• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 18 مرداد 1401
کد مطلب : 168000
+
-

شور حسین‌ ع است چه‌ها می‌کند

گزارش
شور حسین‌ ع است چه‌ها می‌کند

 پایتخت کشور که رخت عزا به تن کرده است در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، سراسر اشک و ماتم شده بود. به گزارش همشهری، دسته‌های عزاداری از میادین بزرگ تهران گرفته تا کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران نسبت به 2سال گذشته حضور پررنگ‌تری داشتند و پیر و جوان، کودک و خردسال در سوگ سیدالشهدا و یاران باوفایش نوحه‌خوانی کردند. با این اوصاف رسوم محرم مثل سال‌های پیش از شیوع کرونا به اجرا درآمدند تا روایت‌های نبرد حق علیه باطل در سال 61هجری قمری بازخوانی شده و پیام عاشورا بازهم به تمام جهان مخابره شود.
بنابراین مراسم دیرینه ماه محرم در تکایا و حسینیه‌های قدیمی، مساجد و میدان‌های تاریخی شهر دوباره برگزار شد که از میان آنها می‌توان به خیمه‌سوزان چهارراه گلوبندک، تجمع عاشوراییان در میدان ولیعصر، نخل‌گردانی در چیذر و مشعل‌گردانی محله دولت‌آباد اشاره کرد. شهرداری تهران با همکاری پلیس راهور و تلاش بخش‌های مختلفی چون مترو، اتوبوسرانی، مدیریت پسماند، زیباسازی، شهربان، شهرسالم و... هم سعی در برگزاری هرچه باشکوه‌تر همراه با برقراری نظم داشت.


مراسم مشعل‌گردانی هر سال از هشتمین روز محرم آغاز می‌شود و تا شب عاشورا ادامه می‌یابد. این مراسم را نجفی‌ها، کربلایی‌ها و کاظمینی‌های ساکن در محله دولت‌آباد شهرری برگزار می‌کنند. مشعل‌ها که توسط عزاداران حسینی به نوبت حمل می‌شوند، نمادی از همان مشعل‌هایی هستند که خیمه‌گاه سیدالشهدا را خاکستر کردند. 

امامزاده حسن در جنوب شهر. کوچه‌های تنگ و باریک محله‌های شمیران همچون درکه، دربند، اوین، حصاربوعلی، سوهانک، اختیاریه، جماران، تجریش و... شاهد حضور دسته‌های عزاداری بودند.

خردسالان و کودکان در شب‌ها و روزهای تاسوعا و عاشورا همراه با والدین خود در مراسم عزاداری شرکت داشتند. در روز جمعه -که متعلق به طفل شهید کربلا علی‌اصغر(ع) بود- هم اجتماع بزرگ مادران و شیرخوارگان در شبستان مصلای امام خمینی(ره) از ساعت 8 تا 9:30 برگزار شد.

ویژه‌برنامه روز تاسوعا و عاشورای حسینی در میدانگاهی در قطعه 40 بهشت‌زهرا(س) برگزار شد. این برنامه‌ «روضه در صحرا» نام داشت.

مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در مددسراها و مراکز یاورشهر سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد.


پل طبیعت تهران در شب‌های تاسوعا و عاشورای حسینی به رنگ قرمز درآمد. سنج‌زنی و دمام‌زنی هر روز غروب، هم روی این پل اجرا شد.

عکس‌ها: حامد خورشیدی، رضانوراله، منا عادل، علیرضا طهماسبی، امیر پناهپور، امیر رستمی، م. سوهانی

این خبر را به اشتراک بگذارید