• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 مرداد 1401
کد مطلب : 168103
+
-

دوربین‌های نظارتی را خاموش نکنید!

چهره روز
دوربین‌های نظارتی را خاموش نکنید!

علی صالح ‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید: براساس قانون بودجه سال۱۴۰۱، به‌روز رسانی فصلی فهرست ابربدهکاران بانکی توسط بانک مرکزی امری قانونی است. این بانک موظف به اطلاع‌رسانی است. بر این اساس در پایان هر فصل، آمارها را براساس اطلاعات دریافتی از بانک‌ها با سامانه‌ بانک مرکزی مطابقت می‌دهیم و در سایت بانک مرکزی منتشر می‌کنیم.
گام بانک مرکزی در مسیر افزایش شفافیت بانکی البته شایسته حمایت است. انتظار می‌رود که سیاستگذار پولی به این حکم قانون بودجه هم پایبند بماند که تأکید دارد: اعطای اعتبار جدید به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بدون دریافت وثیقه در قالب خط اعتباری یا اضافه برداشت، توسط بانک مرکزی ممنوع است. انتشار فهرست ابربدهکاران یک روی سکه است. روی دیگر سکه تلاش برای وصول این مطالبات انباشته شده است. از این روی علی صالح‌آبادی، می‌تواند برای الزام بانک‌ها به پیگیری وصول مطالبات‌شان  از دادن هرگونه اعتبار جدید به بانک‌ها آن‌هم بدون دریافت وثیقه در قالب خط اعتباری و یا اضافه برداشت خودداری کند و فشارهای سیاسی را خنثی سازد.
تردیدی نیست که اگر قرار بر اطلاع‌رسانی رسانه‌ای لیست ابربدهکاران باشد و تلاشی برای وصول این طلب‌ها صورت نگیرد، عملا اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. انتظار می‌رود رئیس‌کل بانک مرکزی دوربین‌های نظارتی‌اش را در تاریکخانه بانک‌ها روشن نگه دارد و اجازه خاموش شدن آنها تحت فشارها، لابی‌ها و تماس‌ها را ندهد. چه اینکه هرگونه اهمال در وظیفه نظارتی بانک مرکزی باعث انحراف بانک‌ها و جولان ابربدهکاران خواهد شد. افزون بر اینکه خطر افزایش تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها را نباید دست‌کم گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید