• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 18 مرداد 1401
کد مطلب : 167959
+
-

سیل و اسکان اضطراری 300خانوار عشایری

سیلاب‌های 2 روزگذشته در لرستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری موجب خسارت به مناطق عشایری شد

گزارش
سیل و اسکان اضطراری 300خانوار عشایری

سیده زهرا عباسی - خبرنگار 

بیش از یک‌هفته از سیل ویرانگر و مرگبار در 18استان کشور که در شمال و جنوب جاری شد و داغ بیش از 60جان را بر دل گذاشت، می‌گذرد؛ بار‌ش‌های تابستانی سیل‌آسا اما همچنان ادامه دارد و طی روزهای گذشته در 4استان کشور موجب بروز خسارت‌های زیادی شده است. لرستان، اصفهان، کهگیلویه‌وبویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری استان‌هایی بودند که طی چند روز گذشته با بارش‌های سیل‌آسا، سیلاب و جاری شدن رواناب مواجه شدند که بیشترین خسارت از این نظر را جمعیت عشایری دید.در میان جمعیت عشایری این استان‌ها 100خانوار در چهارمحال‌وبختیاری، 150خانوار در کهگیلویه و بویراحمد و 50خانوار در اصفهان اسکان اضطراری یافته‌اند.

سیل در 6شهرستان چهارمحال‌وبختیاری
سیلاب روز یکشنبه (16مرداد) شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا، فارسان، اردل، کوهرنگ و بخش لاران شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال‌وبختیاری را تحت‌تأثیر قرار داد که شدت بارش‌ها در جنوب و غرب استان بیشتر بود. مدیرکل مدیریت بحران استانداری‌چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه بارش‌ها و سیلاب تا پایان هفته در این استان ادامه دارد به همشهری می‌گوید: همه نیروها در محل‌های آسیب‌دیده از سیل حضور دارند و شهرستان‌های همجوار برای کمک به شهرستان‌های سیل‌زده ورود پیدا کردند و شرایط عادی است، اما بارش‌ها تا پنجشنبه ادامه دارد و ممکن است طی روزهای آینده هم شاهد بروز سیلاب باشیم.
خسرو کیانی با بیان اینکه 2روستای سیدمحمد روستایی از توابع بخش منج و ابزیر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لردگان با توجه به حجم بارش‌ها شب گذشته در اسکان اضطراری بودند، می‌افزاید: جمعیت این 2روستا 200خانوار است که به‌همراه 100خانوار عشایری در شهرستان‌های مختلف استان در وضعیت اسکان اضطراری هستند. به‌گفته او، چهارمحال‌وبختیاری در سیل هفته گذشته نیز 3 تا 4هزار میلیارد تومان خسارت دید که با توجه به ادامه بارش‌ها این خسارت افزایش خواهد یافت. سامانه بارشی فعال در چهارمحال‌وبختیاری موجب آبگرفتگی، وقوع سیلاب، مسدود شدن جاده‌، خسارت به عشایر و مزارع کشاورزی و منجر به تشدید خسارات سیلاب گذشته شده است.

خسارت سیل به زیرساخت‌ کهگیلویه و بویراحمد 
سیل در کهگیلویه‌وبویراحمد در شرایطی ادامه دارد که این استان هفته گذشته نیز به‌گفته استاندار، بخش زیادی از زیرساخت‌های خود را در بخش کشاورزی، راه‌های ارتباطی و شبکه‌های آب و برق از دست داده بود.
کهگیلویه و بویراحمد در بارش‌های گذشته در بخش‌های زیرساختی، راه‌های روستایی و عشایری، آب آشامیدنی، کانال‌های کشاورزی، مزارع پرورش ماهی و باغ‌ها دچار خسارت زیادی شده است و بارش‌های اخیر طی روز یکشنبه نیز مناطق روستایی و عشایری این استان را تحت‌تأثیر قرار داد. به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران این استان، سیل در کهگیلویه و بویراحمد هنوز ادامه دارد و آب و هوای استان همچنان تحت‌تأثیر سامانه بارشی مونسون است.
علیرضا نیک‌روز با اشاره به بارش شدید باران و بروز سیلاب طی روز و شب یکشنبه به همشهری می‌گوید: بارش‌های اخیر همه شهرستان‌های استان را تحت‌تأثیر قرار داد، اما با توجه به اطلاع‌رسانی جامع صورت‌گرفته خسارت جانی نداشتیم. هرچند زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه کشاورزی و شیلات، باغ‌ها و شالیزارها خسارت قابل توجهی دیدند.
به‌گفته وی، هم‌اکنون بیش از 100هزار عشایر در مناطق سردسیر این استان به‌سر می‌برند که طی سیل اخیر بیش از 150خانوار آنها در چادرهای امدادی اسکان اضطراری یافته‌اند.
نیک‌روز با بیان اینکه راه‌ها‌، چادرها و دام‌های عشایری خسارت زیادی دیده‌اند، می‌افزاید: هم‌اکنون بیش از 150دستگاه ماشین‌آلات و همچنین همه امکانات، تجهیزات و نیروهای امدادی در مناطق سیل‌زده حاضر و مشغول کمک هستند، اما متأسفانه خسارت‌های زیرساختی بسیار زیاد بوده و امیدواریم بتوانیم‌ آنها را جبران کنیم. استان کهگیلویه‌وبویراحمد در سیل هفته گذشته نیز بیش از 4هزارمیلیارد تومان خسارت دیده بود که بیشترین حجم این خسارت مربوط به بخش کشاورزی با عدد 1500میلیارد تومان بود.

آبرسانی سیار به 28روستا در اصفهان 
استان اصفهان هم مانند چهارمحال و کهگیلویه‌وبویراحمد بعد از سیلاب‌های شدید هفته گذشته بار دیگر درگیر بارش‌های سیل‌آسا شد به‌طوری که مناطق عشایری این استان در فریدون‌شهر در اثر این بارندگی‌ها خسارت دیدند.
مدیرکل مدیریت بحران اصفهان با بیان اینکه سیل گذشته از 5تا 7مرداد، 18شهرستان اصفهان را تحت‌تأثیر قرار داده بود به همشهری می‌گوید: خوشبختانه هم در سیل قبلی و هم در سیل اخیر به‌دلیل اطلاع‌رسانی‌های گسترده پیش از شروع بارش‌ها خسارت جانی نداشتیم. از سوی دیگر همزمان با اطلاع‌رسانی، جلسات مدیریت بحران در همه شهرستان‌ها برگزار شد و طی 6ماه گذشته نیز رودخانه‌های زیادی در استان ساماندهی و سیل‌بندها تقویت شده بودند.
منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه بیشترین حجم خسارت‌ها در سیل هفته گذشته مربوط به مناطق عشایری فریدون‌شهر، سمیرم، چادگان و دهاقان در حوزه دام، چادرهای عشایری و ایل‌راه‌ها بوده است، از خسارت به کشاورزی، راه‌ها، ابنیه فنی و مسکن هم خبر می‌دهد که درمجموع بیش از هزار میلیارد تومان می‌شود.
به‌گفته وی، هم‌اکنون همه راه‌های استان باز است، اما 25روستا در منطقه پادنا و 3روستا در نجف‌آباد به‌دلیل تخریب منابع آبی با تانکر آبرسانی می‌شوند و تدابیری برای رفع کد‌ری و بازسازی چاه‌های آب آشامیدنی آنها اندیشیده شده است. شیشه‌فروش همچنین با بیان اینکه بارندگی‌های ناگهانی یکشنبه شب در روستای وزوه و مناطق عشایری فریدون‌شهر موجب خسارت شدید به چادرهای عشایری، دام‌ و کشاورزی شده است، می‌افزاید: حدود 50خانوار عشایری در این منطقه اسکان اضطراری یافتند.

تداوم فعالیت مونسون در لرستان 
لرستان نیز به‌گفته مدیرکل هواشناسی این استان تا روز دوشنبه 17 مرداد در بیشتر مناطق به‌ویژه جنوب شرق و شرق شاهد باران و گاهی رعد و برق بود و از روز سه‌شنبه به‌دلیل وزش باد شدید روی بیابان‌های عراق و سوریه و فعال شدن کانون‌های گرد و خاک شاهد نفوذ متناوب گردوغبار است.
بهروز مرادپور در این‌باره توضیح می‌دهد: دیروز و امروز با توجه به وقوع ناپایداری‌های محلی بر جو منطقه برای نقاط مختلف استان شاهد افزایش پوشش ابرهای همرفتی و نیز وزش باد قابل ملاحظه تا شدید لحظه‌ای بودیم.

به‌گفته وی، این سامانه بارشی تا اواخر سه‌شنبه 18 مرداد در الیگودرز، شول‌آباد، سپیددشت، ازنا، بروجرد و دورود فعال است و موجب اختلال در تردد جاده‌ای، لغزندگی سطح جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، ایجاد رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها می‌شود.
این بارندگی بامداد دیروز موجب جاری شدن سیل و بروز خسارت‌هایی به زیرساخت‌های شهرستان‌های ازنا و الیگودرز و تخریب پکیج انتقال آب آنها شد. علاوه بر این، سیلاب شامگاه یکشنبه باعث قطع راه دسترسی منطقه عشایری دریاچه گهر شده است.

مکث
امدادرسانی به یک‌هزار نفر


رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور از امدادرسانی به سیل‌زدگان در 3استان لرستان، اصفهان و کهگیلویه‌وبویراحمد خبر داد. مهدی ولی‌پور گفت: در استان لرستان امدادگران به شهرستان‌های الیگودرز و ازنا اعزام شدند، ‌در استان اصفهان نیز آبگرفتگی در شهرستان سمیرم رخ داده است و امدادگران به روستای ونک شهرستان سمیرم رفته و به 5خانوار از عشایر آن منطقه امدادرسانی کردند. عملیات تخلیه آب از 5 واحد مسکونی در روستای آقاگل فریدون‌شهر نیز انجام شد و تا‌کنون به ۲۳ نفر نیز امدادرسانی شده است. همچنین اقدامات امدادی در 3روستا از شهرستان دنا و 8روستا از بویراحمد صورت گرفته است و در این راستا به ۲۷۴خانوار امدادرسانی شد که درمجموع ۹۸۸ نفر بودند.
به‌گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، حدود ۲۴۰تخته پتو، 7چادر، حدود ۲۳۰بسته غذایی ۷۲ساعته و ۱۶۰تخته موکت در کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده و امدادرسانی در این مناطق همچنان ادامه دارد.
    
بنا بر پیش‌بینی‌های هواشناسی، امروز در نوار شمالی کشورمان و همچنین ارتفاعات و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی رگبار موقت خواهیم داشت که می‌تواند گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد باشد. چهارشنبه و پنجشنبه نیز در ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی، زاگرس مرکزی و نیز شمال فارس، افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید