• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 20 مرداد 1401
کد مطلب : 168211
+
-

خط‌ونشان‌های وزیر راه برای شرکت‌های هواپیمایی

گرانفروشی بلیت اربعین و پرواز چارتر ممنوع است

حمل‌ونقل
گرانفروشی بلیت اربعین و پرواز چارتر ممنوع است

احمد میرخدائی - روزنامه‌نگار

رستم قاسمی می‌گوید که بلیت هواپیما برای زائران اربعین همان 6میلیون تومان خواهد بود و اجازه برگزاری یک پرواز چارتر هم در این مسیر داده نخواهد شد وزیر راه و شهرسازی شخصاً برای اصلاح نابسامانی‌های فروش بلیت و انجام پروازهای اربعین وارد عمل شده و عهد کرده حتی اگر لازم باشد شخصاً در فرودگاه حاضر شود تا اجازه پرواز چارتر و فروش بلیت هواپیما در بازار سیاه را ندهد.
به گزارش همشهری، قیمت‌گذاری بلیت هواپیما در ایران، سفرهای هوایی را جذاب کرده و به‌خصوص در شلوغی‌های پیک سفر مانند نوروز و اربعین، تقاضای انبوهی از سوی طبقه مرفه و حتی طبقات متوسط رو به بالا برای خرید بلیت هواپیما روانه بازار می‌شود؛ این وضعیت، دلالی بلیت هواپیما و شکل‌گیری بازار سیاه را تشدید می‌کند و پروازهای چارتری سهم پررنگی در این آشفتگی ‌بازار دارند. 
حالا اما، وزیر راه و شهرسازی وعده داده که اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما را باوجود مقاومت‌ها ندهد و جلوی فروش چارتری بلیت‌ها را هم بگیرد؛ حتی اگر لازم باشد شخصاً در فرودگاه حاضر شود!

قیمت بلیت پروازهای اربعین؛ ۶میلیون تومان
براساس برآوردهایی که امسال در جلسات مرتبط با سفر اربعین انجام شده، احتمالا حدود ۵میلیون نفر مسافر در این ایام جابه‌جا می‌شوند و سهمیه هر یک از ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای نیز مشخص شده است. طبق اظهارات رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، از مجموع این 5میلیون سفر، سهم راه‌آهن در جابه‌جایی زوار اربعین حدود ۳۰۰هزار نفر و سهم حمل‌ونقل هوایی ۶۰هزار نفر است و مابقی زائران از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شوند. او همچنین با اشاره به اینکه شهریور، ماه اوج‌گرفتن سفرهای داخلی است، از مردم تقاضا کرده در این ایام از وسایل حمل‌ونقل شخصی خود نیز استفاده کنند. قاسمی، دیروز در حاشیه جلسه کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین، درباره هزینه سفرهای این ایام گفت: قیمت بلیت هواپیما بدون افزایش، ۶میلیون تومان خواهد بود، قیمت بلیت قطار هم فعلاً ۲۵۰هزار تومان تعیین شده؛ اما قیمت نهایی آن به همراه قیمت نهایی بلیت اتوبوس در آینده نزدیک به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پرواز چارتر و افزایش قیمت بلیت ممنوع!
همه در تلاش هستند که سفر زیارتی اربعین «آسان»، «ارزان» و «دلنشین» شود. رئیس‌جمهوری نیز بر استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی و دیپلماتیک کشور برای تسهیل سفر زائران اربعین تأکید کرده است. در این میان، وضعیت حمل‌ونقل هوایی و شرکت‌های هواپیمایی به‌گونه‌ای است که ضریب تخلف و ساختارشکنی در سازوکار فروش بلیت و پاسخگویی به تقاضای سفر هوایی را افزایش می‌دهد. البته وزیر راه و شهرسازی هرگونه افزایش قیمت و دلالی بلیت را ممنوع می‌داند و می‌گوید: در سفر حج امسال فقط با ایران‌ایر ۴۰هزار نفر مسافر جابه‌جا شده و هم‌اکنون ۵شرکت هواپیمایی باید همین تعداد مسافر را جابه‌جا کنند و مشوق‌هایی هم برای ایرلاین‌ها درنظر می‌گیریم که این کار به‌درستی انجام شود.
قاسمی با اشاره به اتفاقات و تخلفاتی که در سال‌های قبل در زمان فروش بلیت هواپیمای اربعین رخ داده است، می‌افزاید: امسال با تمام فشارهایی که وجود داشت قیمت‌های بلیت هواپیما را تغییر ندادیم؛ اما سال گذشته وضعیت نامساعدی در سفر اربعین وجود داشت و برخی بدون بلیت یا با قیمت‌های گزاف از طریق دلال‌ها یا چارتر‌کننده اقدام به تهیه بلیت کرده بودند که در اربعین امسال، برای جلوگیری از نابسامانی‌های فروش بلیت و انجام پروازهای اربعین بخشنامه‌ای صادر می‌کنیم و اجازه حتی یک پرواز چارتری هم نمی‌دهیم؛ حتی اگر لازم باشد خودم کارها را رها می‌کنم و در فرودگاه حضور می‌یابم تا از این اتفاقات جلوگیری کنم.

داشتن بلیت، شرط ورود به فرودگاه امام در ایام اربعین
همزمان با خط‌ونشان‌هایی که وزیر راه و شهرسازی در مورد ممانعت از شکل‌گیری بازار سیاه بلیت اربعین و برگزاری پرواز چارتر کشیده است، سرپرست فرودگاه امام خمینی(ره) نیز از ممانعت ورود افراد فاقد بلیت به این فرودگاه در ایام اربعین خبر داد. 
سعید چلندری به صداوسیما گفت: با توجه به دسترسی‌های ترمینال سلام کلیه پروازها از طریق همین ترمینال انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود ۶۰هزار زائر از طریق فرودگاه امام به عتبات اعزام شوند. او با بیان اینکه مراجعه‌کنندگان به فرودگاه باید بلیت به همراه داشته باشند، گفت: عوامل انتظامی از ورود افراد فاقد بلیت ممانعت می‌کنند و بلیت‌ها حتماً باید از طریق سامانه فروخته شود. چلندری در پاسخ به این سؤال که آیا دسترسی به ترمینال سلام برای تردد زائران هموار شده است، گفت: تمام تابلوها و راه‌های دسترسی مشخص است و چنانچه با ازدیاد زائران مواجه شویم از بال غربی ترمینال یک نیز استفاده خواهیم کرد. روزانه بین ۳۰ تا ۴۰پرواز را می‌توانیم پذیرا باشیم و اتوبوس‌های شاتل بین ترمینال سلام و ترمینال یک برای تردد زائران درنظر گرفته شده است.

ناوگان عمومی در خدمت جابه‌جایی زوار در شلمچه
بخش قابل‌توجهی از زائران اربعین حسینی، به‌خصوص کسانی که با حمل‌ونقلی ترکیبی ریلی-جاده‌ای به زیارت کربلا مشرف می‌شوند، از مرز بین‌المللی شلمچه در استان خوزستان وارد عراق خواهند شد که در ۱۵کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰کیلومتری بصره عراق قرار دارد. این مسافران برای سوارشدن به قطارهای عراق باید مسیر 35کیلومتری شلمچه تا بصره را با ناوگان جاده‌ای طی کنند. آنگونه که مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بوشهر اعلام کرده، هزار و ۲۰دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای جابه‌جایی زوار اربعین حسینی از بوشهر به‌کار گرفته شده است. 
عبدالکریم اخترشناس، با اشاره به توقف دوساله سفرهای اربعین به سبب همه‌گیری بیماری کرونا می‌گوید: تأمین ناوگان براساس برآوردهای مبتنی بر پیش‌بینی‌های اولیه صورت گرفته و قرار است در جریان سفرهای اربعین، ۲۶۰دستگاه اتوبوس ۵۸۰دستگاه مینی‌بوس و ۱۸۰دستگاه سواری برای سرویس‌دهی به زائران اربعین به‌کار گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید