• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 25 مرداد 1401
کد مطلب : 168672
+
-

حمایت از زنان در برابر خشونت

لایحه‌ای که 10سال از تهیه‌اش می‌گذرد، به‌زودی به صحن علنی می‌رود

 لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت به‌زودی به صحن علنی مجلس می‌رود. این خبری است که فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرده و گفته است فرایند بررسی لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت، در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده و در کمیسیون تخصصی، در وضعیت بررسی نهایی تکمیل شده است.
لایحه‌ای که قاسم‌پور از آن سخن می‌گوید 10 سال از تهیه آن می‌گذرد و تولدش به دولت دهم برمی‌گردد. اما نظر به ماهیت قضایی آن در جلسه کمیسیون لوایح از دستور کار دولت خارج شد. بعد از آن معاونت امور زنان و و خانواده دولت یازدهم با تشکیل 4 کارگروه تخصصی متن اولیه این لایحه را بازخوانی، اصلاح و تکمیل کرد و آن‌را برای تصویب در اسفندماه 95 تقدیم دولت کرد. 2 ماه بعد یعنی در اردیبهشت سال 96 لایحه با تصمیم دولت از کمیسیون لوایح دولت به قوه قضاییه ارجاع شد تا اینکه قوه نظر موافق خود را اعلام کرد. اما رفتن لایحه به قوه قضاییه همان و 2 سال ماندگاری‌اش در این قوه همان. تا اینکه سرانجام با پیگیری‌های دولت، لایحه به دولت برگشت تا آن را در کمیسیون لوایح در دستور کار خود قرار دهد و با دعوت از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و قضایی ذیربط متن لایحه را بررسی، اصلاح، تکمیل و تصویب کند. سرانجام در دی ماه  99 بود که لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت به تصویب هیأت دولت رسید و تقدیم مجلس شد. هرچند مجلس هم 5 ماهی از وصول این لایحه سر باز زد اما در نهایت 29 اردیبهشت ماه  1400لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان دربرابر خشونت از سوی مجلس اعلام وصول و با قید یک فوریت به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع شد. اردیبهشت‌ماه امسال بود که معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری خبر از رایزنی‌های لازم برای تصویب و اجرای این لایحه بعد از 10 سال معطلی داد و گفت طبق پیگیری‌های به عمل آمده از سوی فراکسیون زنان اعلام شده لایحه مذکور با قید فوریت مورد بررسی قرار بگیرد هرچند دستور جلسات مختلف ازجمله لایحه بودجه امکان بررسی این لایحه را تا به حال فراهم نکرده بود. حالا فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در حالی خبر از رفتن لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت به صحن علنی مجلس می‌دهد که باید براساس پیشنهادات موجود مواردی به لایحه اضافه شود. او می‌گوید:«جلسه‌ای در هفته‌های آینده در کمیسیون‌های تخصصی خواهیم داشت تا این اقدام انجام و سپس به صحن علنی مجلس شورای اسلامی تحویل داده شود.»
او پیش‌بینی می‌کند در هفته‌های آینده اقدامات نهایی مرتبط با این لایحه انجام شود تا با این اقدامات جدی که انجام شده است، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای تکمیل شدن در دستور کار قرار گیرد چون فرایند بررسی آن تمام ‌شده است:« امیدواریم با تلاش‌هایی که در کمیسیون‌های تخصصی برای به نتیجه رسیدن این لایحه انجام شده است در آینده‌ای نزدیک و شاید هفته‌های آینده در صحن علنی مجلس مطرح و در نهایت به تصویب برسد تا در نهایت زمینه اجرایی پیدا کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید