• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 18 مرداد 1401
کد مطلب : 167969
+
-

همان همیشگی

4 لیگ بزرگ اروپایی آغاز شد؛ درست شبیه فصل‌های پیش

همان همیشگی

پرونده هفته نخست 4‌لیگ از 6‌لیگ بزرگ و معتبر اروپایی بسته شد و تقریبا شاهد همان اتفاقات همیشگی بودیم؛ پورتو، بایرن‌مونیخ، پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی به اقتدار در لیگ‌های داخلی خود ادامه دادند تا بار دیگر نشان دهند می‌خواهند از عنوان قهرمانی‌شان دفاع کنند. طارمی، مسی، موسیالا، هالند و میتروویچ هرکدام 2‌گل برای تیم‌های‌شان زدند تا چهره‌های شاخص هفته اول باشند. پورتو با 2‌گل مهدی طارمی با نتیجه 5 بر یک ماریتیمو را درهم کوبید. پاری‌سن‌ژرمن با 2‌گل مسی و با نتیجه 5 بر صفر از سد تیم ناشناس کلرمون گذشت. گالتیه حالا 2‌باری که در بازی‌های رسمی روی نیمکت پاری‌سن‌ژرمن نشسته، تیمش 9گل وارد دروازه حریفان کرده که یکی از این حریفان تیم نانت و دیگری تیم تازه‌وارد کلرمون بود؛ تیمی که دومین فصل حضورش در لیگ سطح اول را تجربه می‌کند. در انگلیس منچسترسیتی مثل همیشه ترسناک ظاهر شد. این‌بار ارلینگ هالند باز هم در نخستین بازی لیگی‌اش موفق به گلزنی شد. بچه‌غول نروژی هر 2‌گل سیتی را در مصاف با وستهم به ثمر رساند. سیتی فصل پیش بدون مهاجم نوک به‌اندازه کافی ترسناک بود و حالا با چنین مهاجمی از ترسناک هم بالاتر است. بایرن‌مونیخ در دیدار افتتاحیه بوندس‌لیگا دیداری سخت را با نتیجه 5 بر یک از قهرمان لیگ اروپا برد و اینتراخت فرانکفورت را در آستانه بازی فرداشب سوپرجام مقابل رئال‌مادرید داغدار کرد. در غیاب لواندوفسکی بار گلزنی روی دوش بازیکنان تقسیم شد اما جمال موسیالا، جوان شایسته باواریایی‌ها زننده 2‌گل بود. مانه هم در این بازی موفق به گلزنی شد تا نشان دهد می‌تواند جانشین شایسته‌ای برای لوا باشد. گلزن نخستین بازی لیگ فرانسه تته، بازیکن برزیلی لیون بود که در پیروزی 2 بر یک این تیم در دیدار افتتاحیه لیگ، یک گل وارد دروازه آژاکسیو کرد. لاکازت هم زننده گل دوم بود تا بازگشتش از آرسنال را با گل جشن بگیرد. مارتینلی، مهاجم برزیلی تیم آرسنال هم نخستین گل فصل جدید لیگ برتر را زد. او آغازگر پیروزی 2 بر صفر توپچی‌ها در زمین کریستال‌پالاس بود. در لیگ برتر پرتغال هم یک برزیلی به نام گیلبرتو مورائس جونیور در دقیقه8 نخستین گل فصل لیگ برتر پرتغال را وارد دروازه آروکا کرد. بنفیکا این بازی را 4 بر صفر برد. به این ترتیب غیر از کیمیش که گل اول بایرن را وارد دروازه اینتراخت کرده بود، زننده گل افتتاحیه 3‌لیگ دیگر بازیکنانی برزیلی بودند.

با کونته چیز دیگری است
کولوسفسکی از زمانی که از یوونتوس به‌طور قرضی و یک‌سال‌ونیمه به تاتنهام آمده به بازیکن بهتری زیرنظر آنتونیو کونته تبدیل شده. عملکرد کولوسفسکی زیرنظر کونته؛ 15‌بازی، 6‌گل و 9‌پاس‌گل. او از زمانی که به تاتنهام آمده، جزو تأثیرگذارترین بازیکنان لیگ برتر بوده. مؤثرترین بازیکنان لیگ برتر (گل + پاس‌ گل) از آغاز سال ۲۰۲۲: سون هیونگ‌مین (۱۵‌گل و 6پاس‌گل)، هری کین (13گل و 8پاس‌گل)، کوین‌ دی‌بروینه (10گل و 7پاس‌گل) و دژان کولوسفسکی (6گل و 9پاس‌گل). هر 4‌بازیکن روی 21گل نقش داشته‌اند و 3‌تای آنها بازیکن تاتنهام بوده‌اند.

قاتلی که صبر ندارد
ارلینگ هالند طبق معمول در نخستین بازی رسمی‌اش برای یک تیم موفق به گلزنی شد. او در نخستین بازی خود در تمامی این رقابت‌ها موفق به گلزنی شده؛ جام حذفی نروژ، لیگ قهرمانان اروپا، بوندس‌لیگا، حذفی آلمان، سوپرجام آلمان و لیگ برتر انگلیس. او فقط در سوپرجام یا کامیونیتی‌شیلد انگلیس نتوانست گلی بزند. سیتی در این مسابقه که هفته پیش انجام شد به لیورپول باخت. مهاجم نروژی برای نخستین گلش در لیگ برتر تنها ۳۵‌دقیقه و ۱۰‌ثانیه انتظار کشید تا از روی نقطه پنالتی به گل برسد. او یک گل دیگر هم در ادامه به وستهم زد. هالند بعد از آگوئرو دومین بازیکن تاریخ لیگ برتر است که در نخستین بازی‌اش موفق به دبل می‌شود.

آرتتا در کنار ونگر کبیر
آرسنال برخلاف فصل پیش که دیدار افتتاحیه لیگ را 2 بر صفر به برنتفورد باخته بود، این‌بار با همین نتیجه در دیدار افتتاحیه این فصل لیگ برتر از سد کریستال‌پالاس گذشت. میکل آرتتا به دومین مربی آرسنال تبدیل شد که رکورد 50‌برد در لیگ را زیر 100‌مسابقه به ثبت می‌رساند (98بازی)؛ آرسن ونگر با 94بازی، از این حیث رکورددار است. بیشترین تعداد برد در بین مربیان لیگ برتر از زمان پیوستن آرتتا به آرسنال به‌عنوان سرمربی از دسامبر2019 تاکنون: پپ گواردیولا (70‌پیروزی)، یورگن کلوپ (64‌پیروزی) و آرتتا (50‌پیروزی).

این خبر را به اشتراک بگذارید