• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
سه شنبه 18 مرداد 1401
کد مطلب : 167954
+
-

ارتباط مستقیم کمبود ویتامینD و التهابات بدن

پزشکی
ارتباط مستقیم کمبود ویتامینD و التهابات بدن

زهرا خلجی _ روزنامه‌نگار

التهاب یکی از مهم‌ترین اصول در بهبودی ارگان‌های بدن است. اما وقتی التهاب ادامه دار باشد، می‌تواند به طیف گسترده‌ای از بیماری‌های پیچیده ازجمله دیابت نوع2، بیماری قلبی و بیماری‌های خود ایمنی بینجامد. به گزارش ساینس دیلی، هم‌اکنون، نخستین تحقیق ژنتیک در جهان از دانشگاه استرالیای جنوبی، ارتباط مستقیمی بین سطوح پایین ویتامینD و سطوح بالای التهاب را نشان می‌‌دهد. این ارتباط یک نشانگر زیستی مهم برای شناسایی افراد در معرض خطر یا شدت بیماری‌های مزمن با یک عضو التهابی است. این مطالعه داده‌های ژنتیک نزدیک به 300هزار شرکت‌‌کننده در بیوبانک انگلیس را با استفاده از تصادفی‌‌سازی‌ مندلی برای نشان دادن ارتباط بین سطوح ویتامینD و پروتئین واکنشگرC، که یک شاخص التهاب است، مورد بررسی قرار داد. آنگ ژو محقق ارشد این مطالعه می‌گوید که یافته‌ها نشان می‌دهد افزایش ویتامینD در افراد مبتلا به کمبود این ویتامین، ممکن است التهاب مزمن را کاهش دهد.
ژو می‌گوید: التهاب روشی است که بدن انسان برای محافظت از بافت‌ها در برابر آسیب دیدگی یا عفونت، از آن استفاده می‌کند. سطوح بالای پروتئین واکنشگرC در پاسخ به التهاب، توسط کبد تولید می‌شود، بنابراین وقتی بدن شما التهاب مزمن را تجربه می‌کند، سطوح بالاتری از پروتئین واکنشگرC را هم نشان می‌دهد. در این مطالعه پروتئین‌های واکنشگر ویتامینD و C را مورد بررسی قرار داد و یک رابطه مستقیم بین سطوح پایین ویتامینD و سطوح بالای پروتئین واکنشگرC، که به‌عنوان التهاب بیان می‌شود، یافت.
ژو می‌گوید: تقویت ویتامینD در افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند ممکن است التهاب مزمن را کاهش دهد و به آنها کمک کند تا از تعدادی از بیماری‌های مرتبط جلوگیری کنند. این مطالعه که با حمایت شورای ملی تحقیقات پزشکی و بهداشت و پزشکی انجام و در مجله بین‌المللی اپیدمیولوژی منتشر شده است، این احتمال را نیز افزایش می‌دهد که داشتن غلظت کافی ویتامینD ممکن است عوارض ناشی از چاقی را کم کرده و خطر یا شدت بیماری‌های مزمن با یک جزء التهابی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و بیماری‌های خودایمنی را کاهش دهد.
پروفسور الینا هیپونن، محقق ارشد و مدیر مرکز استرالیایی سلامت دقیق UniSA، می‌گوید که این نتایج مهم هستند و برای برخی از مناقشات در ارتباط مصرف ویتامینD توضیحی ارائه می‌دهد. هیپونن می‌گوید: ما به‌طور مکرر شاهد مواردی مبنی بر وجود فواید سلامتی با افزایش غلظت ویتامینD در بدن افرادی که سطوح بسیار پایینی از این ویتامین دارند، هستیم، درحالی‌که به‌نظر می‌رسد برای سایرین، این فواید یا خیلی کم است یا وجود ندارد. این یافته‌ها اهمیت اجتناب از کمبود بالینی ویتامینD را برجسته می‌کند و شواهد بیشتری برای اثرات گسترده ویتامینD هورمونی ارائه می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید