• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 24 مرداد 1401
کد مطلب : 168509
+
-

کتابی درباره زندگی سردار شهید فریدون بختیاری روانه بازار نشر شد

«دلفین‌های اروند» تماشایی شدند

زهرا جودکی؛ روزنامه‌نگار

در طول دوران دفاع‌مقدس در کنار فرماندهان لشکرها، مردان بی‌ادعایی حضور داشته‌اند که اقدامات آنها در نتیجه عملیات بسیار مؤثر بوده است. انسان‌های وارسته‌ای که با ایده‌ها و خلاقیت‌های خود دست ‌به‌ کارهای بزرگی زده‌اند ولی نام برخی از آنها تاکنون مطرح نشده و از آنها غافل مانده‌ایم. ازجمله این اشخاص سردار شهید فریدون بختیاری، قائم‌مقام لشکر 25کربلاست. اینک بعد از سال‌ها، مجموعه 3‌جلدی «فریدون مرد میدون» بنا دارد تا به ابعاد شخصیتی، رفتاری و مدیریتی این شهید بزرگوار بپردازد و در این میان سردار رحیم انصاری، یکی از همرزمان شهید بختیاری در جلد دوم این مجموعه با عنوان «دلفین‌های اروند» به روایت زندگی خود و همچنین شهید بختیاری پرداخته است. این کتاب به‌تازگی توسط انتشارات مرزوبوم منتشر شده است به همین بهانه با مصطفی یاری، نویسنده کتاب و مرتضی قاضی، مسئول انتشارات مرزوبوم گفت‌وگوی کوتاهی کرده‌ایم.

خاطرات بکر از صحنه‌های جنگ
مصطفی یاری، نویسنده کتاب «دلفین‌های اروند» انگیزه خود را از نگارش این کتاب بیان خاطرات شهدای گمنام مطرح می‌کند. او به سابقه آشنایی خود با راوی این کتاب، سردار رحیم انصاری اشاره کرده و می‌گوید: «با توجه به اینکه به‌دنبال انتشار کتابی در رابطه با قائم‌مقام لشکر 25کربلا شهید فریدون بختیاری بودم، یکی از دوستانم، بنده را با مرحوم حاج رحیم انصاری آشنا کرد. از آنجا که انصاری با شهید بختیاری همشهری بوده و در یک لشکر حضور داشتند، خاطرات زیادی از ایشان داشتند.»
نویسنده کتاب «دلفین‌های اروند» به محتوای این کتاب پرداخته و می‌گوید: «این کتاب حاوی خاطرات بکری از صحنه‌های جنگ است و چون شهید انصاری به‌عنوان یکی از مسئولان رده‌بالای لشکر 25در جبهه‌ها حضور داشته و با شهید بختیاری ارتباطات بیشتری داشته‌اند، از این‌رو خاطراتی به‌یادماندنی از ایشان روایت کردند. البته خاطرات شخصی راوی هم در جریان جنگ در این کتاب مطرح شده است. ایشان آن‌قدر حضور‌ذهن داشتند که از ابتدای کودکی مطالب را به‌صورت دقیق بیان کردند و ما تا آنجا که ممکن بود چیزی را از قلم نینداختیم.»
یاری درباره وجه‌تسمیه عنوان کتاب می‌گوید: «آن روزها شایعه کرده بودند که رودخانه اروند دلفین‌های زیادی دارد. البته عراقی‌ها در رابطه با غواص‌ها می‌گفتند که اینها دلفین بوده و غواص ایرانی نیستند. شهید انصاری نیز در خاطرات خود در اروندرود، وقتی صحنه شهادت‌های مختلفی که در آنجا برای غواص‌ها ایجاد شده بود تجسم می‌کردند و توضیح می‌دادند، در ذهن بنده تداعی شد که این کتاب را به‌عنوان «دلفین‌های اروند» نام‌گذاری کنیم. بنابراین در این کتاب غواص‌ها را به‌عنوان دلفین‌های اروند معرفی کرده‌ایم.» این نویسنده با اشاره به بخش آلبوم تصاویر در بخش پایانی کتاب می‌گوید: «شهید انصاری از دوران جنگ عکس‌های خیلی زیادی داشتند.» وی با تأکید بر اینکه تمام خاطراتی که در کتاب «دلفین‌های اروند» مطرح شده است، براساس اسناد موجود راستی آزمایی شده می‌گوید: «تمامی خاطرات شهید انصاری کارشناسی شده و بعضی از مطالب را باز روایی کردیم و مشکلاتی که داشت با کمک خود شهید انصاری با وجود اینکه درگیر عوارض جنگ و دائم تحت مداوا بودند، رفع کردیم.»

حمایت از مراکز مردم‌نهاد در حوزه نشر کتاب‌های دفاع‌مقدسی
در ادامه مرتضی قاضی، مسئول انتشارات مرزوبوم، با بیان اینکه کتاب «دلفین‌های اروند» جزو کتاب‌هایی است که به همراه 9کتاب دیگر، با همکاری حوزه هنری اصفهان در این انتشارات منتشر شده است تصریح کرد: «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس طبق مأموریت‌هایی که در حوزه خاطرات و روایات مستند مردمی کار می‌کند، این 10کتاب را بررسی و ارزیابی کرده است. سپس با ارتباطاتی که با نویسنده این کتاب‌ها داشتیم پس از اعمال اصلاحات لازم، نشر مرزوبوم اقدام به انتشارشان کرده است. یکی از مأموریت‌های این نشر، حمایت از مراکز مردم‌نهادی است که در این حوزه کار می‌کنند. از این میان می‌توان به همکاری با مؤسسه مردم‌نهاد راویان فتح لنجان برای کتاب «چشم‌هایی که نوشتند» و همکاری با گروه تحقیقاتی فتح‌الفتوح برای کتاب «روزهای جنگی سعید» اشاره کرد.»
او با اظهار به اینکه کتاب «دلفین‌های اروند» جلد دوم از مجموعه سه‌جلدی «فریدون مرد میدون» است می‌گوید: «جلد اول این مجموعه خاطرات جانباز اصغر باباصفری است و قرار است به‌زودی منتشر شود. این کتاب روایت مرحوم رحیم انصاری، فرمانده یگان دریایی لشکر 25کربلا از 8سال دفاع‌مقدس است. جلد سوم خاطرات جمعی از اقوام و آشنایان و دوستان و همرزمان سردار شهید فریدون بختیاری، قائم‌مقام لشکر 25کربلاست. او در این کتاب از دوران کودکی تا انتهای جنگ را مطرح کرده و نکته مهم اشاره مفصل به شهید فریدون بختیاری است. طبیعتاً وقتی‌که شما با شهیدی نزدیک هستید از او بیشتر صحبت می‌کنید.»
قاضی با اشاره به اینکه نویسنده در مقدمه کتاب «دلفین‌های اروند» کتاب را به زینب، ابوذر، مرضیه و کیمیا فرزندان شهید رحیم انصاری تقدیم کرده است، اظهار کرد: «امیدواریم که با انتشار این کتاب حق این شهید بزرگوار و زحمتی که در جنگ کشیدند ادا شده باشد و ان‌شاءالله خانواده ایشان از این قضیه راضی باشند.»

جانبازی که درآستانه بهار پرکشید
 ناگفته نماند سردار انصاری پیش از هجوم صدام به کشورمان، با وجود اینکه در درگیری‌های کردستان از ناحیه پا دچار آسیب جدی شد، اما در طول دوران 8سال دفاع‌مقدس به مقابله با دشمن متجاوز پرداخت و در جبهه جنوب و غرب، در کنار سردار فریدون بختیاری و سردار مرتضی قربانی در مسئولیت‌های حساسی مانند یگان دریایی، واحد مهندسی رزمی، تدارکات، تبلیغات لشکر و همچنین به‌عنوان مسئول اردوگاه لشکر 5نصر در سال۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ و جانشین تیپ مستقل ۳۱۳ حر خدمت کرد. او پس از پایان جنگ هم دست از فعالیت و سازندگی برنداشت و سرانجام در روز جمعه ۱۷اسفند ۱۳۹۷ روح بی‌قرارش از تن رنجور و مرارت‌دیده فراغت یافت و برای همیشه به دیار باقی شتافت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید