• شنبه 1 دی 1403
  • السَّبْت 19 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 21
پنج شنبه 20 مرداد 1401
کد مطلب : 168235
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2knjN
+
-

1700راننده تاکسی در بلاتکلیفی

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی: یک‌چهارم تاکسی‌های فرسوده کشور در تهران هستند

تولید 2خودروی سمند و پژو۴۰۵ متوقف شده و در این میان مشکلاتی متوجه تاکسیرانانی شده که برای نوسازی تاکسی اقدام کرده‌اند. آنها در صف نوبت برای اختصاص خودروهای نو قرار گرفته بودند اما توقف این دو مدل خودرو، آنها را به نوعی بلاتکلیف کرده است؛ چراکه از قرار معلوم خودروسازان مایل به جایگزینی خودرویی دیگر به جای سمند و 405 نیستند و از سوی دیگر خودروهای سمند موجود نیز شماره‌گذاری نمی‌شوند. به گزارش همشهری این در حالی است که پیش از توقف تولید 2مدل خودرو، ۱۷۰۰دستگاه خودرو سمند برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی
اختصاص یافته بود.
مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در همین ارتباط گفت: «1700سمند از آخرین تولیدات خودروی سمند توسط ایران‌خودرو محسوب می‌شود و به همین دلیل، سازمان استاندارد از شماره کردن این خودروها امتناع می‌کند و این تعداد راننده در بلاتکیفی به‌سرمی‌برند. این سمندها که برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی درنظر گرفته شده از تولیدات قبل است. درصورتی که بسیاری از این رانندگان تاکسی، هزینه نوسازی را چه به‌صورت نقدی و چه تسهیلات پرداخت کرده‌اند و با توجه به اینکه سررسید اقساط آنها فرا رسیده است درحال پرداخت اقساط خودرو هستند؛ بدون اینکه خودرویی تحویل گرفته باشند.»
 او با بیان اینکه سازمان استاندارد هم می‌گوید یک‌سری استانداردها در خودروی سمند رعایت نشده است، افزود: «سازمان استاندارد، اجازه شماره‌گذاری به این خودروها را نمی‌دهد در صورتی که اختصاص ۱۷۰۰خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی قبل از این ماجرا مطرح بوده است.»
ضامنی با اشاره به این موضوع که حدود 6ماه از اسقاط خودروی بسیاری از ۱۷۰۰راننده تاکسی می‌گذرد و بیشتر آنها نیز از افراد آسیب‌پذیرجامعه هستند، گفت: «این رانندگان تاکسی، خودرویی برای کارکردن ندارند و با توجه به شرایط سخت اقتصادی از سازمان استاندارد می‌خواهیم که برای شماره‌گذاری خودروها همکاری کند تا مشکل این رانندگان تاکسی رفع شود و از بلاتکلیفی خارج شوند.»
ضامنی درباره تعداد تاکسی فرسوده در ناوگان تاکسیرانی کشور گفت: «اکنون تعریف سن فرسودگی متفاوت شده است و بر این اساس، خودروی تاکسی که نتواند ۲مرحله پی‌درپی معاینه فنی را دریافت کند، فرسوده قلمداد می‌شود اما اگر ۱۰سال فعالیت برای فرسودگی تاکسی‌ها را در نظر بگیریم، بیش از ۱۷۸هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که یک‌چهارم این تعداد مربوط به تهران است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید