• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 18 مرداد 1401
کد مطلب : 168002
+
-

تقارن عاشورا و روز خبرنگار

حمید هیدارن- روزنامه‌نگار

دیروز ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ هجری شمسی، مصادف بود با دهم محرم‌الحرام ۱۴۴۴ هجری قمری؛ تقارن روز خبرنگار با عاشورای حسینی. به همین دلیل، کسی زبانش به تقدیر از زحمات اصحاب رسانه باز نشد که حق هم همین بود. همه‌‌چیز تحت‌الشعاع ایام سوگواری سیدوسالار شهیدان عالم قرار دارد این روزها؛ در غم مظلومیت حسین زهرا(س) که یادآوری سالروز شهادتش، خود مهم‌ترین خبر دیروز عالم هستی و کائنات بود.
حسین(ع) دیروز خبر اول بود؛ تیتر یک. این نشان می‌دهد که حسین(ع) هنوز زنده است. باور زنده بودن حضرت اباعبدالله ایجاب می‌کند که باورها و اعتقادات این آقا را نیز گرامی و محترم بداریم؛ هر کس به نوبه ‌خود. برای اهالی قلم، رعایت آنچه حسین سرمشق قرار داد، البته بسیار پراهمیت است؛ آن هم در روزگار امروز که رسانه، تأثیری فراتر از همیشه در رویدادها و رخدادهای اجتماعی ایفا می‌کند.
اینکه درست بنویسیم؛ به حق بنویسیم؛ آنجا که حرف حق است، باشرافت و شجاعانه بنویسیم و از تبعات حق‌گویی نهراسیم؛ آنجا که احساس می‌کنیم نوشته‌ها و حرف‌هایمان به غرض و منیت آغشته است، قلم را کنار بگذاریم تا باعث گمراهی اذهان عمومی نشویم. جایی که باید احقاق حق شود، سینه سپر کنیم و چشم و گوش واقعی جامعه و زمانه‌مان باشیم و بدون هراس از ناملایمات و ملامت‌های احتمالی، مرگ سرخ قلم را به ادامه حیات بی‌ثمر یا منفعلانه رسانه ترجیح دهیم. حسین زهرا(س) هنوز زنده است و صحرای زندگی، یا می‌تواند کربُ‌بلایی دیگر باشد و یا ارض برهوت بی‌ثمر.
 اصحاب رسانه امروز هم می‌تواند خود را در کربُ‌بلا متصور شود و برای به کرسی نشاندن ایده اباعبدالله و تبیین فلسفه شهادت او و یاران باوفایش، شمشیر بزند. شمشیر امروز، قلمی است که باید درست روی صفحات تاریخ بچرخد و حرف حق را جاری سازد. تقارن سالروز شهادت امام حسین(ع) و روز خبرنگار که دیروز رخ داد، می‌تواند معانی خاص خود را  در بر داشته باشد؛ به شرط آنکه اهل تعقل باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید