• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16821
+
-

لب‌خطی‌ها به پیشوازی قطار نیلوفری رفتند

 حامد فوقانی|خبرنگار:

هفته گذشته بود که یکی از معتمدین محله خلیج‌فارس شمالی در تماس با خبرنگار همشهری از بی‌توجهی به وضعیت نابسامان اراضی حاشیه‌ای خطوط ریلی تهران- تبریز گلایه کرد. فیض‌الله وطنی که سابقه فعالیت در شورایاری این محله را دارد، گفت: «قرار بود در تفاهم میان شرکت راه‌آهن و شهرداری، زمین‌های اطراف خطوط ریلی به مدیریت شهری واگذار شود تا طرح ساماندهی آغاز شود، اما سال‌هاست که این مسئله در گیرودار توافقات مالی مانده و به سرانجام نرسیده.» صحبت وطنی در حالی مطرح می‌شود که دیروز سیدمحمد فیاض، شهردار منطقه 18خبر خوبی برای اهالی لب خط اعلام کرد. اینطور که او گفت توافقات نهایی با شرکت راه‌آهن حاصل شده و ساماندهی حاشیه خطوط ریلی تحت عنوان «طرح نیلوفری» به‌زودی آغاز می‌شود. به گفته او راه‌آهن مجاب شده است تا اراضی لب خط را به قیمتی مناسب و در قالب تهاتر به شهرداری واگذار کند. این دقیقا همان چیزی است که مازیار یزدانی، معاون فنی- عمرانی شرکت راه‌آهن اواخر سال گذشته در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود؛ «توافق کرده‌ایم که این پروژه را تهاتر کنیم. بعد از نوروز 97خبرهای خوبی را به مردم می‌دهیم.»

خطوط ریلی واقع در جنوب شهر تهران حدود 11کیلومتر و 200متر طول و 27هکتار وسعت دارد که در 2منطقه 17و 18قرار گرفته است. در این میان بخشی از خطوط به زیرزمین منتقل شده اما بخشی دیگر به طول 1200متر پس از رودخانه کن تا ایستگاه نیک‌پسندی (در محدوده تقاطع بزرگراه‌های آزادگان و فتح) همچنان روی زمین است و دردسرهای فراوانی برای اهالی ساکن اطراف دارد. محله‌های خلیج‌فارس شمالی، شهرک‌های سینا و ثارالله و خیابان‌های فربت، تولیددارو، حسینی فردوس و هفدهم شهریور محله شادآباد ازجمله محدوده‌هایی به‌حساب می‌آیند که خطوط ریلی تهران- تبریز برای آنها دردسرهای زیادی درست کرده است. این درصورتی است که اراضی حاشیه‌ای خطوط ریلی واقع در منطقه 17، با جدول‌کاری، ایجاد فضای سبز، نصب برج‌های نوری و آسفالت معابر مشکل‌دار تا حدودی سامان یافته و شهروندان از تجمع بزهکاران و معتادان و گرد و خاک خلاص شده‌اند. در منطقه 18اما اهالی منتظر توافقی هستند که نه‌تنها می‌تواند پایانی بر ترددهای پرخطر آنها از روی ریل‌‌ها باشد بلکه باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. از طرف دیگر با اجرای طرح نیلوفری، سرانه فضای سبز منطقه دست‌کم 138درصد افزایش یافته، 75هزار مترمربع فضایی برای ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی فراهم شده و امکاناتی مثل ایستگاه آتش‌نشانی و سوله‌های ورزشی‌ و مدیریت بحران و مسیر سلامت برای پیاده‌روی احداث می‌شود. آنگونه که فیاض شهردار منطقه 18نیز گفته در طرح نیلوفری برای محدوده پس از گذر از ایستگاه مرکزی راه‌آهن و بوستان ولایت تا رود دره‌کن موارد زیر دیده شده است:

راسته خاطره نیلوفری (موزه بازار آهن)، سمن نیلوفری (نهادهای مدنی، سلامت و آموزش)، آیین نیلوفری (فرهنگ و مذهب)، گردش بازار و چرخ نیلوفری، گل‌باغ نیلوفری (بازار گل و گیاه)، هنر نیلوفری (بازار هنر و صنایع‌دستی) و خلاقیت و حرف نیلوفری (گردشگاه حرف و تفرج)

این خبر را به اشتراک بگذارید