• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 22 مرداد 1401
کد مطلب : 168317
+
-

اعتبار ویژه برای رونق زیتون رودبار

گزارش2
اعتبار ویژه برای رونق زیتون رودبار

راحله عبدالحسینی _  خبرنگار

برای نخستین‌بار، زیتون به‌عنوان دانه روغنی در کنار گندم و جو در تبصره8 قانون بودجه۱۴۰۱ قرار گرفته و به زیتون رودبار اعتبار 30هزار میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرده‌است.
این خبر خوش برای کشاورزان و تولیدکنندگان رودباری از این جهت خوشحال‌کننده است که می‌تواند رونقی دوباره به کارشان بدهد؛ رودباری که مهد زیتون کشور لقب گرفته‌است. آنها امیدوارند این اعتبار گرهی از مشکلات مهمی چون آفات مگس زیتون از باغات باز کند.

حمایت از تولیدکننده و کشاورز 
مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده رودبار درباره اختصاص ۳۰هزار میلیارد تومان اعتبار به زیتون گفته که وزارت جهادکشاورزی موظف به بهینه‌سازی گندم، جو و زیتون در قالب پرورش و بهسازی است و مشکلات زیتون در حوزه مگس زیتون و صنایع تبدیلی نیز رفع خواهد شد؛ 3هزار هکتار از 9هزار باغات رودبار به‌دلیل کشت سنتی و پرورش زیتون درگیر آفت مگس زیتون هستند.
یکی از کشاورزان رودباری این خبر خوش را برای استان گیلان هم تأثیرگذار می‌داند و به همشهری می‌گوید: امیدواریم این اعتبار به‌دست صاحبان اصلی که کشاورزان و باغداران رودباری هستند برسد تا برای رونق دوباره باغات زیتون رودبار کاری انجام شود.
جواد کاظمی ادامه می‌دهد: پدر و پدربزرگ من هم از راه کشت و پرورش زیتون ارتزاق می‌کردند، اما حالا 18سال است باغات به مگس زیتون دچار شده‌اند. اگر این آفت ریشه‌کن شود، کار بزرگی در این حوزه انجام می‌شود.
مدرن‌شدن باغات سنتی زیتون راهی است برای کاهش آفات، اما این کار هم پرهزینه و هم زمان‌بر است. به‌گفته سروش ابراهیمی، مدیر جهادکشاورزی هم‌اکنون همه باغات سنتی زیتون درگیر آفت مگس زیتون هستند و با تهیه نهاده‌های مورد نیاز مبارزه با آفت و نیز در اختیار گذاشتن تجهیزات سمپاشی با مشارکت فعال باغداران برای مبارزه با این آفت اقدام شده ‌است.
کشاورزان اما سمپاشی هر باغدار را مفید نمی‌دانند، زیرا به محض اتمام سمپاسی، آفت مگس زیتون از باغ‌های مجاور که سمپاشی نکرده‌اند وارد باغ‌های سمپاشی‌شده می‌شود.
کاظمی ریشه‌کن شدن آفت مگس زیتون را اقدامی اساسی برای نجات باغات زیتون می‌داند و می‌گوید: هر سال زمان میوه دادن درختان زیتون به من کشاورز سم می‌دهند تا روی برگ‌های زیتون را سمپاشی کنم؛ کاری که اصولی نیست و با این اوصاف نمی‌شود انتظار رونق باغات را داشت.
یکی دیگر از باغداران زیتون در شهرستان رودبار از پرداخت‌نشدن بیمه و خسارت باغات زیتون گله دارد و به همشهری می‌گوید: این اعتبار اگر برای جبران خسارات و حمایت از کشاورزان باشد خیلی خبر خوبی است.
احمدی ادامه می‌دهد: روزگاری رودبار، مهد زیتون ایران بود، اما حالا طارم، زنجان و فارس از رودبار جلو زده‌اند. با این حال از برند زیتون رودبار استفاده می‌کنند تا مشتری داشته باشند.

زیتون بی‌رقیب رودبار 
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان زیتون، تخصیص این اعتبار را بسیار تأثیرگذار ارزیابی می‌کند و به همشهری می‌گوید: سرزمین رودبار نخستین رستنگاه زیتون در ایران و سزاوار رسیدگی و توجه است.
داوود صفری ادامه می‌دهد: از سال1380 نهال‌های زیتون از رودبار به دیگر شهرهای کشور رفت، ولی هیچ‌کدام نمی‌توانند با زیتون رودبار به‌دلیل اقلیم و خاستگاه اولیه رقابت کنند.
براساس مطالعات انجام‌شده در ۲۶استان کشور زیتون کشت می‌شود و بیشترین میزان تولید میوه زیتون سهم گیلان، زنجان، قزوین، فارس و گلستان است. 
صفری کیفیت زیتون رودبار را منحصربه‌فرد می‌خواند و اضافه می‌کند: سال1387 بنده به اتفاق 10نفر از تولیدکنندگان به ایتالیا و اسپانیا رفتیم و با روش کشت و تولید زیتون در آنجا آشنا شدیم. شاید در رنگ و اندازه، زیتون ایتالیا و اسپانیا بهتر از زیتون رودبار باشد اما در کیفیت و طعم اصلا قابل مقایسه نیست و زیتون رودبار در رده بالاتری قرار دارد. با این حال کشاورزان ما با آفت باغات روبه‌رو هستند و لازم است به این موضوع توجه بیشتری شود.

موقعیت کوهستانی رودبار باعث شده تا دوسوم باغات زیتون رودبار به‌شکل سنتی اداره شود و خبری از تجهیزات مدرن کشاورزی نباشد.
 از سوی دیگر، تولیدکنندگان معتقدند که اگر قرار باشد نهال‌های بدون آفت را جایگزین درختان آفت‌زده کنند، بین 3 تا 5سال محصولی نخواهند داشت و این امر نیازمند حمایت جهادکشاورزی است. نیاز سالانه کشور به روغن زیتون هم حدود ۱۳هزار تن اعلام شده که از این میزان حدود ۶۸درصد در داخل کشور تولید می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید