کلیدهایی برای تفسیر اخبار
در کتاب «سواد رسانهای؛ کلیدهایی برای تفسیر پیامهای رسانهای» (سیلوربلات و دیگران، 2014) آمارهایی به این شرح آمده است: در تحقیقی از کودکان 4تا 6سال سؤال شده که پدرشان را بیشتر دوست دارند یا تلویزیون را؟ 54درصد جواب دادند تلویزیون را. در همین کتاب آمده که رسانهها نقش زیادی در زندگی خانوادههای طبقه متوسط آمریکایی دارند. برای نمونه، فقط 59درصد از بزرگسالان عصرها با سایر اعضای خانواده حرف میزنند؛ فقط 34درصد از والدین عصرها با فرزندانشان وقت میگذرانند؛ زوجهای متأهل طبقه متوسط آمریکایی فقط 4دقیقه در طول روز را به گفتوگوی «جدی» اختصاص میدهند؛ والدین بهطور متوسط 5و نیم دقیقه در روز با فرزندانشان «گفتوگوی معنیدار» دارند.
در همین حال، فراگیرترین فعالیت آمریکاییها در اوقات فراغتشان تماشای تلویزیون است یا 40درصد آمریکاییها همیشه یا بیشتر مواقع وقتی که غذا میخورند، تلویزیون تماشا میکنند. این آمارها فقط مربوط به میزان مصرف تلویزیون در آمریکاست درحالیکه سایر رسانهها (ازجمله شبکههای مجازی مثل اینستاگرام و توییتر و...) هم سهمی را بهخود اختصاص میدهند. ویراست چهارم این کتاب سال 2014منتشر شده و در 4بخش کلیدهای تفسیر پیامهای رسانهای را در اختیار مخاطب قرار میدهد. چنانچه این کتاب به فارسی ترجمه شود، میتواند برای دانشجویان و علاقهمندان به مباحث رسانه جذاب و مفید باشد.