• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 23 مرداد 1401
کد مطلب : 168459
+
-

محیط‌بان کرمانشاهی که قرار بود به اتهام قتل محاکمه شود هنگام خروج از دادگاه به ضرب گلوله جان باخت

شلیک به محیط‌بان مقابل دادگاه

گزارش
شلیک به محیط‌بان مقابل دادگاه

محیط‌بان جوان کرمانشاهی پس از شکسته شدن حکم قصاصش برای رسیدگی به پرونده به دادگاه منتقل شده بود که هنگام خروج هدف حمله 2مرد مهاجم قرار گرفت. مهاجمان که تبر و کلاشنیکف به‌دست داشتند محیط‌بان جوان را به ضرب گلوله به قتل رساندند و با مجروح کردن سربازی که همراه او بود، پا به فرار گذاشتند.
به گزارش همشهری، صبح دیروز برومند نجفی، محیط‌بان جوان کرمانشاهی که از سال 99به اتهام قتل جوانی 23ساله در بازداشت است برای ادامه رسیدگی به پرونده‌اش به مجتمع قضایی کرمانشاه منتقل شد. او متهم بود که در سال 99 در جریان دستگیری شکارچیان غیرمجاز با شلیک گلوله جان جوانی 23ساله را گرفته و به همین اتهام در دادگاه به قصاص محکوم شده بود. اما در حالی حکم قصاص وی از سوی دیوانعالی کشور تأیید شده بود که درخواست فرجام‌خواهی او پذیرفته شد و به این ترتیب وی صبح دیروز به مجتمع قضایی کرمانشاه منتقل شد تا بار دیگر پای میز محاکمه قرار بگیرد. حوالی ساعت12 اما، درحالی‌که جلسه رسیدگی به پرونده پایان یافته بود، سربازی که همراه وی بود او را به خارج از دادگاه هدایت کرد تا به زندان بازگرداند. هنوز لحظاتی از خروج سرباز جوان و محیط‌بان نجفی از ساختمان مجتمع‌قضایی نگذشته بود که ناگهان 2مرد به سمت آنها حمله کردند. یکی از مردان تبر به‌دست داشت و دیگری سلاح کلاشنیکف. مردی که تبر به‌دست داشت با ضربه‌ای سرباز جوان را مجروح کرد و مرد دیگر محیط‌بان جوان را به گلوله بست. از 8گلوله‌ای که از سلاح این مرد شلیک شده بود 3گلوله به محیط‌بان جوان اصابت کرد و جان او را گرفت و پس از آن بود که هردو مهاجم پا به فرار گذاشتند. فرزاد پورنظری، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس کرمانشاه با اشاره به جزئیات این حمله خونین به همشهری گفت: متأسفانه در جریان حمله این افراد، محیط‌بان جوان جانش را از دست داد و سربازی که مجروح شده بود به بیمارستان انتقال یافت و تحت درمان قرار گرفت که خوشبختانه از خطر مرگ گریخت. پس از این حادثه نیز تیم ویژه‌‌ای از مأموران برای شناسایی و دستگیری مهاجمان وارد عمل شدند و تحقیقات برای بازداشت آنها ادامه دارد.

قاتل: پدر مقتول 
سرهنگ جمشید محبت‌‎خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور اما عامل شلیک به محیط‌بان جوان را پدر مقتول دانست و گفت:‌ ظهر دیروز جلسه اعاده دادرسی این محیط‌بان در دادگاه کرمانشاه برگزار شد و او را از زندان برای بازجویی مجدد توسط قاضی پرونده به دادگاه آورده بودند. پس از پایان جلسه، پدر مقتول قبل از محیط‌بان از دادگاه خارج شد و گویی که از قبل هماهنگ شده باشد، اسلحه کلاشینکف را گرفت و به مقابل دادگاه برگشت و با شلیک گلوله محیط‌بان نجفی را به شهادت رساند. در همین حال شهرام کرمی، دادستان کرمانشاه نیز در جمع خبرنگاران، با اشاره به قتل محیط‌بان کرمانشاهی توسط پدر مقتول گفت: پس از خروج برومند نجفی از مجتمع یکی از نزدیکان مقتول با تبر به سمت سرباز زندان که قاتل را همراهی می‌کرد حمله ور شد و او را از ناحیه دست مجروح کرد. در این هنگام پدر مقتول که در بیرون از محوطه دادگاه کمین کرده بود، بیرون آمده و 8گلوله از اسلحه کلاشنیکف به سمت محیط‌بان جوان شلیک کرد و جان او را گرفت. 

شب شوم 
حادثه‌ای که باعث شد محیط‌بان جوان با اتهام قتل عمد روبه‌رو شود شامگاه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ رخ داد. براساس مستندات این پرونده، حدود ساعت۲۱:۳۰ آن شب با وصول خبری به مسئول محیط‌زیست منطقه مبنی بر حضور تعدادی شکارچی غیرمجاز سوار بر یک پراید سفید در منطقه حفاظت شده بیستون، محیط‌بان برومند نجفی به همراه 3محیط‌بان و مدیر حراست اداره کل، راهی منطقه شدند. محیط‌بانان پس از اختفای خودروی سازمانی خود، در جاده اصلی به کمین خودروی گزارش شده نشستند تا اینکه پراید سفید که 6سرنشین داشت از راه رسید. بنابر اظهارات محیط‌بانان، آنها ابتدا با ایست دادن سرعت خودرو پراید را کم کردند؛ اما راننده به ناگاه سرعت خود را زیاد کرد و با پرت کردن یکی از محیط‌بانان به گوشه‌ای گریخت. پس از آن محیط‌بان نجفی با سلاح کلاشنیکف و برای متوقف کردن خودرو ۳تیر هوایی شلیک کرد اما وقتی دید راننده قصد توقف ندارد این بار لاستیک خودرو را هدف گرفت و شروع به تیراندازی کرد. کمی بعد خودروی پراید از حرکت ایستاد و 4نفر از سرنشینان آن به‌گفته محیط‌بانان از ماشین بیرون آمده و به سمت کوه فرار کردند که با تعقیب محیط‌بانان روبه‌رو شده و دستگیر شدند.
پس از دستگیری این افراد، محیط‌بانان به بازرسی خودروی پراید پرداختند و در این هنگام بود که متوجه شدند یکی از سرنشینان آن‌که جوانی 23ساله به نام یوسف بود و روی صندلی عقب خودرو نشسته بود بر اثر اصابت گلوله جان باخته است. یوسف ۲۳ ساله تنها ۴۰ روز بود که با همسرش ازدواج کرده بود و همین داغ خانواده‌اش را دوچندان کرد و با شکایت آنها، محیط‌بان برومند به اتهام قتل بازداشت و رسیدگی به این پرونده در دادسرای کرمانشاه آغاز شد.

پرونده پیچیده 
برای کشف حقیقت، ‌کارشناسانی از سوی بازپرس پرونده تعیین و بررسی نحوه وقوع حادثه و تیراندازی مرگبار آغاز شد. تحقیقاتی که در نهایت باعث شد پرونده محیط‌بان جوان با کیفرخواست قتل عمد به دادگاه کیفری فرستاده شده و وی با اصرار خانواده مقتول به قصاص محکوم شود. صدور این حکم واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. تا جایی که آبان ماه سال گذشته رئیس‌کل دادگستری کرمانشاه در دفاع از صدور این حکم گفت: تمامی قرائن و شواهد موجود در پرونده به انضمام اقاریر متهم، حکایت از این دارد که مقتول بر اثر تیراندازی صورت‌گرفته توسط آقای برومند نجفی به قتل رسیده است. این فرد پس از دریافت خبر درخصوص شکار غیرمجاز توسط سرنشینان خودرویی به محل اعزام شده و به محض مشاهده خودروی خاطی، به سمت خودرو تیراندازی می‌کند که منجر به فوت یکی از شهروندان می‌شود. توسلی‌زاده ادامه داد:‌ سرنشینان پراید در جریان تحقیقات مدعی شدند که روز حادثه برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به منطقه حفاظت‌شده رفته بودند و در مسیر برگشت ناگهان 3نفر را با لباس شخصی و با سلاح، بدون در دست داشتن هیچ‌گونه علائم هشداردهنده، مقابل خود دیدند. برای همین فکر کردند که آنها راهزن هستند و اقدام به فرار کردند. به‌گفته رئیس‌کل دادگستری کرمانشاه نکته مهم در این پرونده این بود که محل حادثه در محلی مسکونی، خارج از هرگونه منطقه حفاظت‌شده و در جاده اصلی و ترانزیتی کرمانشاه - تهران بوده است. از طرفی هیچ‌گونه اقلام غیرمجاز ازجمله سلاح، ابزار شکار یا لاشه شکارغیرمجاز نیز از سرنشینان خودروی پراید کشف نشد و مأموران هیچ‌گونه دلیلی حتی برای توقیف این خودرو نداشتند. اما وکیل محیط‌بان برومند نجفی برخلاف اظهارات رئیس‌کل دادگستری کرمانشاه معتقد بود که محل وقوع حادثه منطقه حفاظت شده بود نه مسکونی. نوشا میرجعفری در همان زمان به ایسنا گفت: ضعف اول پرونده این است که ما تنها یک کارشناس در پرونده داشتیم و کل پرونده توسط یک کارشناس جمع شده است و این صحبت که «قتل در محیط مسکونی رخ داده است نه منطقه حفاظت‌شده» نیز نظریه کارشناس بوده است. حال آنکه تمامی شهود که به نوعی ماموران دولتی محسوب می‌شوند در دادگاه شهادت دادند که درگیری در منطقه حفاظت شده یعنی قبل از جاده اصلی بیستون و در جاده خاکی بوده و بازسازی صحنه جرم هم این را تأیید کرده است. به همین دلیل ما به تمام موارد گزارش کارشناسی در پرونده ایراد گرفتیم و خواهان نقض حکم قصاص شدیم. به‌رغم اعتراض محیط‌بان جوان و وکیل وی به حکم دادگاه، این حکم در دیوانعالی کشور تأیید شد اما مدتی قبل درخواست فرجام‌خواهی برومند نجفی از سوی دیوانعالی کشور پذیرفته و قرار شد که وی یک‌بار دیگر پای میز قرار بگیرد که روز گذشته و پس از پایان رسیدگی به پرونده در مقابل دادگاه توسط پدر مقتول به قتل رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید