هم تأثیر کلیدی   روی پروژه دارد، از اهمیت بیشتری برخوردار است.»

شهرک مروارید به جای ورد آورد
محمود یوسفی، مجری خط10 مترو  نیز  به   همشهری می‌گوید: «قرار است از این زمین 25.8هکتاری برای احداث پایانه خط10 مترو استفاده شود. همچنین از آنجا که تامین مالی پروژه به‌صورت تهاتری است، بخش‌هایی از این زمین هم برای تامین مالی خط استفاده می‌شود. در ابتدا قرار بود شهرداری منطقه22 یک قطعه زمین در محدوده ایستگاه وردآورد را واگذار کند که زمین موردنیاز در این بخش موجود نبود و این کار انجام نشد و زمین واگذار شده فعلی حدود 3کیلومتر از ایستگاه وردآورد فاصله دارد. با توجه به این موضوع احتمالا تغییراتی در خط ایجاد می‌شود و ایستگاه پایانی به‌جای وردآورد، ایستگاه شهرک مروارید خواهد بود که حدود 80هزار نفر جمعیت دارد. به این ترتیب تعداد ایستگاه‌های خط10 مترو در این منطقه از 11ایستگاه به 12ایستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. به‌گفته او، پس از واگذاری، کارهای مربوط به طراحی پایانه آغاز و انجام می‌شود.

خط10 به روایت اعداد
  برآورد اعتبارات موردنیاز بر پایه سال مالی امسال، ۵۴هزار میلیارد تومان است.
  در 2فاز ساخته شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.
  فاز نخست به طول 23.5کیلومتر در یک برنامه 5ساله از ایستگاه وردآورد تا میدان کتاب با 6ایستگاه شامل ایستگاه‌های مرواریدشهر، وردآورد، دریاچه، اتریش، کوهسار و میدان کتاب به بهره‌برداری می‌رسد.
  12ایستگاه فاز نخست عبوری هستند؛ یعنی به مرور بعد از ایستگاه فوق به بهره‌برداری می‌رسند.
  فاز دوم در یک برنامه 4ساله، از میدان کتاب تا تهرانپارس به طول 22.5کیلومتر با ۵ ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد.
  ۱۳ایستگاه فاز دوم هم پس از بهره‌برداری اولیه عبوری خواهند بود.
  فرآیند احداث فاز دوم از سال آینده آغاز می‌شود.
  عمده تأمین مالی ساخت خط۱۰ مترو از طریق تهاتر خواهد بود.

مکث
سیدمجتبی شفیعی-معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران

براساس تفاهمنامه «واگذاری زمین دپوی خط۱۰ مترو» به مساحت 25.8هکتار میان شهرداری منطقه۲۲ و شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه گامی بزرگ در ایجاد یک زیرساخت موفق و مؤثر برای ساکنان منطقه۲۲ و سایر مناطقی که در ادامه خط۱۰ وجود دارند، برداشته شد. این در حالی است که متأسفانه فکری درخصوص تأمین دپو در دوره‌های گذشته نشده بود و همین سبب شده تا خطوط خدمات مطلوبی نظیر کاهش سرفاصله و جابه‌جایی بیشتر مسافر را نداشته باشند. یکی از ارکان خطوط مترو، تأمین دپوی مناسب است. اگر دپو از ابتدای پروژه تأمین شده باشد کمک بزرگی برای طراحی‌ها و اقدامات اجرایی در آینده خواهد بود. به‌رغم همه مشکلات موجود، شبکه متروی تهران در دنیا از نظر طول و تعداد ایستگاه، رتبه بیستم را در میان ۲۵۰متروی دنیا دارد و هم‌اکنون حدود ۱۰شهر ایران درحال توسعه خطوط متروی خود هستند.

مکث
وحیدرضا محمدی-شهردار منطقه22


 در این دوره علاوه بر همه مشکلات مالی، اتفاقات خوبی در حوزه حمل‌ونقل متناسب با بضاعت شهرداری صورت گرفته است؛ کلنگ‌زنی خط۱۰ و اتفاقاتی که در منطقه۲۲ رخ داده ازجمله آنهاست. امیدواریم با راه‌اندازی مدهای حمل‌ونقل عمومی بتوانیم پاسخگوی نیازمندی‌های شهروندان باشیم. این منطقه دارای مساحت ۵هزارو۲۲هکتار و طول خطی ۲۰کیلومترمربع است که پاسخگویی به نیاز شهروندان در حوزه حمل‌ونقل، بسیار سخت است. قرار بود که خط۱۰ از وردآورد در منطقه۲۲ تا منطقه۴ اجرا شود. با رایزنی‌ها و نگاه ویژه معاون حمل‌ونقل، یکی از اقدامات اثرگذار در توسعه خط۱۰ به‌منظور بهبود عملکرد عملی شده است. این مراسم به‌منظور تحویل دپوی اراضی خط۱۰ در اراضی مروارید شهر برگزار شده است. بیش از ۵۰هزار خانوار در مرواریدشهر تا افق۱۴۲۰، ساکن می‌شوند که تا پیش از این امکان دسترسی به مترو را نداشتند، اما با نظر موافق معاونت قرار شد که ایستگاه نهایی مادر در شهرک مرواریدشهر باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید