• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
سه شنبه 25 مرداد 1401
کد مطلب : 168645
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jR7Zz
+
-

رشد 8/5 درصدی تولید صنعتی

تولیدات صنعتی ایران در تیرماه امسال نسبت به تیر پارسال5/8درصد رشد کرد

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال 8.5درصد رشد کرده است، اما مقایسه سطح تولید در این ماه نسبت به خردادماه نشان می‌دهد تولیدات صنعتی ایران به‌دلیل قطع برق برخی صنایع، با افت مواجه شده است.
به گزارش همشهری، مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود شاخص تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس را منتشر کرد. طبق این گزارش که براساس میزان تولید در شرکت‌های صنعتی بورس محاسبه می‌شود، درتیرماه امسال، سطح تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.5درصد افزایش یافته است و تقریبا اغلب صنایع بورسی با رشد تولید مواجه بوده‌اند.
نکته قابل تامل اما اینکه با وجود رشد نقطه به نقطه میزان تولید در کارخانه‌های صنعتی، سطح ماهانه تولید در شرکت‌های صنعتی با افت مواجه شده است. محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد میزان تولیدات صنعتی در تیرماه امسال نسبت به خردادماه با 5.2درصد افت مواجه شده؛ به‌طوری که در این ماه از بین 15صنعت بررسی شده، فقط حجم تولیدات 4صنعت رشد کرده است.
به زعم مرکز پژوهش‌های مجلس مهم‌ترین دلیل کاهش تولیدات صنعتی در تیرماه نسبت به خردادماه امسال، قطع برق صنایع بوده است. این موضوعی است که بسیاری از صنایع در گزارش‌های ماهانه خود که در سامانه کدال منتشر می‌شود نیز به آن اشاره کرده و اعلام کرده‌اند به‌دلیل قطع برق نتوانسته‌اند سطح تولید را به‌صورت پایدار حفظ کنند.
همچنین طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس میزان فروش شرکت‌های صنعتی نیز در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال 2.8درصد رشد نشان می‌دهد؛ درحالی‌که سطح فروش در همین ماه در مقایسه با خردادماه 11.7درصد افت کرده است. طبق این گزارش سطح فروش ماهانه اغلب صنایع در تیرماه نسبت به خردادماه افت کرده و فقط 2صنعت با رشد فروش محصولاتشان مواجه بوده‌اند.

 جزئیات میزان تولید
اطلاعات مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال از بین 15صنعت فعال در بازار سهام، 13صنعت با افزایش تولید مواجه شده‌اند که از بین آنها صنایعی ازجمله منسوجات و چوب و کاغذ بیشترین رشد را داشته‌اند و صنایع شیمیایی، لاستیک و پلاستیک با بیشترین میزان کاهش مواجه شده‌اند. در تیر‌ماه امسال میزان تولید در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ نسبت به تیرماه پارسال 13.4درصد رشد کرده است که یکی از بالاترین رشد‌ها در میان کل صنایع بوده است. با این حال میزان تولیدات کارخانه‌های خودرو‌سازی‌ در این ماه نسبت به خردادماه، 17.3درصد افت نشان می‌دهد. در صنعت فلزات پایه نیز اتفاق‌های مشابهی رخ داده است؛ به‌طوری که تولیدات این شرکت‌ها که عمدتا تولیدکننده‌های فولاد، مس و یا سایر فلزات پایه هستند بیش از 20درصد نسبت به تیرماه پارسال افزایش یافته؛ درحالی‌که سطح تولید همین شرکت‌ها در مقایسه با خرداد امسال 15.3درصد افت نشان می‌دهد.
میزان تولید شرکت‌های فعال در بخش مواد غذایی و آشامیدنی هم در تیرماه امسال در مقایسه با تیرماه پارسال 5.9درصد رشد کرده است؛ ضمن اینکه میزان تولیدات این شرکت‌ها نسبت به خرداد نیز 8.4درصد افزایش نشان می‌دهد؛ این در حالی است که میزان تولید شرکت‌های تولید‌کننده محصولات شیمیایی، افت 3.1درصدی داشته است.

جزئیات میزان فروش
اطلاعات مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین نشان می‌دهد از بین 15صنعت بررسی شده در بورس، میزان فروش 10صنعت در تیرماه امسال نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل رشد کرده است و 5صنعت با کاهش فروش مواجه شده‌اند. در بین این صنایع گروه منسوجات و ماشین‌آلات و تجهیزات، بیشترین سطح فروش را و صنعت دارو‌سازی‌ و فلزات اساسی بیشترین کاهش فروش را تجربه کرده‌اند. به‌طور مشخص از جمله صنایعی که با رشد زیادی در فروش مواجه شده‌اند می‌توان به صنعت خودرو‌سازی‌ اشاره کرد. آمار‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که میزان فروش خودرو در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال نزدیک به 11درصد رشد کرده است؛ همچنین میزان فروش شرکت‌های فعال در صنایع غذایی و آشامیدنی هم 5.3درصد افزایش یافته است.
با وجود این افزایش در میزان فروش، سطح تولید در صنایعی از جمله محصولات شیمیایی و فلزات پایه که از جمله صنایع مهم و ارزآور کشور تلقی می‌شوند، با افت مواجه شده است. طبق اطلاعات مرکز پژوهش‌های مجلس، میزان فروش تولیدکننده‌های محصولات شیمیایی در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال 7.6درصد و نسبت به خردادماه 7درصد افت کرده است و علت اصلی آن، کاهش تولید خوراک پالایشگاه‌ها و متانول بوده است؛ همچنین فروش تولیدکننده‌های فلزات پایه در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال 7.9درصد و نسبت به خردادماه 26.7درصد کمتر شده است و علت اصلی آن کاهش فروش محصولاتی بوده که در قالب شمش به بازار ارائه می‌شود.

کاهش تولید ماهانه
با وجود آنکه آمارها نشان می‌دهد سطح تولید نقطه به نقطه یعنی تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال با رشد مواجه شده است، همین آمار‌ها بیانگر آن است که میزان تولید ماهانه شرکت‌ها یعنی تیرماه امسال نسبت به خردادماه با افت مواجه شده است؛ به‌طور مثال طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، سطح تولید در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ با وجود رشد نقطه به نقطه، به‌صورت ماهانه کاهش نشان می‌دهد و بیانگر آن است که میزان تولید این شرکت‌ها در مقایسه با خرداد ماه سال قبل 17.3درصد افت کرده است همچنین سطح فروش این شرکت‌ها نیز در دوره یک ماهه 15.2درصدی افت کرده است. همچنین شرکت‌های تولید‌کننده فلزات پایه نیز در دوره یک ماهه تیرماه نسبت به خردادماه با افت 26.7درصد مواجه شده‌اند و سطح تولید گروه محصولات شیمیایی هم 7درصد کاهش یافته است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس صنایعی ازجمله خودرو‌سازی‌، کانی غیرفلزی، سیمان و فلزات پایه بیشترین سهم را در افت تولید ماهانه داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید