• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 23 مرداد 1401
کد مطلب : 168463
+
-

صادرات نفت و میعانات گازی ایران به روایت اوپک

تجارت
صادرات نفت و میعانات گازی ایران به روایت اوپک

آمار و اطلاعات سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) همچنان از صادرات روزانه بیش از یک‌میلیون بشکه‌ای نفت و میعانات گازی ایران در ماه گذشته میلادی حکایت دارد. 
طبق گزارش اوپک و اظهارات وزیر نفت، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در این ماه حداقل یک‌میلیون و 67هزار بشکه در روز بوده است. همچنین براساس داده‌های جدید سازمان اوپک تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی روزانه 2میلیون و 558هزار بوده است که این رقم نسبت به ماه قبل از آن 11هزار بشکه کاهش داشته است. طبق آخرین گزارش سالانه اوپک در ماه گذشته میلادی، ظرفیت پالایشی ایران معادل یک‌میلیون و 691هزار بشکه در روز بوده است؛ در نتیجه با تفریق ظرفیت پالایشی کشور از عدد تولید، رقم صادرات نفت خام ایران در ماه جولای(ماه گذشته میلادی) محاسبه می‌شود که این رقم معادل 867هزار بشکه در روز است.
البته باید توجه داشت که آمار اوپک صرفا مربوط به تولید نفت خام بدون احتساب میعانات گازی است. طبق آخرین اظهارنظر جواد اوجی، وزیر نفت، صادرات میعانات گازی ایران 200هزار بشکه در روز است که 67هزار بشکه آن فقط به ونزوئلا صادر می‌شود. همچنین در نتیجه طبق برآورد اوپک، مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه جولای یک‌میلیون و 67هزار بشکه در روز بوده است. البته با توجه به محرمانه بودن رقم صادرات نفت ایران در شرایط تحریم، آمار اوپک دقیق نبوده و به‌طورکلی رقم اوپک کوچک‌تر از رقم واقعی صادرات نفت ایران است. به بیانی دیگر صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه گذشته میلادی حداقل 1.067میلیون بشکه در روز بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید