• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 23 مرداد 1401
کد مطلب : 168471
+
-

اروپا در دام خشکسالی

خشکسالی بی‌سابقه تقریبا نیمی از اروپا را فراگرفته و کشاورزی و دامداری این قاره را با بحران روبه‌رو کرده است

جهان‌نما
اروپا در دام خشکسالی

جنگل‌ها در اروپا در آتش می‌سوزند و رودخانه‌ها در حال خشک شدن هستند. موج‌های شدید گرمایی و خشکسالی تاریخی تهدیدهای اکولوژیکی و اقتصادی تازه‌ای را متوجه قاره اروپا کرده است. در تازه‌ترین تحول، خشک‌ترین تابستان انگلیس در نیم‌قرن اخیر دولت این کشور را وادار کرده تا در مناطقی از جنوب، شرق و مرکز، رسما وضعیت خشکسالی اعلام کند. اعلام وضعیت خشکسالی در انگلیس در حالی است که کمیسیون اتحادیه اروپا اخیرا هشدار داده اروپا احتمالا با یکی از کم‌بارش‌ترین دوران خود در 500سال اخیر روبه‌روست. آخرین‌باری که دولت انگلیس وضعیت خشکسالی اعلام کرد، سال2018 بود که دولت رویکرد سختگیرانه‌ای را برای مقابله با کم‌آبی به اجرا گذاشت و آبیاری باغچه‌ها و شست‌وشوی وسایل نقلیه را ممنوع کرد.
در همین حال، مسئولان کمیسیون اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که خشکسالی در اروپا هنوز به اوج خود نرسیده و ممکن است ۴۷درصد از مساحت این قاره را دربربگیرد. علاوه‌بر انگلیس، ایتالیا، جنوب فرانسه و بخش‌های زیادی از اسپانیا و پرتغال به‌طور خاص تحت‌تأثیر خشکسالی کنونی در اروپا قرار گرفته‌اند. 
ای‌بی‌سی‌نیوز نوشته است: تا 2ماه آینده در غرب، مرکز و جنوب اروپا بارندگی قابل‌توجهی وجود نخواهد داشت. خشکسالی بی‌سابقه تقریبا نیمی از قاره اروپا را فراگرفته، به اقتصاد این منطقه به‌وی‍ژه در بخش کشاورزی آسیب زده، استفاده از آب را محدود کرده و باعث آتش‌سوزی‌های گسترده شده است.

تأثیر کم‌آبی بر رودخانه‌ها
خشکسالی، سطح آب رودخانه‌های اصلی اروپا ازجمله دانوب، راین و پو را به‌طور چشمگیری کاهش داده و حمل‌ونقل کالا ازجمله زغال‌سنگ و بنزین را از طریق این آبراهه‌ها با مشکل روبه‌رو کرده است. همچنین تغییرات آب‌وهوایی و گرم شدن دمای زمین باعث تسریع تبخیر آب رودخانه‌ها و کاهش بارش برف در زمستان شده و تامین منابع آبی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی در تابستان را با چالش مواجه کرده است. گفته شده، در صربستان به‌دلیل پایین رفتن سطح آب رودخانه‌ها، دولت برای حفظ روند عبور و مرور دریایی، لایروبی کف رودخانه و عمیق‌تر کردن آبراه را آغاز کرده است. در مجارستان نیز بخش‌های وسیعی از دریاچه ولانس در نزدیکی بوداپست خشک شده و عملا امکان حرکت قایق‌ها در آن وجود ندارد. در رودخانه پو در ایتالیا نیز عمق آب چنان کاهش یافته که لنج‌ها و قایق‌هایی که ده‌ها سال پیش غرق شده بودند از زیر آب بیرون آمده‌اند. در آلمان وضعیت رودخانه راین نیز مشابه دیگر رودخانه‌های این قاره است؛ امری که باعث شده تا کارشناسان نسبت به تبعات اقتصادی این شرایط برای اروپا و آلمان که همین حالا هم با تبعات اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین دست به گریبان هستند، هشدار دهند.

تبعات اقتصادی کم‌آبی 
بلومبرگ نوشته است که خشکسالی، صنعت کشاورزی و دامداری اروپا را هدف قرار داده و باعث شده تا قیمت گوشت، شیر و پنیر بالا برود و فشار اقتصادی بیشتری بر مصرف‌کنندگان اروپایی وارد کند؛ کسانی که این روزها مجبورند همه‌‌چیز را در فروشگاه‌ها گران‌تر از قبل بخرند.
بنا بر این گزارش، گرمای هوا باعث شده تا اغلب چراگاه‌ها خشک شده و برداشت محصولاتی که برای تغذیه دام‌ها استفاده می‌شود، کاهش یابد. به‌عنوان مثال، اغلب دامداران انگلیسی این روزها مجبورند تا از علوفه‌هایی که برای زمستان ذخیره کرده‌اند استفاده کنند. در فرانسه نیز اغلب مزارع ذرت به‌دلیل کمبود آب از بین می‎روند؛ امری که کمبود خوراک دام را تشدید خواهد کرد. این در حالی است که همین حالا هم کوچک شدن گله‌های دام باعث شده تا قیمت گوشت در اتحادیه اروپا در ماه ژوئن نسبت به زمان مشابه در سال گذشته جهش 12درصدی داشته باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید